יום חמישי, י”ח אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלכות שבת שיעור 17 הרב נחמנסון

הלכות שבת שיעור 17

שיעורו השבועי בהלכות שבת של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה. והשבוע: מה דינם של כל המחממים? סיר בבישול איטי בשבת וכיצד להתנהג בהכנות לפני שבת. כל זאת ועוד רק באתר הללויה

שלום עליכם לכל הצופים היקרים הנכבדים והחשובים של האתר הללויה

אנחנו רוצים להתייחס היום להכנות לפני שבת, ההכנות החמות לפני שבת. אחת מהדברים המודרניים שנכנסו לארץ בעשר השנים האחרונות זהו הסיר של בישול איטי שנקרא “קרק-פוט” הסיר הזה בארה”ב נמצא כבר הרבה מאוד שנים. הוא בנוי מאיזה שהוא מתכת שבתוכה מכניסים כלי של בדרך כלל של חרס והאוכל נמצא בתוכו והוא מתבשל לאט לאט וכך יש את החמין לשבת.

מה הבעיה בסיר הזה?

הבעיה המרכזית שהוא לא גרוף וקטום. בהלכה כתוב כדי שיהיה אפשר לחמם דבר בשבת להשאיר או להשהות אותו צריך להיות הבדל בין הדבר שמחמם לבין הדבר שאותו הוא מחמם. בין גוף החימום לבין הסיר שמולבש בתוכו. בסיר הזה אין הבדל בין הדברים. אז מה הפתרון הנוסף שיש לנו שהוא יגיע לפחות לשליש בישול לפני שבת כדי שיהיה מותר לנו להשהות אותו. המציאות היא שכיוון שאנחנו סומכים על הסיר הזה שהוא מבשל איטי ורק מחר נשתמש בו אז לא מגיעים לשליש בישול לפני שבת הרבה פעמים. אז לקחת בחשבון שאם לא הגענו לשליש בישול אז אנחנו לא יכולים להשהות על הסיר הזה. אם קרה שלא הגענו לשליש בישול לפני שבת אז צריך לשים איזה חתיכת נייר כסף בתוך הסיר שמתלבש על גוף המתכת כדי שהוא ייחשב כדבר המפסיק שגורם להבדלה וחציצה בין הסיר לבין גופי החימום שזה בעצם יעשה אותו כגרוף וקטום ואז אפילו אם הוא לא מבושל בכלל אנחנו יכולים להשאיר אותו לפני שבת.
בואו ונניח שהשהנו לפני שבת תבשיל שהוא לא הגיע לשליש בישול, התחיל להתבשל ולא הגיע לשליש בישול לפני שבת ושמנו את נייר כסף במקרה הזה אנחנו נוכל להוריד את הסיר בשבת, לקחת את המנות ואם נרצה להשאיר מנות למאחרים לבוא נוכל גם להחזיר כי יש לנו איזה הפסק. אבל מה יקרה אם אנחנו לא שמנו את ההפסק אבל הסיר הגיע לפני שבת לחצי בישול. אז שאנחנו נוכל לתת למאחרים את המנות אבל לא נוכל להחזיר את הסיר לחימום כי אין לו את הגרוף והקטום.

השאלה הזו היא נשאלת הרבה פעמים.

השראתי סיר ישירות על הגז, באיזה אופן ניתן להשאיר סיר על הגז בצורה ישירה? כאשר הוא הגיע לחצי בישול או אפילו שליש בישול אז אני יכול להשאיר אותו ישירות על הגז. אבל אם יש אנשים שיאחרו ואני הורדתי את הסיר מהגז אז אני לא אוכל להחזי רק אותו כי החזרה מותרת רק על כיסוי לא על האש עצמה. אז מה עושים במקרה הזה? כתוב בשאלות ותשובות אור לציון כותב שיהיה מותר במקרה הספציפי הזה לאסוף את האוכל להרים את האוכל בשבת אע”פ שהסיר נמצא על האש ולא הרמתי אותו. זה לא תקין בלכתחילה כי אנחנו לא רוצים שנבוא לידי איסור מגיס.

איסור מגיס

בשבת זה שאתה מערבב את האוכל וגורם לו לבישול יתר והדבר הזה נאסר בשבת כאשר אתה עושה את זה על גבי האש. גם כאשר האוכל הוא מבושל כל צרכו אז במקרה כזה מתירה לנו ההלכה לקחת מהאוכל אבל לקחת את זה בעדינות. אל תערבב עם הכפית לפני שאתה לוקח וגם אל תדחוף אותה עמוק כדי להוציא את הקיגל שיש לך למטה. אלא רק מלמעלה לקחת כל דבר ובאופן כזה תוכל להשאיר את הסיר על גבי האש והוא יישאר חם גם לאלה המאחרים.


דבר נוסף שהוא קשור בהכנות לפני שבת, יש אנשים שאוהבים לאכול ביצים חמות, שחומות בשבת. אז הם לוקחים ומכניסים בתוך האוכל את הביצים ופה נשאלת השאלה האם הכנסה של ביצה בתוך אוכל נחשבת כהטמנה? כיוון שע”י ההלכה הטמנה בדבר שמוסיף הבל אסורה גם לפני שבת ואנחנו מדברים על הכנסת הביצים לפני שבת. הסיר שנמצא על גבי מקור חום פלטה או פח הוא נקרא מוסיף הבל כי כל הזמן האש ממשיכה עליו ונותנת חום אז השאלה האם זה נחשב כהטמנה או לא? לקחת שקית קוקי ולהכניס בתוך האוכל זה נחשב כהטמנה כי השקית סגורה לחלוטין אז אתה גורם להכנסת חום לתוך השקית. כדי שזה יהיה מותר צריך לעשות חור בשקית ואז יווצר חיבור בינה לבין האוכל.
הביצים אין איתם בעיה, למרות שהיה מי שרצה לאסור גם את זה אבל ההלכה אנחנו רואים בפועל שהקליפה של הביצה היא מאוד מחוררת, וההוכחה שמקלפים את הביצים בשבת אנחנו יכולים בהחלט לראות את הצבע שהן קיבלו מהאוכל. למה הביצים קיבלו צבע מהאוכל, כי הקליפה של הביצה מחוררת יש לזה גם ראיות מיורה דעה ועוד ומכוון שכך אז הביצה לא נחשבת הטמנה בתוך האוכל היא נחשבת חלק מהאוכל ומותר לשים אותה לפני שבת בתוך האוכל.


אז כאן באים אנשים ושואלים אם הוצאתי את הביצים והם רותחות האם אפשר לקלף אותן תחת זרם מים קרים מהברז? התשובה היא מותר. למה מותר? כיוון שהמים הללו שיורדים על הביצה הם יורדים אוטומטית ומתגלשים עליה ומכיוון שכך אנחנו אומרים שאין להם זמן להגיע לידי רתיחה ולכן זה לא נחשב שאני מבשל את המים הללו בשבת. מה שאין כן, אם אני אקח למשל ספל או קערת מים ואני אכניס ביצים חמות לתוכו כדיש הם יצטננו . דבר הזה יהיה אסור בשבת כי אני גורם להם איזה רתיחה. יש מהפוסקים שהעירו שכאשר הביצה שי לה סדקים ואז המים יכולים להיכנס בין הסדקים ולשהות שם ואז להגיע לרתיחה הדבר יהיה אסור בשבת ומן הראוי להיזהר בזה ומותר לשטוף ביצה חמה רק כאשר אין סדקים ואז אין לי שום בעיה שאנחנו מגיעים לאיזה בישול של המים שיורדים על הביצה הרותחת.

עושה שלום במרומיו יעשה שלום עלינו ויעזור לנו לשמור את השבתות מתוך שמחה מתוך אושר וכבוד שיהיה סיעתא דשמייא בכל ההכנות לשבת ובכל השבוע שבא לאחריו.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל