יום חמישי, י’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 29 הרב יהודה לייב נחמנסון

שיעורו השבועי המאלף של הרב יהודה ליי’ב נחמנסון והפעם בנושא אחריות. עד כמה אדם צריך להיות זהיר ברכוש חברו, כמו ברכושו שלו ואף יותר. מיד תשמעו למה.

ארבע אמות של הלכה שיעור 29

שיעורו השבועי של הרב יהודה ליי’ב נחמנסון באתר הללויה. והשבוע עד כמה אדם חייב באחריות לנכסי חברו.

שלום וברכה לכל הצופים הנכבדים והיקרים שלנו באתר הנכבד והחשוב – הללויה!

אנחנו רוצים ללמוד היום על נושא האחריות עד כמה האדם צריך להיות אחראי על הנכסים של החבר שלו. מעשה שהיה כך היה:
מנעולן הוזמן בשעה מאוד מאוחרת בלילה, קרוב לאחת בלילה, באיזה דירה ברחוב יוקרתי הוא מגיע ורואה זוג צעיר עומדים ורועדים מקור בחורף, מחזיקים שני ילדים בידיים, הילדים בוכים ואין להם מעילים, והם נתקעו והם לא מצליחים לפתוח והוא פותח להם בצ’יק צ’ק ופותח והולך. מסתבר שהזוג הזה היה זוג נוכלים הדירה הייתה של מישהו שעזב את הארץ לתקופה והנוכלים עשו משחק כאילו הדירה שלהם והמנעולן כמובן לא ביקש מהם תעודת זהות ולא כלום ובצורה כזאת הם נכנסו לבית ורוקנו אותו ועכשיו הסיפור הזה נמצא בבית משפט. אנחנו שואלים מצד דין תורה וזה עוזר לנו להבין עד כמה אנחנו חייבים באחריות של הנכנסים שיש לחברים שלנו ושאנחנו אחראים עליהם. הנושא של מנעולן זה נושא מאוד עדין. הוא מקבל תוקף שהוא יכול לפרוץ את המנעול לאור היום אפילו אבל זה יכול להביא נזק לאנשים אחרים. לכן מנעולן חייב לבקש תעודת זהות. ולפני שהוא מבקש תעודת זהות אסור לו לפרוץ בית ולא משנה אם יש שם שני ילדים או עשר ילדים שעומדים ובוכים. הרמאות והשקר שקיימים בעולם דורשים מאיתנו להיות מאוד מאוד עירניים. לכן המנעולן הזה נכשל בכשל מקצועי ובנושא הזה בהחלט הוא צריך לשאת בכל חומרת הדין מכיוון שהוא לא ביקש תעודת זהות. אבל אני הייתי אומר עוד יותר. מה היה קורה אם היו מציגים בפניו תעודות זהות. הרי היום אפשר לזייף אותם ואפילו בקלות. אז מה הבעיה לגנבים שרוצים להרוויח 20-30 אלף ₪ בדירה בתכשיטים בעוד דברים מה הבעיה בשבילהם לזייף תעודת זהות. מה שצריך לעשות היום מנעולן? ואני רק מספר את זה לא בגלל שכולכם מנעולנים אלא כדוגמא לכמה אדם צריך להיות זהיר ברכוש חברו. מה שהוא צריך לעשות, זה לגשת ולבקש מהבנאדם שיש לו מפתח לתיבת הדואר. אתה גר כאן? מפתח לבית אין לך אבל לתיבת הדואר צריך להיות לך, אם הוא אומר לך שהמפתח של תיבת הדואר מחובר לצרור שנשאר בבית, אז אפשר לפתוח לו את הדלת ואנחנו רוצים לראות איזה שהם חשבונות חשמל ומים וכן הלאה שבאים על החשבון הזה. אנחנו נכנסים לבית משאירים אותו בחוץ שואלים אותו מה יש במטבח, המגירה השלישית מלמעלה איזה צבע היא? שואלים אותו שאלות עד שיודעים בוודאות שזו הדירה וזה הבנאדם. הרבה פעמים קורה שאנחנו כישראלים מתנהגים באמון והאמון הזה פוגע ומזיק וגורם לאיזה שהוא הפסד של אנשים ואנחנו צריכים בזה מאוד להיזהר.

עכשיו, הרעיון הזה חוזר על עצמו בהמון וריאציות, בהמון צורות, חשבתי שהסכמת….חשבתי שנתת…חשבתי, חשבתי חשבתי…אין חשבתי! יש לפעמים שבנאדם בא לחבר שלו ואומר לו “הבן שלך ביקש ממני את המכונית שהשאלת לי” ובאמת האבא מאוד לא רצה שהבן שלו ייקח את המכונית אבל אני חשבתי שאתה מוכן בגלל שזה הבן שלך. צריכים מאוד מאוד להיזהר, יש דברים עדינים בתוך משפחות יש כל מיני דברים בהעברת כספים ומישהו שאתה חייב לו כסף ואתה נותן את הכסף לבן שלו ולא נותן לאבא…אתה צריך לבקש רשות קודם כל מהאבא אם אפשר לתת לילד. אולי אפילו זה ילד גדול אבל מי אמר שהאבא רוצה שהוא יידע שיש לאבא כזה סכום? תסכם תמיד עם הדברים, תהיה אחראי לרכוש של השני, תמיד תעמיד את הדברים בצורה שלמה מלאה ישרה כדי שלא יווצר מצב של נזק לאדם שעשה לך איזה טובה, לאדם שהזמין אצלך עניין. אחרת אתה עושה מצווה הבאה בעבירה. אז שה’ יעזור לנו להשתדל ולהסתכל על הרכוש של החבר שלנו כאילו היה הרכוש שלנו וכמו שאנחנו בודקים את הדברים בדק היטב, נעשה את זה גם ביחס לרכוש של זולתינו ויהיה יקר בפנינו הרכוש של הזולת כמו שהיו יקרות התרנגולות של אותו ‘שוכח’ אצל רבי חנינא בן דוסא שלקח ושמר עליהן ואחר כך מכר אותן וקנה בהן עיזים ואחרי שנים הביא עדר של עיזים לאותו אדם ששכח ואז אנחנו זוכים שהתפילות שלנו גם כן יתקיימו כמו התפילות של רבי חנינא בן דוסא והיה יודע מה יקרה להם כי היה חביב אצל הקב”ה בגלל היושר המיוחד שהיה טמון בו.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל