פרשת וזאת הברכה - תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר - הללויה
Site icon הללויה

פרשת וזאת הברכה – תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר

בלבד שיכוון את לבו לשמים - פרשת ויקרא

בלבד שיכוון את לבו לשמים - פרשת ויקרא

בספר ה”חינוך “: “שהיה מחסדי הא-ל על בריותיו לקבוע להן יום אחד בשנה לכפרה על החטאים עם התשובה שישובו שאילו יתקבצו עוונות הבריות שנה, תתמלא סאתם לסוף שנתיים או שלוש או יותר ויתחייב העולם כליה.
על כן ראה בחוכמתו ברוך הוא לקיום העולם, לקבוע יום אחד בשנה לכפרת חטאים לשבים, ומתחילת הבריאה ייעדו וקידשו לכך. ואחר שייעדו הא-ל ברוך הוא אותו לכפרה, נתקדש היום וקיבל כוח הזכות מאתו יתעלה עד שהוא מסייע בכפרה”.
וזוהי אחת ממעלת יום הכפורים ועלינו לשמוח על כך.
מעלה נוספת שיום הכיפורים הוא “זמן תשובה לכל יחיד ורבים, והוא קץ מחילה לישראל”. לפיכך מהווה החסד שבעצם קבלת התשובה על ידי ה’, אחד ממרכיביו של אורו הגדול של יום הכיפורים.
היחיד שאינו נוטש את החוטא הוא הקדוש ברוך הוא. אדרבה, ה’ מתקרב אליו ואומר: יעשה תשובה ויתכפר. מידת התשובה היא בחינה יותר של קירוב, כי בכך נתקרב האדם כביכול יותר ויותר אל הבורא יתברך, שכן מצד מידה זו הקדוש ברוך הוא נמצא עם האדם אף על פי שחטא. חז”ל אומרים: “ה’ ה’ -אני הוא קודם שיחטא האדם, ואני לאחר שיחטא ויעשה תשובה”. חכמה, נבואה ותורה, שייכות רק לה’ שקודם החטא, אחרי החטא הן עוזבות את האדם. בשעה זו שוב אין להסתפק ב”אני ה'” של קודם החטא, כעת האדם מונהג רק מכוח טובו וישרו של ה’ יתברך.
כמו שנאמר וישר ה’, על כן יורה חטאים בדרך”.
כאמור, האפשרות לשוב בתשובה ולזכות במתנה יקרת ערך זו, גדלה מאוד בימים שנאמר בהם “דרשו ה’ בהמצאו”. ימים נעלים אלה מגיעים לשיאם ביום הכיפורים. מה גדולה צריכה להיות, אפוא, השמחה, בעת בוא הזמן המושטת לנו יד ה’ לשוב בתשובה ולהתקרב אליו.
החסד הגדול שעושה עמנו הבורא יתברך בקבלו את תשובתנו, לא ניתן על עבירות שנצטוינו עליהן במצוות עשה, אבל על כל מה שנאסר עלינו בלא תעשה התשובה רק תולה ויום הכיפורים מכפר.
אומר הג”י לוינשטיין זצ”ל, את גודל מעלת יום הכיפורים ואת שפע האור המושפע ממנו.
אם רוצים אנו לקבל מושג אודות האושר שנפל בחלקנו בגין הכפרה ביום הכיפורים, די אם נעיין בהגדה של פסח בקטע של “דיינו”. מה הקצה העליון של שורת טובות המקום עלינו המנויים שם? -” ובנה לנו את בית המקדש לכפר על כל עוונותינו”. משמע, ששיא אשרנו הוא-כפרת העוונות.
יוצא, אפוא, שאין לנו ימים טובים כיום הכיפורים, יום שבו מתכפרות על ידי התשובה גם עבירות שנצטוינו עליהן בעשה וגם עבירות שבלא -תעשה. אך עלינו לזכור שהצלחתנו ביום התשובה תלויה בהכנה שתקדם לה. כל הכנה שיכין את עצמו, ואפילו הכנה קטנה, אין לשער את גודל הצלחתו.
עתה נוכל לברך בפה מלא ובשמחה עצומה “שהחיינו והגיענו לזמן הזה”. כי אין קץ לגודל החסד והרחמים המושפעים עלינו ביום הקדוש הזה. לא בכדי אמרו על יום זה שהוא “ים של רחמים”. אולם חסד זה הוא בבחינת אליה וקוץ בה.
דין וחשבון, פורק הגר”א, דין על העבירה שעשה, וחשבון על המצוות שהיה יכול לעשות בעת שעשה את העבירה.
ולפי זה תסמרנה שערות אנוש ביום הכיפורים שעם תשובה מכפר גם על חמורות, ובלא תשובה גם על קלות אינו מכפר.
אם כן גדול החשבון ביום שנענה גם היחיד ואין השטן שולט עליו כמאמרם, השטן בגימטריא שס”ד (רמז לכך שרק שס”ד ימים מתוך שס”ה הוא שולט וביום הכיפורים אינו שולט),לכן ביום זה קל לעשות תשובה, ובדבר קל יוכל לזכות בחיים הנצחיים ולהיות אהוב על המקום. ואם חלילה לא עשה תשובה, יוכל להיות העונש על החשבון. דהיינו היעדר עשיית התשובה כמו שייענש על חטאו ואפשר יותר מהם, והאחרון הכביד;
וכאשר בירך ברכת “שהחיינו”, שזה באמת שמחה אמיתית שהקדוש ברוך הוא נתן לנו יום סליחה לכל פשעי בני האדם להסיר מעליהן השטן, ויאות לברכו ולהודות לשמו על גודל רחמיו מצדו יתברך
נאזור את חלצינו ונכין עצמנו כראוי לקראת יום הכיפורים. נקבל את היום בשמחה ונשובה אל ה’ בלב שלם לטוב לנו כל הימים.

Exit mobile version