יום חמישי, י”ז ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 2 הרב יהודה לייב נחמנסון

ארבע אמות של הלכה שיעור 2

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה, והשבוע: מה עושה בעל הבית שהחליט למכור את הדירה במחיר נמוך יותר והוצע לו יותר. כל זאת ועוד רק באתר הללויה.

שלום עליכם לכל הצופים היקרים של האתר המהולל הללויה!

אני רוצה לשתף אתכם בשאלה שהייתה לאחד מהתלמידים ברמת גן. רצה למכור את הדירה שלו. הוא פנה לארבעה מתווכים. המתווכים אמרו לו שהוא דורש קצת יקר מדי, הוא רצה 2 מליון ש”ח אבל הסכימו. הוא לא חתם בלעדיות לאף אחד. עברה תקופה של חצי שנה ולא הולך לו. אז הוא בא לשאול מה לעשות שאלתי אותו מה הבעיה? אמר לי אני לא יודע המתווכים אומרים לי שזה קצת ביקר, אמרתי לו אולי תוריד במאה אלך שקל הוריד במאה אלף שקל. מליון תשע מאות. לשלושה מתווכים הוא הודיע על העניין ולמתווך הרביעי לא הודיע. באותו שבוע שהוא הוריד את המחיר מגיע המתווך הרביעי עם קליינט שני מליון. השאלה שהוא בא לשאול בתור אדם ירא שמיים היא כזו: אני בדעתי כבר החלטתי למכור במליון תשע מאות. מה שקרה שהמתווך הרביעי לא הספקתי להודיע לו והוא הצליח למצוא לי קליינט בשני מליון. אין לי ספק, והוא צודק, שעל פי ההלכה אני יכול למכור בשני מליון. השאלה היא האם זה יושר מוחלט למכור בשני מליון שאני יודע בוודאות שמליון תשע מאות כבר היה לי בראש? על השאלה הזאת , זה שאלה עכשווית, דן בה רש”י במכת מכות ומביא את השאילתות של רב חיים גאון, רב ספרא היה יושב וקורא קריאת שמע, ידעו שרב ספרא סוחר באיזה תחום. בא מישהו ושואל אותו כבוד הרב אני רוצה לקנות ממך את זה אני נותן 50 זוזים. רב ספרא לא עונה לו הוא בתוך קריאת שמע הוא לא מדבר. אותו אדם חשב למה הרב לא עונה לי, מפני שהוא רוצה מחיר יותר יקר. אמר לו יודע מה כבוד הרב אני שם 60. עד שהוא אמר 60 רב ספרא גמר קריאת שמע ואותו אדם שם 60 על השולחן . אומר לו רב ספרא אני בדעתי היה למכור בחמישים, אתה לא יודע את זה אבל אני איש ישר, תן חמישים לא שישים. אומרת הגמרא על רב ספרא נאמר דובר אמת בלבבו. יש אמת שהוצאת בפה, ויש אמת שבלב רק אתה ואלוקים יודעים אם זה נכון או לא. אף אחד לא יתבע ממך את זה לא בבית דין של מטה ולא בבית דין של מעלה. אבל אם אתה אדם ישר מן הראוי שתשמור אפילו את המחשבות שסיכמת במחשבה עד הסוף. לך על זה עד הסוף ותשמור את המילה שלך. אבל זה עדיין לא סוף הסיפור. כיוון שמן הדין לא היו חייבים למכור במליון תשע מאות היו יכולים למכור בשני מליון, המתווך שהיה טיפוס ממולח תבע את המוכר ואמר לו זה שאתה רוצה להיות ירא שמיים וחסיד למה אני צריך להפסיד מזה? אני הייתי צריך לקבל שני אחוז משני מליון, אתה הורדת את זה למליון תשע מאות, למה אני צריך להפסיד? אני רוצה לקבל שני אחוז משני מליון לא ממליון תשע מאות הרי מן הדין אתה יכולת למכור בשני מליון אז זה שהורדת את המחיר זה לא עניין שלי. התשובה לשאלה הזאת גם על פי התורה וגם להבדיל על פי החוק, שדברי המתווך הם דברי איוולת. מה היה קורה, אם המוכר שלנו היה מחליט ברגע האחרון, הבאת לי קליינט של שני מליון אבל האף שלו לא מוצא חן בעיני, לא רוצה למכור לו. היה אסור לו לעשות את זה? בטח שהיה מותר לו לעשות את זה! למי שאני רוצה אני אמכור ולמי שאני רוצה אני לא אמכור. הוא היה יכול לחזור מכל המקח והמתווך לא יקבל גרוש. כיוון שכך, כל הדרישה של המקבל למעות היא רק אחרי שהמקח נסגר, אחרי שנסגר חוזה. כל זמן שהחוזה לא נסגר אי אפשר לדרוש כלום. כיוון שלבסוף החוזה נסגר על מליון תשע מאות אין למתווך זכות לדרוש כסף כלל ועיקר.
אם אנחנו עוסקים בזה מן הראוי להזכיר דבר הלכה חשוב בהלכות מתווכים. היום החוק אומר שכל דירה שמתווך רוצה לקבל עליה סכום כסף הוא צריך להחתים אותך. אני הצעתי לך את הבית ברחוב האגוז 18, תחתום ואם הבית ימכר לך אני מקבל את האחוזים שלי. התורה אומרת זה נכון שזה החוק ובד”כ הולכים על פי החוק כי מנהג המדינה זה מנהג אבל בשטח, בסיפור הזה המנהג הוא לא כל כך ככה. לתבוע בבית משפט, באמת בית המשפט לא יתייחס לתביעה שלא היה טופס חתום שאני חתמתי שאני נותן למתווך. אבל לפי התורה הולכים לפי המנהג ורוב המתווכים לא משנה אם דתיים או לא דתיים רוב המתווכים לא מחתימים על כל דירה. הוא נוסע איתך ברכב שלו ומראה לך דירה ולא מוצא חן בעיניך ופתאום הוא נזכר שיש לו עוד דירה רגע רגע איפה הפנקס בוא תחתום על הדירה השנייה שאני מראה לך…לא עושים ככה. מתווך כדי לרכוש את הקהל צריך לתת אמינות, לתת הרגשה שהוא משוחרר, שהוא איתך, שהוא רוצה לעזור לך. לכן הרבה פעמים קורה שגמרת עיסקה ולא החתימו אותך על דירה זו שהראו לך ואתה בא ואומר אני סוגר עם בעל הבית ולא נותן למתווך שום דבר, זה אסור, זה גזל. כי זה לא שהמתווך שלך לא עשה את זה אלא מאות ואלפים מתווכים אחרים לא עושים את זה וזה שבית המשפט דורש שיחתימו על כל דף ודף זה רק בשביל להוריד תיקים שיגיעו אליהם. אבל זה לא הפך להיות מנהג מדינה שתמיד צריכים לחתום ולכן מי שישר במקרה הזה צרי לשלם למתווך גם אם לא החתימו אותו על הדף אם המתווך הביא לו את הדירה הזו הוא ישלם על זה.
מה למדנו מזה דבר אחד חשוב. אדם שומע שיש בר מצווה לבן של חבר שלו חושב בראש שהוא הולך לתת לו משהו. חשבת בלב שלך ואף אחד לא יודע את זה אם חשבת שתתן את המתנה רק אם תבוא לבר מצווה אז אם לא באת אתה לא חייב להביא . אבל אם בלב שלך חשבת שזה שכן שלנו ואני צריך לתת מתנה גם אם אני הולך לשם או לא מן הדין אתה פטור אבל הדובר אמת בלבבו ירא שמיים ישמור גם את המחשבות שלו ושאנחנו ישרים וה’ רואה את היושר שלנו ייתן לנו את סיעת הדשמייא לעמוד בכל ההתחייבות המחשבתיות שלנו לקיים את כל הדברים שאנחנו חושבים וקל וחומר את כל הדברים שאנחנו מדברים .

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל