יום שישי, י”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלכות הכנה לפסח, שיעור שלישי עם הרב נחמנסון

כשאנחנו רוצים לעשות מכירת חמץ איך אנחנו עושים את זה? הדבר הטוב ביותר זה לבוא אל הרב לעשות איתו קניין הרב מדריך את האנשים איך לעשות איתו את הקניין ובזה אנחנו עורכים את המכירה בצורה הכי מהודרת שיכולה להיות.

הכנה לפסח עם הרב נחמנסון - מכירת חמץ

מה עושים עם החמץ בבניין משותף? בעבודה עם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות לעת עתה? מה עושים עם חמץ באשפה? מניות בעסקים של גויים וכו’ . כל זאת ועוד בשיעורו השבועי של הרב נחמנסון בהלכות הפסח באתר הללויה:

שלום וברכה, אנחנו קצת נעבור על הלכות שקשורות למכירת חמץ

מכירת חמץ

מכירת חמץ פוגשת אותנו בכמה וכמה הזדמנויות וחשוב שנדע את הפרטים העקרוניים שלה שניקח אותם בחשבון. כהקדמה למכירת חמץ אני רוצה להזכיר דבר שהוא נחוץ לאלו שגרים בבניינים משותפים. הבניין המשותף יש לנו חדר מדרגות משותף, יש לנו חדר אשפה משותף, יש לנו חצר משותפת. בהלכה נפסק שכל דבר שהוא משותף אז לך יש לחלק בכולו. אף אחד לא חילק את חדר המדרגות בין שמעון לבין דייר אחר, כמו כן חדר האשפה או כמו כן הגינה והחצר. זה מחייב אותנו. אנחנו אנשים ששומרים תורה ומצוות לפעמים חיים ביחד עם אנשים שהם לעת עתה לא שומרים תורה ומצוות ואם יווצר מצב שבחדר האשפה יכנס חמץ בחג הפסח או שבחצר ישנו חמץ עוד לפני חג הפסח ובחדר המדרגות גם אנחנו שותפים בעניין. החצר בכולה יש לנו חלק אותו דבר בחדר האשפה. לכן מורי-הוראה מציעים שכאשר האדם חושש שהוא לא יוכל לשלוט על מה שקורה בחצר ולא יהיה פנאי בידו לנקות אותה לפני החג ולשמור שהיא תישאר נקייה מחמץ כל החג, שפשוט יפקיר את חלקו, או תפקיר את חלקה בפני שלושה בני אדם לכתחילה לפני שלושה אנשים או לפחות לפני אדם אחד בשעת הדחק. כלומר לפני חג הפסח, שלושה אנשים גדולים אחרי גיל 13 או 12 אצל בנות אומרים “אני מפקיר לחג הפסח את חלקי בחצר, בחדר המדרגות, בחדר אשפה” וזה ההפקר הזה מסייע לנו שלא נצטרך לנקות את החצר, לא נהיה אחראיים לחמץ שנכנס שם בחג הפסח ולא נצטרך לבדוק אותה או לבדוק את חדר המדרגות בליל בדיקת חמץ. אז זה הערה כללית שהיא לא שייכת ישירות למכירת חמץ אבל כדאי שניקח אותה בחשבון כהכנה שלנו לחג.

מכירה לגוי

אנחנו סומכים על תקנת חכמים שאפשר למכור חמץ לגוי אפילו חמץ גמור, מן הדין זה תופס. ישנם כאלו שמקפידים לא למכור חמץ גמור אלא רק תערובת חמץ, או רק כלים המלאים בחמץ, מנהגים שונים בעדות עם ישראל. מנהג חב”ד למכור חמץ גמור. המכירה מאפשרת לנו שעושים תנאי מיוחד שגם אם אנחנו נצטרך בתוך החג להשתמש במשהו מהדברים שמכרנו נוכל להשתמש. כלומר אם בתוך החג האדם צריך איזה שהיא תרופה, איזה שהם טיפות עיניים, אוזניים חלילה, הוא יכול לגשת לארון המכור ולקחת תרופה. לקחתי דווקא את הדוגמא הזאת של טיפות עינים או משחות שעליהם לא צריך כשרות לפסח ואפשר יהיה להשתמש בהם מלכתחילה מבלי להשתמש אפילו במדריך האם הם כשרים או לא כשרים. כמו כן דברים נוספים, יש לנו ארון כלי עבודה יש לנו שם טרפנטין ויש דברים שהם חמץ. מכרנו אותנו ופתאום אנחנו צריכים לתקן או לחזק איזה מסמר או איזה דבר שהתקלקל ומותר לתקן אותו בחג, אם ירצה ה’ נעבור גם על הלכות האלו בעתיד הלכות חול המועד מה מותר מה אסור מה אי אפשר. אנחנו בהחלט יכולים לפתוח את ארון הכלים ולראות אם יש דבר שצריכים אותו אם זה המברג, הפטיש, המסמר, זה הסכם שהרבנים עושים יחד עם הגויים שהדבר הזה יהיה ניתן לעשות אותו.

מכירה בחו”ל

יש אנשים שיש להם עסקים מסועפים בכל מיני מקומות בעולם, לפעמים יש להם משרדים בכל מיני מקומות בעולם. כל דבר שהוא ברשותך אתה צריך להכליל בתוך מכירת חמץ אם אתה לא מנקה אותו ולא דואג שלא יכנס לשם חמץ. אתה יכול להכליל את הארון שיש לך במקום העבודה, אתה צריך להכליל את כל המקומות, דירות וכדומה שיש לך במקומות שונים בעולם.
לקחת בחשבון שלדעות שונות בהלכה אדם שיש לו מניה באיזה שהוא מפעל שהוא בעולם. גם אם המפעל הזה הוא מפעל של גויים, אתה שותף במפעל ברמה זו או ברמה אחרת, יש לך איזה חצי אחוז או עשירית האחוז במפעל או איזה חלק במפעל ואתה לא בטוח אם יכנס לחלק הזה חמץ או לא יכנס חמץ, אז מן הראוי שתכניס את החלק הזה, את המניה הזו למכירת חמץ ואל דאגה זה יחזור אליך אחרי הפסח המכירה תחול רק בתוך חג הפסח.
אדם שיש לו תוכניות חיסכון אותן לא צריך למכור, מה שדיברתי דיברתי רק על מניות שהן חלק לדעות מסויימות בהלכה זה חלק בבעלות שלך במפעל גם אם אתה לא יודע אפילו איפה המפעל הזה נמצא גם אם אתה לא יודע את הכתובת שלו אתה רק אומר זה המניה הזו והזו וכשאתה תצטרך לממש אותה ותצטרך לדעת איפה היא נמצאת כבר תגיע לבנק ותדע איפה זה נמצא אבל זה הידור ודבר טוב שכדאי לעשות אותו.

איך זה מתבצע בפועל?

כשאנחנו רוצים לעשות מכירת חמץ איך אנחנו עושים את זה? הדבר הטוב ביותר זה לבוא אל הרב לעשות איתו קניין הרב כבר מדריך את האנשים איך לעשות איתו את הקניין ובזה אנחנו כמו שאומרים בצורה הכי מהודרת שיכולה להיות. גם באתר של הללויה אפשר לעשות מכירת חמץ בצורה דיגיטלית זה דבר טוב. אז הסדר הוא כזה, שהדבר הטוב ביותר זה ללכת אל הרב ולעשות איתו קניין מי שאין עתותיו בידו ולא יכול להגיע לרב אין לו זמן, יכול לעשות את זה באמצעות הטלפון, באמצעות האינטרנט גם דרך האתר הזה יוכל למלא את הפרטים וידאגו מנהלי האתר למכור את החמץ כדי שהוא יצא ידי חובה גם בעניין הזה.

מכירה על ידי רב

אלה שהולכים אל הרב ומוכרים אצלו חמץ כותב ה”שדה חמד” שהמנהג ישראל למנות אותו שליח. חלק מהאפשרות למנות את הרב כשליח זה על ידי שנותנים לו איזה שהוא שכר על הפעולה הזאת, ככה נוסח בהלכה שאתה נותן למישהו שכר על איזה דבר אתה ממנה אותו שליח ואני מאמין שגם אלו שימכרו דרך האתה יוכלו לעשות תרומה לאתר בדרך כל שהיא ועל ידי ממנים את הרבנים שמפעילים את האתר להיות להם כשלוחים.

מכירה עבור קרובים

דבר מאוד חשוב שצריכים לקחת אותו בחשבון, אנשים שיש להם קרובי משפחה שלעת עתה הם לא שומרים תורה ומצוות וגם את פסח הם לא שומרים במאה אחוז. אף על פי כן הרבי מלובביטש מעורר על כך שיש עניין שתקבל מהם רשות ותמכור להם את החמץ שלהם כי מצוות חמץ ואיסור אכילת חמץ הם שונים ומיוחדים שכל רגע ורגע שהאדם מונע את עצמו מהאיסור הזה הוא מרוויח אוצרות של מצוות המנעות מלאווים מפורשים שנמצאים בתורה. ומכיון שכך גם אם האדם הזה יחליט באמצע הפסח חלילה להשתמש בדבר שלא כשר לפסח, באותו הרגע שהוא יחליט להשתמש בו הוא ביטל את המכירה אבל ביטל אותה רק מכאן ולהבא. מכרת לו חמץ, שע שעתיים שלוש ארבע חמש, באותן שעות שהוא לא השתמש בחמץ, הוא מנע את עצמו מאיסור חמץ בפסח. אז לכן זה דבר שהוא חשוב, אנחנו יכולים לעזור ולסייע ליהודים להישמר עד כמה שאפשר מהאיסור הזה. אנחנו לא צריכים לחשוש לזה שהם באמצע החג יאכלו חמץ או ישתמשו במה שהם מכרו כי אם הם יעשו את זה המכירה תתבטל רק מאותו הרגע אבל מה שהיה עד עכשיו עלה להם ושמר אותם מחטא.

מילוי הטופס

כשאנחנו מוכרים חמץ, גם לעצמנו וגם לאנשים אחרים אנחנו צריכים למלא את הטופס בצורה מאוד ברורה עם הכתובת, עם המיקום של החמץ אפשר לכתוב בטופס שכל המקומות המסומנים בדירה הזו והזו ולסמן מקומות. אפשר לסמן על ידי זה שמכינים פתקים קטנים שכתוב עליהם מכור. אפשר לסמן על ידי שמכינים פתקים קטנים שכתוב עליהם חמץ, אבל צריך להיות מסומן באופן כזה שהמכירה תוכל להתממש כאשר הגוי ירצה לממש אותה.

לשים לב לזמנים….

אדם שגר בארץ ישראל ורוצה למכור חמץ בחוץ לארץ. אדם שגר בחו”ל ונסע לארץ ישראל לפני חג הפסח רוצה למכור את החמץ שלו בא”י בשביל חו”ל או הפוך, צריך ליידע את הרב, את מה שהוא עושה כדי שהרב יוכל לסדר את הדברים שיתאימו גם על פי ההלכה. כי אנחנו יודעים שהשעות בא”י ובחו”ל הן שונות. זמן איסור אכילת חמץ מוקדם יותר ובחו”ל קצת יותר מאוחר ואכילת חמץ של הרב, אם היא מתחילה באי”י זה טוב זה יכלול גם את חו”ל אבל אם היא מתחילה בחו”ל זה לא יכלול גם את א”י. אותו דבר במוצאי החג הרב קונה מהגוי את החמץ חזרה, בחו”ל זה עדיין יום טוב שני של גלויות אז הוא צריך לעשות מכירה מיוחדת לאלו שרוצים למכור בחו”ל אז צריכים להודיע את הנושאים האלו לרב והקב”ה עוזר לנו שעל ידי שאנחנו משתדלים לקיים את מצוותיו בשמחה בטוב לבב בצורה הכי מהודרת ובצורה הכי שלמה אז הוא גם כן נותן לנו חג כשר ושמח באופן מושלם.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל