יום שישי, י”ט אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 14 הרב יהודה לייב נחמנסון

למדתי מכל זה שאדם צריך לעמוד על שלו לומר את דברי התורה בקול צלול ובקול ברור. באים אליך אנשים ומנסים לעקוף לעשות עיקומים לעשות כביש עוקף חוק או עוקף תורה. האם אנחנו יכולים לעשות ולהמשיך לעשות מה שאנחנו רוצים ואחרי זה לקבל היתרים על פי התורה, זה לא שייך.

ארבע אמות של הלכה שיעור 14

אילו נדרים ושבועות מותר להתיר ? האם מותר בכלל להישבע ובאילו תנאים? כל זאת ועוד בשיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה

שלום עליכם לכל הצופים היקרים הנכבדים והמהוללים של האתר הנכבד והחשוב והמהולל הללויה!

אנחנו שוב נפגשים ללימוד נושאים הלכתיים הקשורים אלינו ביום יום במיוחד נושאים הקשורים לממונות. אבל היום אני דווקא אני רוצה לספר לכם על נושא אחר שיכול לתת לנו חכמת חיים הסתכלות והשקפה נכונה על התורה ועל הקיום שלה.

יום אחד אני מקבל טלפון מאשה שהזדהתה כלא דתית והיא מבקשת להיפגש איתי. החוש השישי שלי אמר לי תנסה לשאול אותה בשביל מה? שאלתי אותה מה הנושא והיא אמרה לי שהיא לפני עשר שנים הבת שלה חלתה במחלה קשה מאוד והם חיפשו כל שבב שיכול לעזור להם גם ברפואה וגם בתחום הברכות והאיחולים. והם הגיעו לאיזה שהוא רב מסויים והרב הזה אמר להם שאם הם רוצים שהילדה שלהם תבריא אז הם צריכה לשמור שבת. לשמור שבת כהלכתה. אנשים לא דתיים. הוא עשה להם מה שנקרא “כפה עליהם הר כגיגית” הם לא ידעו מה לעשות והוא אילץ אותם להבטיח שהם ישמרו שבת ואכן מאז הם שומרים שבת אף על פי שבחיים האישים שלהם הם מוצהרים לשיטתם כלא דתיים לעת עתה לפחות. בקיצור, מה הגברת הנכבדה הזאת רוצה ממני? היא רוצה לעשות התרת נדרים. התרת נדרים על מה? יש לה נושא אחד שמאוד מכביד עליה, זה נושא של הטלפון בשבת שהיא לא יכולה לדבר בשבת. היא הסבירה לי שהם אנשים מאוד עסוקים כל השבוע הם עובדים במשרות מאוד נכבדות גם היא וגם בעלה והזמן היחיד שלהם לפתח ולחזק את קשרי המשפחה זה רק בשבת ומאוד קשה לה הנושא הזה שבשבת היא לא לא יכולה לשוחח בטלפון. אני קצת התפעלתי ממנה שעשר שנים היא החזיקה יפה מעמד ועכשיו לאחר 10 שנים היא מעוניינת להתיר נדרים.
אני באמת הודיתי לה’ שנתן לי המחשבה בראש ששאלתי אותה מה הנושא כי באמת לא נכון ולא יפה להטריח איזה בנאדם מאיזה קיבוץ שיבוא עד אליך ואז אתה מסביר לו שאתה לא יכול להתיר את הנדר הזה. וכאן אנחנו מגיעים לדבר מאוד חשוב ומאוד יסודי שאנחנו נפגשים איתו בחיים הרבה פעמים. קודם כל ההצעה שלי זה שאדם לא ינדור נדרים בכלל. ובטח לא ישבע שבועות. זה מזיק, זה מסוכן. זה דבר שהקב”ה קורע מהאדם. אני הבחנתי במשך השנים שאנשים מפחדים מהנדרים שלהם יותר מאשר עשרת הדברות. יש לפעמים אנשים שדבר מסויים שכתוב בעשרת הדברות כתוב אבל הם נדרו שלא לעשות אותו והם באים להתיר נדר. אני שואל מה יעזור שאני אתיר לכם את הנדר זה ממשיך להיות אסור, “אנחנו מפחדים מהנדר” הנדר מפחיד אותם יותר. “מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ” לפעמים מדברים כאלו מפחדים יותר אנשים ששבת לעת עתה לא שומרים אבל מהנדרים והשבועות שלהם הם מאוד יראים.
בקיצור, נדר כזה שהוא קשור למשהו שהתורה אוסרת אותו, אין אפשרות לאף רב בישראל להתיר אותו בשום פנים ואופן. וכמה שזה קשה לשמוע יש אנשים שנמצאים ממש בעולם שנראה רחוק מעולמה של תורה אבל אין ברירה חייבים לומר להם רק את האמת כי התורה הזאת לא תהיה מוחלפת.
יש לנו הרבה פעמים סגנון של אנשים שחיים ללא חופה וקידושין. הם לא מכירים את זה הם תינוקות שנשבו לא למדו לא התחנכו. לאחרונה הגיע אלי כזה סיפור של זוג שחיו בבית אחד כמה שנים וכתוצאה מאיזה שהוא כעס או ריב אז האיש אמר שהוא נשבע שהוא יוצא מהבית ויותר לא יהיה איתה בבית אחד. אחרי שהוא עזב את הבית התברר לו שבת הזוג שלו נמצאת בהריון. וכאן הוא נכנס לאיזו בעיה כי הוא מרגיש שהוא נשבע וזה דבר שהוא לא תקין גם להבנתו. זה שהוא חי ללא חופה וקידושין לא כל כך מדאיג אותו לעת עתה וזה שהוא חי עם אישה שהיא נידה גם לא מדאיג אותו לעת עתה. השבועה שלו מטרידה אותו. הסברתי לו שאני מוכן להתיר לו את השבועה שהתרת שבועה זה לא דבר פשוט , צריך להיות מומחה להתיר את השבועה וצריך גם לקנוס את האדם שנשבע אבל אני מוכן להתיר לו את השבועה רק אחרי שהוא יירשם לנישואין עם אותה אישה, שעה לפני החופה, אני אבוא להתיר לו את השבועה. הוא שואל אותי למה? הסברתי לו משום שאם אני מתיר לך את השבועה עכשיו הוא יכול לחזור אליה חזרה הביתה, כלומר אתה רוצה להתיר את השבועה כדי לעשות דבר אסור. אני לא יכול להתיר שבועה שכזאת. הוא היה אדם הגון קיבל את הדברים חזר אליה וניסה להסביר לה את העניין. היא בשלה. היא אומרת “מה זאת אומרת, אני מוחלת לך על השבועה, אם אני מוחלת לך על השבועה מה הבעיה?” אז פה זו טעות נפוצה בין הבריות והאנשים. כשאדם נודר נדר הוא נדר נדר לאלוקים ולא לאדם שלפניו. שאדם נשבע שבועה הוא לא נשבע שבועה לאדם שלפניו הוא נשבע לאלוקים. כאשר הוא מפר את השבועה יש לו עסק לא עם האדם שלפניו אלא עם הקב”ה. אז אני על שלי עמדתי והוא אמר שהוא מוכן לשאת אותה היא מצידה לא הייתה מוכנה, הלכה לאיזה שהוא אדם אחר, וממנו היא שמעה שאם פותחים את ארון הקודש ואומרים ליד ארון הקודש הפרת שבועה אז יש דבר כזה. אני רוצה לומר לכם אין לו מקום לא בעליונים ולא בתחתונים אין כזה דבר אבל בשביל כסף יש הרבה שרלטנים ובפרט שאחרי שהם הלכו לאותו אדם והוא שמע שמדובר בכזו שבועה אז גם הוא לא הסכים להתיר. אין אפשרות להתיר שבועה שהיא נגד ההלכה נגד התורה.
אדם שהיה סופג לגופו חומרים קשים ודי למבין, נדר נדר שהוא יותר לא מתעסק בחומרים הללו ואחרי זמן הוא רוצה לעשות התרת נדרים משום שקשה לו מאוד לעמוד בזה. האם על פי ההלכה מותר להתיר לו את הנדר או לא? לא! אם הדבר הזה הוא בגדר נשמרתם מאוד לנפשותיכם והדבר הוא לא תקין על פי הבריאות אסור לאדם להתיר נדר על דבר שכזה. הוא דבר שלא נכון לעשות אותו ולא רק שהוא לא נכון אלא שזה לא יעבוד התרת הנדרים הזאת.
למדתי מכל זה שאדם צריך לעמוד על שלו לומר את דברי התורה בקול צלול ובקול ברור. באים אליך אנשים ומנסים לעקוף לעשות עיקומים לעשות כביש עוקף חוק או עוקף תורה. האם אנחנו יכולים לעשות ולהמשיך לעשות מה שאנחנו רוצים ואחרי זה לקבל היתרים על פי התורה, זה לא שייך.
נערה אחת נכנסה בהריון מאיזה ערבי בחודש השישי זה מתחיל כבר להתגלות אז היא מאוד מתביישת מהמשפחה וממש לא מרגישה עם זה טוב ובפרט שהערבי גם כן ברח. עכשיו היא רוצה מהרבנים שיתירו לה לעשות הפלה. הלכה לרבנים החרדים אמרו לה לא, אמרה שמעתי שהרב עובדיה יוסף יש לו כוח להתיר נלך לקבל ממנו היתר אז הוא בכלל לא רצה להעיף מבט על הסיפור הזה. מה פתאום לעשות הפלה, בשביל מה, למה? הילד הזה הוא ילד יהודי, אז אומרים שהיא מאוד מתביישת במה שהיא עשתה והיא לא יכולה והולכת סהרהורית אז הוא אמר שהיא הייתה צריכה לחשוב על זה קודם ולא בגלל זה נתיר הפלה.
התורה לא כופפת את ראשה לכל התאוות ולכל השגעונות של בני האדם. התורה היא תורת אמת ותורת חיים. מה שקבע הקב”ה בתורה זה מה שצריך להיות וכך צריך ללכת ובצורה כנה ואמיתית. אנחנו מאמינים באלוקים אנחנו מאמינים גם בתורתו. אין אפשרות לעשות את התורה פלסטר, לעשות ממנה משחקים בהתאם למה שנוח לנו ובהתאם למה שבא לנו. אנחנו באים עכשיו למתן תורה ובמתן תורה אנחנו אמרנו לקב”ה נעשה ונשמע. אנחנו לא מחפשים להתפלפל אנחנו לא מחפשים להתווכח אנחנו נעשה מה שאתה אומר לנו ריבונו של עולם. כשבאים לרב ושואלים אותו שאלה צריכים לבוא בלי דעות מוקדמות. צריכים לבוא כדי לקבל את הכן או את הלא. לרב אין מונופול על התורה הוא לא יכול לעשות מה שהוא רוצה על התורה הוא צריך להגיד את האמת כמו שהיא.
נערה אחת באה עם כאב ודמעות על הלחיים זה באמת היה כואב מאוד, היא כבר לא נערה אלא אישה בת 41 ולא מצאה את הזיווג שלה ועכשיו מציעים לה הצעה כל כך טובה וכל כך מוצלחת, רק מה – זה כהן. אז מה? היא הייתה פעם עם גוי, ומי שהיתה עם גוי לא יכולה להינשא לכהן. אז היא מתחילה לומר שזה לא היה במודעות שלו ולא ידעתי שזה אסור. אמרתי לה – אשה נכבדה ויקרה בע”ה תמצאי את השידוך שלך, אני מוכן אפילו להתפלל על זה אבל אני אומר לך דבר אחד – הכהן הזה הוא לא השידוך שלך זה בטוח. מי מכל העולם הוא השידוך שלך זה אני לא יודע אבל מי לא – אני יודע בטוח, לא הכהן הזה ולא כל הכהנים האחרים. אלוקים לא טועה. אם הדבר הזה קרה, שלא באשמתך אבל קרה זה אומר שאת צריכה ללכת לפי היושר של מי שנתן את התורה ומי שברא את השמיים ואת הארץ ומי ששולט בכל המערכות כולן. זה כלל מאוד יסודי שאנחנו צריכים להכניס. כל אדם יש לו איזה סעיף אחד בשולחן ערוך שמפריע לו בנשמה שמפריע לו ליישם אותו והוא קשה לו. הקב”ה אומר אני המלך, אתה העבד שלי, במה מתבטא שאתה עבד? לא במה שאתה אוהב לעשות אלא דווקא במה שקשה לך לעשות.
ייתן הקב”ה שכל הדברים יהיו לנו קלים לעשות ושתהיה לנו השמחה בלב ליישם את דברי התורה בצורה המלאה גם אם נצטרך לעשות את הדברים באתכפיא בחסידות ובקבלת עול כמו שאומרים בשפה פשוטה – אנחנו נעשה אותם ותמיד נראה אחר כך שרק הרווחנו.
בשורות טובות לכולם.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל