יום שישי, י”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 8 הרב יהודה לייב נחמנסון

אני רוצה היום לשוחח ברשותכם על שני מקרים שני סיפורים שהייתי עד להם שיכולים להעניק לנו הבנה מה ואיך האדם צריך להביט על מצב של יושרה על מצב של אמינות על מצב של אמת איך האדם צריך להתייחס אל הדברים במובן הנכון בהשקפה המאירה של התורה.

ארבע אמות של הלכה שיעור 8 נוהגים לפנים משורת הדין

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה: והשבוע כיצד לנהוג ביושרה אמיתית בעסקים ובכלל. כל זאת ועוד רק באתר הללויה

שלום עליכם לכל הצופים היקרים והנכבדים של האתר המיוחד והחשוב הללויה

אני רוצה היום לשוחח ברשותכם על שני מקרים שני סיפורים שהייתי עד להם שיכולים להעניק לנו הבנה מה ואיך האדם צריך להביט על מצב של יושרה על מצב של אמינות על מצב של אמת איך האדם צריך להתייחס אל הדברים במובן הנכון בהשקפה המאירה של התורה.
מעשה שהיה בילד תלמיד חכם שאבא שלו הבטיח לו כשתגיע לבר מצווה אני אקנה לך סט של ש”ס. בדרך כלל ש”ס נותנים לחתנים לחתונה אבל הילד הזה כנראה שהיה זכאי לכך ואביו החליט לקנות לו שס הם קנו את השס במחיר של כמה אלפים טובים
הם הגיעו הביתה שמחו נהנו שמו בארון ואחרי כמה זמן התחילו גם כן לפדף בש”ס והנה הם מוצאים במסכת מסויימת יש דפיםש הם מחוקים זה ידוע שזה קורה הרבה פעמים בדפוס שמקום מסויים דף מסויים לא הדפיס הדפוס בצורה טובה או שלא הדפיס בכלל. אז האבא אומר לבנו אל תדאג בני אני אקח את הכרך אני אחזיר למקום נקבל כרך נוסף אל תדאג.
בנתיים הילד הזה שהיה חברמן הולך לבית הכנסת להתפלל והנה הוצא צד בעינו שיש אדם שמוכן להעביר שס כמעט חדש שיש אצלו בבית ולמכור אותו בחצי מחיר והשס שיש לו הוא יותר משובח מבחינת הדפוס והילד שיש לו קצת חוש מסחרי אומר לאבא יש לנו דפק בש”ס שקנינו בו נחזיר את כולו בחנות ונקנה את השס של ההוא בחצי מחיר ויהיה לי עוד כסף לספרים נוספים. והשאלה האם ההנהגה הזאת היא הנהגה של יושר ושל אמת והתשובה ההלכתית היא תלוי. אתה צריך מלכתחילה ללכת לבעת החנות ולומר לו שיש לך דפקט ואם הוא אומר לך בבקשה אני מחליף לך את הכרך הזה אז העסק קיים, זכותו לומר שפריט מסויים זקוק להחלפה אבל אם הוא אומר להחליף את הכרך הזה אני לא יכול אבל אני יכול לתת לך כרך דומה או שס אחר. אבל אתה רוצה כזה, כזה קניתי וכזה אקבל אם אתה נותן לי כזה טוב ואם לא אז אני מבטל. זה לפי ההלכה. כמה שאנחנו יכולים להיות מתוחכמים ומבריקים בכל מיני רעיונות אנחנו צריכים להיות קודם כל ישרים.
אני רוצה להדגיש לכם שאני התרגשתי מאדם מסויים. אדם שהיה בעל מפעל גדול של מאפיית מצות. אני הכרתי אותו, היום הוא כבר לא בין החיים והוא נתן הלוואה לאדם מסויים. הלוואה בהרבה מאוד כסף שהריבית של אותה הלוואה הייתה בערך 20 אלף דולר. רק הריבית. והאדם הזה שהוא נתן לו את ההלוואה למה בכלל הוא לקח ממנו ריבית הרי אסור לקחת ריבית מאף יהודי – זה היה אדם חשוב וגדול שהוא לא יהודי בכלל. היה ניכר שהוא לא יהודי. ההלוואה הוחזרה ה-20 אלף דולר הוחזרו ואחר כך התברר שהאחמד הזה כמו בסיפורים הוא אחמד בן שרה. אמנם אביו גוי אבל אמו יהודיה ככה התברר תוך כדי הדיבור היהודי היקר הזה לקח 20 אלף דולר והחזיר לו. זה נקרא אדם שמתבטל לחוקי התורה יש את מה שאומרת התורה שאסור לקחת ריבית אני לקחתי ריבית לא עשיתי שום היתר עסקה חשבתי שהלווה הוא גוי ומגוי מותר ואפילו מצווה לקחת ריבית ואילו עכשיו מתברר לי שזהו יהודי הנה אני לוקח את הכסף ומחזיר חזרה התורה מצפה מאיתנו להיות כאלה ישרים והגונים וכאלה מיומנים.
והנה הסיפור השני שרציתי להתייחס אליו. הסיפור השני שאליו רציתי להתייחס נידון באישה שהלכה בסיעת הדשמייא לחתן את ביתה והלכה לתפור לעצמה לקראת החתונה שמלת ערב. הלכה במיוחד לנחלת בנימין בתל אביב בחרה את הבד כמה מטר בד
לפי התייעצות עם התופרת ואירגנו לה את הבד בפנים והיא הולכת לוקחת מידות כל הדברים הכל טיפ טופ והתופרת תופרת את השמלה ואז התברר דבר מעניין. השמלה הזאת הייתה עם איזה דוגמא שרצה על כל הבד והיא קנתה בד בארבעחמש שש מטר והיא לא הבחינה שבאיזה מקום הדוגמא מתחילה לזגזג והיא לא יפה, היה אפשר למחול על זה אבל כשהתופרת תפרה היא גם כן לא הבחינה ויצא שהדוגמא הלא מוצלחת נמצאת במקום בולט מאוד בשמלה. אז עכשיו יש כאן שמלה מוכנה על השמלה היא שלמה בערך 600 או 700 שח על התפירה על הבד היא שילמה עוד כמה מאות שקלים וכאן היא לא יכולה להשתמש בשמלה הזאת כי המום זועק על השמים ולא יפה ללכת עם כזו שמלה. וכאן השאלה הנשאלת מה קורה עם מקרה כזה?

אז ההלכה אומרת דבר מאוד מעניין – זה שהמוכרת של הבד שמכרה בד פגום היא צריכה להחזיר את הכסף של הבד זה דבר שהוא פשוט וזה גם היא הייתה מוכנה להחזיר הבעיה היא שהבד הזה כבר לא שווה 200 שח כמו שהוא היה בד גולמי עכשיו הוא שווה בגלל שעשו ממנו שמלה והשקיעו בו עוד כסף אז עוד 700 ש”ח הלך פה אומרת ההלכה שכיוון שהקונה השתמשה שימוש סביר בבד היא לא הייתה אמורה לפרוש את הבד לפני התפירה על פני חמש מטר ולבדוק אם יש איזה זגזוג באמצע האנשים סומכים אחד על השני במקרים כאלו אז מכיוון שכך אז היא יכלה לסמוך על המוכרת ועכשיו בגלל שהיא עשתה שימוש סביר בבד שזה לתפור ממנו שמלה אז הבד הופסד כי היא הייתה צריכה לשלם 700 שח לתופרת שגם היא לא הבחינה כי המום זה במקח הראשון בבד. אז במקרה הזה המוכרת של הבד תצטרך לשלם לא רק את ה-200 שח של הבד אלא גם ה-700 שח שניזוקו בגלל שאני בשמלה הזאת לא יכול להשתמש. אז כמובן שהנושא הזה הוא טעון גם בדיקה של גורם זר שזה באמת דבר אמיתי והנזק הוא אמיתי . כי יש אנשים כאלו שרוצים להחזיר מוצר גם אחרי 14 יום אז הם מוצאים שריטה פה שריטה שם ההלכה לא מקבלת את זה ההלכה אומרת שאתה יכול להחזיר מוצר גם אחרי החוק של 14 יום רק שזה מום כזה שרוב בני האדם היו מחזירים מוצר כזה אפילו אם קנו אותו.

יש מקרים כאלו שאני לא הייתי קונה עם כזה מום אבל אחרי שקניתי לא הייתי מחזיר ההלכה אומרת שרק מום כזה שלא היית מחזיר אותו אחרי שקנית אותו זה מום שבעל החנות צריך לספוג את ההפסד שלו נוגם אם השתמשת קצת אתה יכול להיות סמוך ובטוח רק מה שפרט חשוב להדגיש, שאדם לקח מכונית בהשכרה או קנה מכונית ובאמצע התברר שהמכונית לא תקינה האשה קנתה מכונת תפירה ובאמצע היא גילתה שיש משהו לא תקין מותר לה להחזיר את המקח מותר להחזיר לשוכר את האוטו.

היה לי כזה סיפור שאדם שכר מכונית והמד של הדלק לא היה תקין הוא לא גילה את זה בהתחלה ונתקעהלו המכונית באמצע הדרך ואחרי יומיים שהוא שכר הוא רצה להחזיר את המכונית לבעלים אבל הבעלים אומר לו תחזיר בחזרה כי שכרת לשבוע אז מי צודק? השוכר צודק הוא לא צריך לשכור לשבוע אם המכונית בעלת מום אז פה יש כלל חשוב אם אתה שכרת את המכונית והשתמשת בה לצרכך ואני מתכוון לא שהחזרת אותה הביתה היא תקועה באמצע הדרך יצאת אחרי הצהריים לעוד נסיעה לעוד גיחה לעוד דבר אז במקרה כזה אני אומר שאתה קיבלת על עצמך את המום הזה אסור לך להשתמש במכונית אחרי זה הרי מאז שאתה מודיע לו אני לא רוצה אז גמרנו. עכשיו זה נכון גם ביחס למכונת תפירה שהייתה אצלך 30 תפרת בה כמה פעמים ומצאת שיש משהו לא בסדר אתה יכול להחזיר אותה אבל מאז שמצאת שמשהו לא בדר אתה לא יכול להשתמש עוד פעם זה יושר פשוט והגון וככה צריך לנהוג
יש מקרים קיצוניים מאוד שההלכה תתיר לך להשתמש במוצר גם אחרי שמצאת את המום אם לא הייתה לך ברירה אחרת ועל דעת זה אתה לקחת אותה קודם ועל זה צריך לעשות שאלת רב עיקר העניין שאדם מוכר או משכיר איזה דבר אם הדבר לא תקין הוא צריך לדעת שהוא יספוג לא רק את הנזק של אותו הדבר אלא גם את התוצאות הישירות שבאו ממנו ועל ידי שאנחנו משתדלים להיות אמינים יותר וישרים יותר וגם לפצות את האנשים שהיה להם איזה נזק כתוצאה ממחדלים שלנו או מחדלים של הדברים שאותם אנחנו נתנו בהשכרה אז איך אומרים שאנחנו נוהגים לפנים משורת הדין אז גם הקב”ה נוהג איתנו לפנים משורת הדין.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל