יום שבת, י”ב ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

שפרה בפרשת – פרשת ראה

"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"

זהו, אלו שתי האופציות העומדות בפנינו, ברכה וקללה, חיים ומוות, טוב ורע. ואומרים שביהדות אין בחירה חופשית…שטויות! בוודאי שיש! כל הזמן יש, אנחנו פשוט מדלגים על האופציה של הבחירה והולכים ישר לברירת המחדל שהיא לא בדיוק החלק של הטוב והברכה…

מה שעומד בפני כל אדם, בפני כל יהודי, כל ימי חייו מהרגע שנולד ועד סוף ימיו הוא היכולת והזכות לבחור. כל יום, כל שעה, כל רגע נתון, לבחור. והבחירה היא לא פשוטה. מה שנראה על פניו כדבר הכי פשוט וטרוויאלי, הופך למלחמה נצחית נגד היצר הרע שמלווה אותנו על כל צעד ושעל ומעודד אותנו לבחור בדיוק במה שטוב לו ורע לנו. הוא מוכר את זה באלפי סגנונות ופיתויים וסלוגנים משובחים שמדגישים רק את מה שהוא רוצה שנראה ובסוף אנחנו נשארים עם הבחירה שלו בידיים שלנו ואוכלים קש.

יש לכם שתי אפשריות – ברכה וקללה

מהי הברכה? תשמעו אל מצוות ה’ אשר אנוכי מצווה אתכם היום

מהי הקללה? אם לא תשמעו אל מצוות ה’ וסרתם מן הדרך …ללכת אחרי אלוקים אחרים אשר לא ידעתם.

הבחירה בברכה היא הבחירה הנכונה, אז למה היא כל כך קשה? מה יש שם בטוב שכל כך מפחיד אותנו מלבחור בו? הטוב הוא הדבר שה’ רוצה שאנחנו נעשה כדי שהוא יוכל להשפיע עלינו את כל הברכות הקיימות אז למה אנחנו כל כך מסתבכים עם זה? הרי על פניו היה נראה כי כל אחד היה יכול להכיר בפשטות במה טוב עבורו, לבחור בו, לקבל ברכה ולעבור הלאה למצווה הבאה. אבל בפועל הנפש שלנו בנויה אחרת ואם הכל היה כל כך פשוט אז ה’ היה יכול להסתפק במלאכים ולא לברוא אותנו בכלל. אך הקב”ה התאווה לעשות לו דירה בעולמות התחתונים שזה כאן ממש ולשים אותנו כאן ולשלוח אותנו לעבוד. וזוהי עבודה קשה, יום יומית שקשה מאוד לנצח בה, אבל אפשרי.

העבודה היא לבחור. וזה לא פשוט בכלל כי היצר הרע מתוחכם יותר מאיתנו. הוא מפתה ומבלבל ומסחרחר ואנחנו מוצאים את עצמינו שוב ושוב נופלים בפח. תראו בעצמכם. ענו בבקשה על השאלון הבא:

פרשת ראה ברכה וקללה
פרשת ראה ברכה וקללה
  1. הילדים מחורפנים, חודשיים חופש מאחורינו ושבועיים של שילובים לפנינו, הבית נראה כמו דיר עיזים ולא הצלחת לשמוע את השיעור האחרון של הרב. במה תבחר?
  • לאסוף את הילדים להיות הבוגר האחראי בחבורה ולצאת איתם מהבית.
  • להושיב אותם מול מסך ולתת להם לבהות עד יעבור זעם.
  • לכעוס עליהם.
  • לאבד שליטה, לצעוק, לבכות וכו’
  • להיכנס לדיכאון.
  1. חזרת אחרי יום ארוך בעבודה, בכולל, במשרד, הבית הפוך, הילדים הפוכים, האישה הפוכה, האוכל לא מוכן ואתה גמור מעייפות. במה תבחר?
  • להושיב את כולם סביב השולחן ולתקתק ארוחה
  • לרטון קלות מתחת לשפם ולהיעלם בחדר השני
  • להתלונן לכולם על הכל ולהדגיש כמה אתה מסכן
  • לכעוס, לפרוק ולשחרר את כל מה שבאמת בא לך להגיד.
  1. נכנסת למשרד בבוקר. ערימת הדפים נערמת במגש הימני, ההודעות בטלפון הגיעו למספרים תלת ספרתיים, כמויות המיילים לא היו מביישות תאגיד ואתה צריך להיכנס לפגישה בקרוב. במה תבחר?
  • לטפל בכל הדברים הנדרשים
  • להיכנס ללחץ
  • להיכנס לעצבים
  • להיכנס לדיכאון
  • לפתוח סרטון ביוטיוב, רק אחד, ועוד אחד אחרון ודי

אוקיי, הבנו את הרעיון, השאלון אולי אינו המעמיק ביותר בתחום התחקירים אבל מביא משהו מחיי היום יום שלנו למקום של הבחירה ונותן לנו לראות כמה קל, אבל ממש קל לבחור בכמה אופציות ממש לא מוצלחות עבורינו ושאנחנו יודעים שהן גרועות אבל הן כל כך נגישות וכל כך מפתות ודורשות ממש מעט השקעה כך שקל הרבה יותר לבחור בהן.

הרי, קל לי יותר להרים איזה “שאגה” על הילדים ולשתול אותם בעמדת נחיתות מאשר לאסוף אותם ולהכיל אותם ולספר להם סיפור. וקל הרבה יותר להרגיש מסכן ומוזנח מאשר להכין עכשיו ארוחת ערב לכך וכך עוללים מורעבים. והרבה יותר פשוט ללחוץ על PLAY ולהדחיק את המציאות מאשר לטפל במה שצריך טיפול. הבחירה בברכה מצויירת לנו על ידי היצר הרע כעול, כהשקעה רבה מדי וכמשהו שולי יחסית למה שניתן להשיג בהליכה בדרך השניה. הטעות שלנו היא שאנחנו מקשיבים לו. הוא אמן הדיבור, הפיתוי והעיוות וכל דיון איתו נידון לכישלון מראש כך שלא כדאי אפילו להתחיל. מה שכדאי ומומלץ לעשות הוא להתעלם ממנו כליל או להשמיד אותו (השתמשו בדמיון חופשי ואל תבחלו באף דרך פעולה).

קבלת הברכות ודחיית הקללות

כמו בכל דבר, הנושא נוגע קודם כל לדרך בה אנחנו תופסים את עצמנו. ברגע שהתפיסה שלנו את המציאות הפרטית שלנו תהיה נכונה ומדוייקת נוכל לפעול בהתאם גם לגבי הסביבה, ילדים, זוגיות, עבודה וכו’. הדבר הכי גדול ונכון שאדם יכול לתת לעצמו הוא הברכה בלהכיר ביכולות ולהכיר בחסרונות של עצמו. בכך נוכל לפתוח צינור לשפע הברכות שלהם זכינו מצד הכישורים הרבים שניתנו לכל אחד ואחת מאיתנו ומאידך נוכל להסיר כמה “קללות” שנובעות מחוסר הכרה או חוסר הבנה של החסרונות שיש לנו. ויש לנו.

בתור אנשים ואולי במיוחד בתור נשים, אני נוטה להכיר יותר בחסרונות שלי מאשר ביתרונות שלי וזה פספוס. אדם צריך לעשות חשבון נפש, במיוחד בימים אלו של תחילת אלול ופרוס השנה החדשה ולראות את המאזן השלם. לראות את כל כולו פרוס בצורה אובייקטיבית על שולחן ניתוחי הנפש ולסדר ברשימה ברורה את כל היתרונות ואת היפוכם בדרך מסודרת שבה נוכל להבין בדיוק את התמונה השלמה.

לאחרונה התחלתי ללמוד תחום חדש וכמו בכל דבר חדש שמגיע אלי (וזה יכול להיות זוגיות, או הורות או לימודים) אני תמיד ניצבת כמו בפעם הראשונה מול רשימת החוסרים והכשרונות ומנסה לראות מה יעזור ומה יכשיל. בהתחלה תמיד רשימת המכשילים גדולה יותר ואני בטוחה ב-100% שאני לא אצליח. הרי אם צריך לדעת גם את זה וגם את זה וגם את זה אני לא אוכל לעשות הכל לבד ובטח אכשל.

אבל בשלב הזה צריך להכניס שלושה גורמי ברכות למשוואת הקללות שהפלתי על עצמי, ורק עכשיו, אחרי שנים של אימון, ונישואים, וניסויים והתמדה למדתי להכניס אותם.

  1. בטחון ואמונה בה’
  2. הבנה שאני לא לבד בעולם
  3. קבלת החסרונות שלי

קודם כל צריך להבין שיש לי כשרון לעשות בדיוק את מה שנועדתי לעשות והחכמה היא לגלות מה הדבר הזה ולהיות יצירתית ופתוחה לרעיונות חדשים. אחר כך צריך לדעת מה צריך לתקן ומה כבר השתפר ולעבוד על רשימת החסרונות מתוך הבנה שהם לא באמת חסרונות אלא נתונים נוספים שאפשר לוותר עליהם או להשלים איתם. והדבר החזק ביותר שמשלים את התמונה הוא ההבנה שאני לא לבד, יש לי עזר כנגדי, אדם שיכול לשאת את כל חסרונותיי מחד ומאידך לעזור לי לשפר אותם או לוותר עליהם. כן! יש דברים שמותר גם לוותר עליהם ולדעת שבתחום המסויים הזה אני לא טובה או לא רוצה להשקיע את כל העבודה והזמן שיגרמו לי להיות טובה בו ופשוט להיעזר שם במי שטוב בכל ולדעת שלא את הכל צריך לשנות. זה טיפ לחולי שליטה שכמותי שלא תמיד מצליחים לשחרר או להאציל סמכויות.

זהו טיפ מאוד חשוב לחיים.

אותי הוא מציל מעצמי.

שתהיה שבת שלום לכולנו וחודש טוב ומבורך! משפרה באהבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל