יום חמישי, א’ אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

פרשת ויקהל – ארבע הפרשיות מכינות אותנו ליציאת מצרים

אנו קוראים השבת את הרביעית מתוך ארבע הפרשיות המיוחדות לימי אדר. במבט ראשוני נראה כי כל פרשה עוסקת בנושא אחר לחלוטין.

פרשת שקלים עוסקת במגבית כספית לקרבנות המקדש, פרשת זכור עוסקת במחיית עמלק, פרשת פרה בהכנה להקרבת קרבן הפסח על ידי תהליך הטהרה מטומאת מת, ופרשת החודש עוסקת בהכנות ליציאת מצרים.

מו”ר הרב דרוקמן זצ”ל מלמד אותנו שיש מסר מובנה לרצף של ארבע הפרשיות.
הנביא ירמיהו אומר: כֹּה אָמַר יְקֹוָק אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ: כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי…

אם ננסה להעמיק בכל פרשיה נגלה שהן רמוזות בדברי ירמיהו הללו:
פרשת שקלים באה ללמד את האדם שלא יתגאה בגלל עושרו – כך מסביר האלשיך מדוע נותנים דווקא מחצית השקל ולא מטבע שלם. המטרה היא שכל אדם, ואפילו אם הוא עשיר כקורח, ירגיש שהוא תורם רק חלק, וללא ההשלמה של האחר – תרומתו חסרה. כך פרשת שקלים מלמדת ש: אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ.

פרשת זכור מלמדת אותנו שהמלחמה בעמלק איננה נעשית רק באמצעות הכח הפיזי. כולנו זוכרים את דברי המשנה ‘וכי ידיו של משה עושות מלחמה… אלא בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים היו נוצחים’.
מלחמת עמלק מלמדת אותנו שהניצחון במלחמה איננו נובע מעוצמה פיזית בלבד אלא הוא תלוי באמונה ובביטחון בה’ הנותן לנו כח לעשות חיל. כך פרשת זכור מלמדת ש: אַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ.

פרשת פרה עולה עוד דרגה ומלמדת אותנו שלא לבטוח בחכמה האנושית. החכם באדם, שלמה המלך, העמיק ולמד וחקר והבין את כל טעמי המצוות – עד שהגיע לפרה אדומה. עליה אמר שלמה כָּל זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי – השכל האנושי מוגבל ואינו יכול להבין את מלוא עומק סודותיה של התורה. כך פרשת פרה מלמדת אותנו ש: אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ.

אחרי שלמדנו שאין להתהלל ולבטוח בעושר ואף בגבורה הפיזית אין להתהלל ואפילו החכמה איננה מקור לגאווה אמיתית – מגיעים לפרשה הרביעית – שבה ה’ מתגלה לעם ישראל, בה ה’ מוציא את ישראל מבית עבדים כדי שיהיו עם סגולה ויעשו צדק משפט וצדקה בארץ. כפי שחותם ירמיהו את דבריו: כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי כִּי אֲנִי יְקֹוָק עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם יְקֹוָק – ה’ לא חפץ בכח אנושי ולא בעושר ואפילו לא בחכמה לכשעצמה – הוא חפץ בעם שיעשה חסד משפט וצדקה.

זוהי המהות של עם ישראל ובשביל זה ה’ מוציא אותו ממצרים. ה’ מוציא את עם ישראל מטומאת מצרים כדי שנדע להתנהג באופן הפוך לתועבות מצרים. לעם ישראל יש ייעוד גדול: לעשות חסד משפט וצדקה בארץ. אכן, ארבע הפרשיות הללו מהוות את ההכנה המושלמת לקראת חג הפסח ויציאת מצרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל