יום חמישי, י’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 19 הרב יהודה לייב נחמנסון

הבה נשמור על עצמנו, נקפיד שהלשון שלנו תהיה לשון נכונה, לשון אמיתית, נתרחק מאפשרות להזיק למישהו. אפילו נתרחק מאיומים להזיק למישהו ואז אנחנו נראה את האהבה שלנו בין אדם לחברו שיהיה בין אדם לאדם

ארבע אמות של הלכה שיעור 19

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה והשבוע: מה התשלום על הוצאת שם רע משמועה? האם הרופא שפוטר מעבודתו יכול לתבוע אדם שהוציא שם רע אך לא התכוון לכך… כל זאת ועוד רק באתר הללויה.

שלום עליכם לכל הצופים היקרים הנכבדים והמהוללים של האתר הנכבד – הללויה!

אנחנו רוצים לדבר היום על לשון הרע.לשון הרע יש לה גם קשר לכסף, כשאדם פותח את הפה שלו במקום שהוא לא צריך לפתוח הוא יכול לגרום לאנשים נזק כלכלי.

מעשה שהיה כך היה. אדם שמע שמועה על רופא מסויים שלא עושה את מלאכתו נאמנה והפיץ את הדברים ואנשים האמינו כי חכמינו אומרים שחזקה על לשון הרע שתתקבל. הדברים הגיעו עד למקום העבודה של הרופא ומה שחשוב להם זה דעת הקהל, פיטרו את הרופא הזה מעבודתו.
הדבר הזה, יכול להיות בלי שהאדם שפתח את הפה בהתחלה יודע בכלל מה הוא עשה. הדברים נכונים גם ביחס למורים, ולשאר עובדים שיש איזה רוב מסויים שלא מוצא חן בעיניו האף של המורה של הבן שלו או שלא מוצא חן בעיניו דברים אחרים והוא מספר לאחרים את מגרעותיו של אותו מורה. והוא מפיץ את זה ועל ידי זה הוא גורם לאדם השני הפסדים. הכרתי אדם, שקבלו עשה אצלו עבודה, והעבודה היתה לדעתו של בעל הבית לא טובה. מאז שנוצר בינהם ריב, הם לא פנו לבית דין ולא להבדיל לבית משפט, החליט בעל הבית לעשות דין לעצמו והוא הולך מאדם לאדם ומספר על חוסר ישרותו וחוסר הגינותו וחוסר מיומנותו של אותו אמן, אותו שיפוצניק וגורם לו הפסדים על ימין ועל שמאל. לפעמים אני עומד ומשתאה איך יכול להיות יהודי שיש לו כזה חשק, כזה תענוג בלהציק למישהו אחר. איך דבר כזה יכול לקרות?!? אבל הרבה דברים נעשים תחת השמש כמו שאומר שלמה בקהלת, יש רבות דברים שאנחנו לא מבינים, יש גם אנשים שאינם מתוקנים גם אם יש להם זקן ארוך ארוך ארוך עד הברכיים וגם אם יש להם כובע גדול ומעיל ארוך – זה עדיין לא אומר שום דבר, לא הכובע קובע ולא המעיל, הדברים הם קשים הרבה יותר כשזה נוגע לאגו של האדם, לפעמים הוא שוכח את עצמו.
אומרת התורה הקדושה, אם הגעת למצב כזה שעשית נזק למישהו אחר נזק בממון, כיוון שהנזק שאתה עשית, לא היה נזק ישיר, שהרי לא פיטרת אותו מהעבודה, אתה רק דיברת עליו, וכתוצאה מהדיבורים שלך וזה התפרסם ואז פיטרו אותו מהעבודה או השעו אותו מהעבודה וכן הלאה, כל המקרים הללו אתה צריך לשאת בנזק רק מדיני שמיים לא בדיני אדם. הכלל המפורסם שנפסק בחושן משפט סימן שפו’ ש “גרמא בנזיקין פטור בדיני אדם חייב בדיני שמיים”. במקרה שלנו במה דברים אמורים כשהיה מזיד, כשהיה שוגג פטור בדיני שמיים. במקרה שלנו שהאנשים שסיפרתי עליהם עשו את הדברים בצורה ישירה ומזידה הם חייבים בדיני שמיים. זה אומר שיבוא האדם לשמיים ויהא רשום שם שגרם נזק ש-13,000 ₪ לחבר שלך, והוא יגיד שאין לו פנקס צ’קים כי בשמיים אין צ’קים, אז יאמרו לו טוב, אז תרד עוד הפעם. ועוד פעם תיוולד ועוד פעם 9 חודשים בבטן אמו, ועוד פעם ללמוד, ועוד פעם מחלות ילדות ודלקות אזניים ושיניים עד שהוא ידיע לגיל 28 והוא יפגש עם אותו האדם שהוא גרם לו נזק ואז הוא יחזיר לו את הכסף באיזה סיפור שהקב”ה יארגן. שווה או לא שווה? שכל אדם יעשה את השיקול שלו. גרמא בנזיקין פטור מדיני האדם שזה נעשה במזיד אבל חייב בדיני שמיים ואף אחד לא רוצה חשבונות בבית דין של מעלה, הסבל הרבה יותר גדול והרבה יותר קשה. ולכן מה שאני הצעתי לאותו סיפור שבא לפני, עם אנשים שגרמו לו נזק של פיטורין של מישהו בגלל שנאה או קנאה או תחרות. אני יעצתי להם, חברים, בבקשה מכם, תשיגו לו מקום עבודה באותם תנאים ואתם תשלמו לו בנתיים עד שמוצאים לו עבודה חדשה תשלמו לו משכורת כדי שהוא יוכל לפרנס את משפחתו. זה כדי שאתם תצאו ידי שמיים. מה מתברר? שהלשון הזאתי זו שנמצאת בתוך החושך שבתוך הפה, עד כמה היא מסוגלת להחריב…עד כמה היא מסוגלת לגרום לאדם נזק. מוות וחיים ביד הלשון. הם לא האמינו שדבר כזה פעוט שהם אמרו, יגרום לכזה נזק, גם נזק לאות ואדם ואחר כך גם נזק בכיס שלהם.

הבה נשמור על עצמנו, נקפיד שהלשון שלנו תהיה לשון נכונה, לשון אמיתית, נתרחק מאפשרות להזיק למישהו. אפילו נתרחק מאיומים להזיק למישהו ואז אנחנו נראה את האהבה שלנו בין אדם לחברו שיהיה בין אדם לאדם – אדם ולא בין אדם לאדם זאב. ובסיעת הדשמייא נראה הצלחה בכל המעשים שלנו. אני רק יכול להגיד לכם מה שאמרו הזקנים המנוסים בהרבה נסיון חיים: שאדם שמוותר אף פעם לא מפסיד.

בשורות טובות לכולם.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל