יום שלישי, ט”ו ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלכות הכנה לפסח, שיעור שני עם הרב נחמנסון

תמיד מהודר שיש לנו כלים מיוחדים לחג הפסח אבל מי שיש לו כלי כזה או כלי אחר שהוא צריך להגעיל אז נתייחס לכמה פרטים עקרוניים וחשובים בהלכות של ההגעלה.

הלכות הכנה לפסח, שיעור שני עם הרב נחמנסון

שיעור בהלכה של הרב נחמנסון: והפעם הלכות הגעלה לפסח. אילו כלים מותר וצריך להגעיל? מה עושים עם טבעות שלשו איתן בצק? איך מכשירים מיקרו? מה עושים עם סתימה בשן? ועוד המון פרטים והלכות לכבוד חג הפסח. רק באתר הללויה

שלום וברכה לכל הצופים ולכל המאזינים אנחנו נמשיך קצת בלימוד של הלכות הגעלת הכלים, הלכות הקשורות למטבח ההכנות שלנו לחג הפסח. כהקדמה ראוי להזכיר שבכל בית כדאי לשאוף שיהיו כלים מיוחדים לחג הפסח. בפוסקים מוזכר שכל הנושא של ההגעלה של הליבון הוא דבר שהוא מותר על פי ההלכה אבל עוד יותר טוב ועוד יותר מהודר שיש לנו כלים מיוחדים לחג הפסח אבל מי שיש לו כלי כזה או כלי אחר שהוא צריך להגעיל אז נתייחס לכמה פרטים עקרוניים וחשובים בהלכות של ההגעלה.

הכנת הכלים

הפרט הראשון, הכלל הראשון שאנחנו רוצים להכין כלי להגעלה, בדרך כלל בכל מקום ומקום מתפרסמות מודעות יום יומיים לפני חג הפסח, שלושה ימים לפני חג הפסח. מקומות שאפשר להגעיל את הכלים. ההכנה שלנו בהכשרת הכלי היא שלא נשתמש בו בכלל במשך 24 שעות לפני שאנחנו מגעילים. זה לא משנה אם זה סיר זה לא משנה אם זה סכין, מזלג, לא להשתמש בו בחם בכלל. גם בקר, אם אנחנו משאירים בתוכו מים במשך 24 שעות אז יש לזה את הדין של כבוש, כמו מבושל, וגם זה מהווה איזה שהיא בעיה כי עדיף שלא נשתמש בכלי בכלל. בדיעבד, אם היינו מוכרחים להשתמש בכלי ואנחנו מוכרחים להגעיל אותו. אז כשעורכים את ההגעלות בצורה מרוכזת אז הם פוגמים את המים שלדעות מסוימות זה מספיק גם לכלי שהשתמשו בו ב-24 שעות אבל זה רק לשעת הדחק. בסדר הרגיל והקבוע אנחנו נשתדל לא להשתמש בכלי 24 שעות לפני.

הכשרת התנור

ישנם כאלו שמכשירים תנור מבשר לחלב, מחלב לבשר, או מלא כשר לכשר. ויש שגם מתירים להכשיר מחמץ לפסח. יש שלא מכשירים את התנור מחמץ לפסח מכיוון שבפסח אנחנו מחמירים יותר. אני אומר איך צריכים להכשיר תנור, מי שמחליט שהוא צריך להכשיר את התנור מאיזה שהיא סיבה שידע את ההלכה. מנקים את התנור היטב כולל כל הסרת השומנים השונים שנמצאים, שלא יישאר מאומה. אחרי זה מדליקים את התנור לאיזה 35-40 דקות על החום הכי גבוה שלו וזה מספיק הכשרה לאילו שמתירים ומשתמשים בתנור מוכשר לחג הפסח.

מיקרוגל

גם הוא נתון למחלוקת הפוסקים האם ניתן להכשיר אותו, האם משתמשים בהכשרה למעשה בין בשר לחלב, או בין לא כשר לכשר וגם בין חמץ לפסח, אבל מי שצריך מי שנמצא בשעת הדחק בוודאי שיכול להכשיר את המיקרוגל. צריך לנקות אותו היטב, ובעיקר בפתחים, בחורים, ששם הרבה פעמים נכנסים שומנים ואנחנו לא מבחינים בהם. צריך לנקות היטב את המיקרוגל ואחר כך למלא כוס מים עם חומר ניקוי בפנים, במשך שעה להפעיל אותו, הוא מתמלא באדים חמים וזה יהיה ההכשרה שלו.

שיניים

אלו שיש להם סתימות בשיניים או שיניים תותבות, שיניים קבועות או שיניים שנכנסות ויוצאות, פלטה. גשרים למינהם. כל הדברים האלו צריכים איזה שהיא הכנה לקראת חג הפסח. הקב”ה עשה בטבע שכל דבר שהוא חי כל הזמן פולט החוצה את מה שחודר פנימה ולכן השיניים של הילדים שהם ללא סתימות פולטות מה שיש בפנים, שהם אכלו בשר חם או חלב חם זה נפלט ויוצא. אבל כאשר אנחנו מכניסים גוף זר לשיניים כגון סתימה, כתר או שיניים תותבות או גשרים שנמצאים שם עם פלטות, אנחנו צריכים לעשות להם איזה הכשרה. ההכשרה שלהם דומה למה שאנחנו עושים לכלים. דבר ראשון, 24 שעות קודם סוף זמן אכילת חמץ, זה בערך בשעה 10:30 בבוקר של ערב פסח, אז 24 שעות לפני ערב פסח, כלומר ביג’ בניסן בשעה 10:30 בבוקר צריך לסיים את המאכלים החמים שאנחנו מתכוונים לאכול מהיום עד מחר בשעה 10:30. לא לאכול מאכל חם הפירוש הוא לא לשתות בכוסות חמץ משקה חם, מה זה משקה חם? למעלה מ-40 מעלות, למטה מ-40 מעלות אפשר לשתות כי זה לא נחשב בשבילנו חם. אבל מ-40 מעלות ומעלה אנחנו לא שותים ב-24 שעות קודם אם זה חמץ. גם סתם מים חמים יש עניין לא לשתות ב-24 שעות מי שיש לו סתימה או פלטה שאינה נשלפת. אחרי שעשינו את ההכנה הזו, אחרי שאנחנו אוכלים ארוחת בוקר ביד’ בניסן, ארוחת בוקר כמובן ללא חמץ חם, ללא קפה עם חלב טבול בעוגיות בפנים, אחרי שאכלנו את הארוחה הזו, אנחנו צריכים לצחצח טוב את השיניים, לנקר אותן היטב עם קיסמים מתאימים או עם חוט דנטלי ואחרי שניקינו ושטפנו וצחצחנו טוב, שניקח כוס מים חמים באותו חום שאנחנו בד”כ שותים את כוסות הקפה והתה שלנו במשך השנה. כוס מים שתהיה כשרה לפסח, מים שהוחמו במיחם שכשר לפסח ואנחנו שותים אותם, זה נקרא שאנחנו עושים הגעלה לסתימות של השיניים אחרי ש-24 שעות אנחנו נמנענו מלתת להן להכניס חמץ חם לתוך הגוף. בזה עצמו יש מן המהדרין שלא מסתפקים רק בשטיפה של עירוי מים חמים לתוך הפה. יש כאלו שגם עושים תבשיל חם כשר לפסח, כמו תפוח אדמה חם, עגבניה חמה, ואז כשאתה אוכל אותם אתה גם עושה הכשרה של דבר, גוש, שנכנס לתוך הפה ולתוך הסתימות וזה מוציא עוד את מה שבלוע בתוך הסתימות. כל זה ההכנה שלנו ביחס למה שיש לנו בפה. אלו שיש להם שיניים תותבות, אנשים מבוגרים, שצריכים להכשיר את השיניים של כל ימות השנה שבהם אוכלים חמץ, הם צריכים 24 שעות קודם סוף זמן אכילת חמץ לא לאכול בשיניים התותבות חמץ חם, ואחר כך לערות על השיניים הללו מתוך קומקום חשמלי מים רותחים על השיניים. מי שחושש שהשיניים יתקלקלו, יצטרך להכניס אותן לתוך כוס מים שיש בה שליש מלח, שני שליש מים, להשרות את השיניים התותבות למשך 18 דקות באופן הזה שלדעות מסויימות זה גם כן נחשב כהכשרה וזה יועיל למי שחושש שהשיניים יתקלקלו אם ישפכו עליהן מים חמים.

כלים

נקודה נוספת בנוגע לכלים. ישנם כלים שניתן להכשיר אותם. כלי מתכת למינהם, מחבתות, במחבתות צריכים לזכור שמחבת טפלון כיוון שהוא מצופה בחומר פלסטיק שדינו כדין חרס, להלכה, כלי חרס אי אפשר להכשיר, אז לכן אם יש מחבת חמצי שהוא טפלון אנחנו לא משתמשים בו לחג הפסח ולא מכשירים אותו. כשאנחנו רוצים להכין את הסירים להגעלה, אנחנו פותחים את הידיות של הסירים, כדי להקל את המלאכה. עם מברג מורידים את הידיות ומנקים היטב במקום איפה שהידית מחוברת עם הבורג עם הסיר. יש שם הצטברות של לכלוך וחמץ. ואחרי שאנחנו מנקים את הידיות ולפעמים צריך להשרות את הידיות לילה עם חומר מסיר שומנים כדי לנקות אותם היטב ואז מביאים אותם למקום ההגעלה בנפרד ושם מגעילים את הידיות בנפרד ואת הסירים בנפרד. זה בנוגע להגעלה של סירים.

מפיות ומגבות

מן הדין , לא צריך שיהיה לפסח מפיות או מגבות של חמץ שעברו הרתחה במכונת כביסה אז בוודאי בטל בהם כל החמץ ואפשר להשתמש בהם בפסח אך ישראל עם קדושים וישנם כאלו שמייחדים גם מגבות ומפיות במיוחד אלו שמשתשמים בהם תוך כדי בישול מייחדים שיהיו כאלו במיוחד לחג הפסח, זה הידור ומי שיכול לעשות זה דבר שהוא “מנהג יראים” שרבים וטובים עושים אותו.

קומקום

כאשר אנחנו עושים עירוי על כלי, על שיניים תותבות שהזכרתי קודם, או על שולחן שאנחנו רוצים להוציא את החמץ שבו, מפורמייקה וכדומה, אנחנו לא חייבים להשתמש לעירוי המים החמים בקומקום כשר לפסח. אנחנו יכולים להשתמש בקומקום שאינו כשר לפסח. צריכים לזכור שבתוך הקומקום לא מכניסים ישירות חמץ, כל הבעיה היא שאולי הערנו מהקומקום לתוך כוס או לתוך משהו חמצי והספק הזה או אפילו עם זה וודאי אנחנו לא מקפידים לא להכשיר איתו כלים ששייכים לפסח.

מיחם

נקודה לאלו שרוצים להכשיר את המיחם מתכת שיש להם. מיחם מתכת שמניחים על הגז או קומקום מתכת שרוצים להכשיר אותו לחג הפסח. צריך להסיר את האבנית לפני שלוקחים אותו להכשרה, מפני שהאבנית נחשבת כדבר חוצץ, זה לא דבר שאנשים משאירים אותו בצורה קבועה או ישירה.

פלטה חשמלית

אלו שרוצים להכשיר פלטה חשמלית לחג הפסח, מה שנהוג לעשות לחמם ולנקות אותה היטב ולהסיר את כל השומנים והלכלוכים אם ישנם. להכניס אותה לשקע למשך שעה ויש מהרבנים שמורים שאחרי שהיא דלקה שעה צריך להוציא אותה מהשקע ואז לערות עליה מקומקום מים רותחים. היא לא תתקלקל, יש לה גוף חימום היא לא אמורה להתקלקל. מי שלא עושה את הפעולה הזאת יש לו אפשרות לעטוף את הפלטה אחרי שהוא מנקה אותה לעטוף אותה בנייר כסף וזה, מתוך נסיון, גם פלטה כזו מחממת את האוכל היטב.
נקודות נוספות שצריכים לזכור בהכנה לחג הפסח:

מקרר

את המקרר צריך לנקות היטב, בקפלים שיש בגומי של החלק העליון של המקרר. של דלת המקרר. הרבה פעמים יש שם הצטברות של הרבה פירורים שנפלו מן המקפיא. צריכים מברשת שיניים, להכניס בעדינות ולהסיר את הפירורים משם. יש כאלו שמקפידים וזה לא מעיקר הדין, אבל יש כאלו שמקפידים את הידיות, את המקום שכל הזמן ידיים משומנות נוגעות בו בפתיחת וסגירת המקרר. מכסים אותם עם איזה ניילון על זה, מעיקר הדין אפשר גם בלי זה אם מנקים טוב.
מן הראוי לשים על המדפים איזה שהוא ניילון או איזה שהוא חתיכת נייר, להפסיק בין המזון לבין מה שאנחנו המדף שהיה כל השנה חמץ. אני רק רוצה להעיר, שהנייר שאנחנו משתמשים עשוי גם עם עמילן. עמילן זה חומר כזה שמפיקים אותו מהחיטים ולפעמים מהקטניות. לרוב העמילן שנמצא בארץ עשוי מהקטניות ומנהג הספרדים שאוכלים קטניות מעיקר הדין מותר לאכול קטניות, האשכנזים נהגו שלא לאכול קטניות. אז כשאנחנו שמים אוכל בצורה ישירה על הנייר, ניקח בחשבון שבאם האוכל הוא קצת לח, רטוב, תפוח רטוב, עגבניה רטובה, הם ממיסים את העמילן שנמצא בתוך הנייר ומוציאים אותו קצת החוצה. אז כדאי להיזהר שלפני שאוכלים תפוח בחג הפסח, אם שמנו נייר, נשטוף אותו שוב מהעמילן הזה שאולי יצא.

טבעות

בשיעור הקודם הזכרתי את ההכשרה של הטבעות. נשים שלשו בצק עם טבעות צריכות להערות על הטבעת מקומקום חם אחרי שניקו אותה היטב. אם הן חוששות מקלקול הטבעת אז אפשר לעשות את העצה של הרב אויירבך מה שהזכרתי קודם, להכניס בתוך כוס שליש מלך ושני שליש מים למשך 18 דקות גם זה ייחשב איזה שהוא תיקון הגעלה כדי שיהיה אפשר להשתמש גם לבישול עם הטבעות הללו על הידיים.

משקפיים

משקפיים צריך וכדאי לנקות במקומות מלוכלכים

פמוטים

גם את הפמוטים שהיו כל השנה על השולחן השבתי שיש עליו פירורים לנקות היטב ויש כאלו שגם עוטפים אותם בחלק התחתון עם קצת נייר כסף כדי שיעמדו על השולחן לא יעמדו כמו שהם.
עד כאן אנחנו נלמד כעת בנוגע להגעלת כלים מעט, ובע”ה נמשיך בהזדמנות אחרת להלכות נוספות בדיני מכירת חמץ.
להשתמע

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל