Site icon הללויה

ואני תפילתי פרק 9 הרב מאיר ערד על “ברכות השחר”

ואני תפילתי הרב מאיר ערד הללויה

ואני תפילתי הרב מאיר ערד הללויה

ואני תפילתי פרק 9  על ברכות השחר

הרב מאיר ערד על משמעות התפילה והכוונות בה על פי פשט, דרש, רמז וסוד והשבוע: ברכות השחר ומשמעותן . והפעם “שלא עשני גוי”

שלום לכולם, אנחנו ממשיכים בברכות השחר, ביאורי התפילה על פי הפנימיות ועל פי הפשט. אנחנו הגענו לברכות האחרונות מברכות השחר וברכה חשובה שאנחנו מברכים היא “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם שלא עשני גוי”.

פשט

אנחנו מודים ומשבחים את הקב”ה שזכינו להיות חלק מעם ישראל, עם סגולה, העם שבו ה’ בחר מכל העמים, נתן לנו את המצוות, נתן לנו את התורה, מחוייבים בתרייג מצוות. לעומת זאת – אומות העולם הם מחוייבים בשבע מצוות בני נוח שהן שבע מצוות שתפקידן שהאנושות תתנהל בצורה מסודרת, על פי חוקים על פי צדק ויושר. אבל אנחנו זכינו לתרייג מצוות.

חסידות

בברכה הזאת כמובן טמון עושר מאוד גדול שיש ליהודי על זה שהוא זכה להיות יהודי ולהיוולד יהודי. מסופר על רבי לוי יצחק מברדיצ’וב שפעם נכנס אליו יהודי באמצע התפילה בברכות השחר והוא רואה את רבי לוי יצחק מברך את הברכות ומתחיל לרקוד מרוב שמחה והיה הדבר תמוה בעיניו? מה הסיבה לשמחה הזאת באמצע הברכות? והוא שאל את רבי לוי יצחק: “מה הסיבה שאתה שמח ורוקד”? וענה לו רבי לוי יצחק: “פשוט מאוד, הגעתי לברכה שלא עשני גוי והתבוננתי באושר שזכיתי להיוולד יהודי. זה שמברכים שלא עשני גוי אומר שיכולנו להיוולד גויים אבל הקב”ה עשה לנו טובה נצחית והוליד אותנו והביא אותנו לעולם כיהודים ועל זה ועל האושר הזה רקדתי ושמחתי בשמחה גדולה”. ז”א כשיהודי מברך שלא עשני גוי הוא צריך להבין שיש בעולם ככה וככה מליארדי בני אדם ועם ישראל הוא המעט מכל העמים, סה”כ ככה וככה מליונים של יהודים שיש בעולם ויכול היה להיות שהיינו נולדים כגויים. גם לגויים יש תפקיד בעולם, ה’ ברא אותם, אם הוא ברא אותם סימן שהוא רוצה אותם ולכן הוא גם נתן להם שבע מצוות בני נוח שהם צריכים לקיים ובאמת גוי שמקיים את המצוות ששייכות אליו, שבע מצוות בני נוח, הוא עושה את זה מפני הציווי של ה’ ואז הוא נקרא חסיד אומות העולם. אנחנו חלילה לא מזלזלים בגויים או באומות העולם, יש להם תפקיד, ה’ ברא אותם וזה בסדר גמור. אבל למרות שיש להם תפקיד אנחנו כיהודים צריכים לשמוח שמחה גדולה שזכינו להיות יהודים. כי התפקיד שלנו הוא תפקיד עיקרי וחשוב לאין-ערוך. התפקיד שלנו הוא בעצם לגלות את ה’ בעולם. לבצע את תכלית בריאת העולם וכל העולמות העליונים. התאווה הקב”ה להיות לו דירה בתחתונים. ה’ רוצה להתגלות פה למטה ובמי הוא בחר שיגלה אותו בעולם הזה? בנו! עם ישראל. כשיהודי מקיים מצווה, כשיהודי לומד תורה, כשיהודי עוזר לשני, הוא בעצם מגלה את ה’ בעולם ומבצע את תכלית הכוונה האלוקית שלשמה הוא נברא ולשמה כל העולם כולו נברא. אז אמנם כל הבריאה כולה, כלל האנושות יש להם תפקיד בעולם והם לא נבראו לחינם אבל אנחנו כיהודים צריכים לזכור שהתפקיד שלנו הוא עיקרי וחשוב. התפקיד שלנו הוא תפקיד שהוא התכלית של כל הבריאה. יכלנו להיוולד כאלו שלא יהודים ונולדנו יהודים ועל זה צריכים לשבח את הקב”ה ולשמוח בשמחה מאוד מאוד גדולה.
מובא בחסידות שלמה אומרים “שלא עשני גוי” כל בוקר מחדש? הרי לכאורה הברכה הזו הייתה צריכה להיאמר שנולדת, ברוך ה’ נולדת יהודי, מצויין. תודה רבה לך בורא עולם שנולדתי מחדש. עכשיו כל בוקר שאני קם מחדש לכאורה כבר אין הבדל במי אני, לכאורה זה אותו אחד שנולדתי לראשונה, נולדתי יהודי וכך אני אשאר כל חיי הרי אי אפשר להשתנות מיהודי לגוי. אז למה כל בוקר מחדש משבחים שלא עשני גוי. אז מובא על זה בתורת החסידות שבעצם יכול להיות מצב שהנשמה שהיא עולה למעלה, נדבק בה נשמת גוי, נדבק בה ניצוץ חלילה מנשמה של גוי ולכן אנו צריכים להודות ולשבח את הקב”ה כל בוקר מחדש שלא עשני גוי שעל זה אנחנו מודים ומשבחים לא רק על זה שנולדנו יהודים אלא על זה שהנשמה שלנו חוזרת כל בוקר מההימצאות שלה בעולם העליון והיא חוזרת חזרה כנשמה של יהודי ולא חלילה דבוקה בה ניצוצות של כאלו שאינן יהודים.
רק נציין שהרבי בשיחות שלו ובהדרכות שלו הורה שאנחנו כיהודים צריכים לדאוג לא רק ליהודים שסביבנו אלא צריכים לדאוג גם לאומות העולם וגם אותם ללמד את שבע מצוות בני נוח. כמו שהרמבם פוסק שה’ ציווה לכוף את כל באי עולם ולכן אנחנו כיהודים צריכים מצד אחד להיות שמחים ומאושרים באושר מאוד גדול שזכינו להיות יהודים שהרוויחו נשמה אלוקית חלק אלוקה ממעל ממש, בנים אתם לה’ אלוקיכם עם זכויות גדולות ועצומות וביחד עם זה לדעת שאנחנו צריכים להיות אור לגויים, ללמד גם את אומות העולם, צדק ויושר אמונה בה’ ושיעשו גם הם את תפקידם בעולם. כי שלמות הבריאה כולה היא שעם ישראל יעשה את תפקידו ודואג ששאר אומות העולם יעשו את תפקידם.

כך גם הברכה שאחר כך “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם שלא עשני עבד”

גם עבד זה בעצם מדובר פה על עבד של יהודי שהוא בעצם גוי אבל בגלל שהוא עבד של יהודי הוא מחוייב בחלק מהמצוות. אז אנו מודים לקב”ה שלא עשנו עבד שמחוייב רק בחלק מהמצוות אלא אנחנו מודים ומשבחים שזכינו להיות יהודים וקיבלנו תריג מצוות שאנחנו עושים בשמחה מאוד גדולה, כל מצווה זה מלשון צוותא וחיבור וכל מצווה מקשרת ומחברת אותנו לקב”ה בדרגה גדולה וגבוהה יותר עד לדרגה מאוד גבוהה.

ונסיים בסיפור על חסיד שפעם אחת חזר מבית הכנסת מהתפילה והוא רואה שהבית שלנו כולו נשרף לא עלינו. כל הבית וכל הרכוש נשרף, ב”ה לא היה פגיעות בנפש, הצליחו להוציא את המשפחה והילדים ארבל כל ביתו ורכושו עלה באש ולא נשאר לו כלום. זה לא כמו היום שיש ביטוח ותביעות נזקים אלא בפשטות כל רכושו נשרף והלך. ולהפתעת הנוכחים הבנאדם הזה רואה את ביתו נשרף ומתחיל לרקוד ולשמוח. אנשים חשבו שנשתבשה עליו דעתו ובטח הוא לא הצליח להכיל את הטראומה הזאת שביתו נשרף אז הוא השתגע. אבל הוא הסביר להם מיד שהוא ב”ה שפוי ובריא אבל על מה אני שמח שאם הייתי גוי אז בטח האליל שלי היה גם כן נשרף בתוך הבית, אבל מאחר ואני יהודי וה’ אלוקינו הוא אחד למעלה ממקום, למעלה מזמן אין לו תמונה אין לו גוף ודמות הגוף ה’ אלוקינו חי ונשאר חי. אז ביתי נשרף אבל האמונה שלי בה’ נשארת יציבה ואמיתית. הקב”ה חי ואנחנו שמחוברים אליו חלק ממנו חלק אלוקא ממעל ממש, גם כן חיים וקיימים לעד.

עד כאן ואני תפילתי פרק תשע ברכות השחר – שלא עשני גוי

נעצור כאן ונמשיך בפעם הבאה בע”ה

Exit mobile version