יום חמישי, י”ז ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלכות שבת שיעור 15 עם הרב נחמנסון

הלכות שבת שיעור 15

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה והשבוע הלכות שבת, כניסת השבת והכנות . האם להשאיר אתר פתוח בשבת? מה עושים עם מכונות שתיה וממתקים בשבת. מכירות באינטרנט בשבת, כל זאת ועוד רק באתר הללויה:

שלום לכל הצופים היקרים של האתר החשוב הללויה

אנחנו שוב נכנסים לחורף ולומדים הלכות שבת הקשורות לכניסת שבת וגם למאכלים של שבת.
נתחיל בדבר שלא קשור לאוכל בצורה ישירה אלא בהכנות לשבת. הטכנולוגיה של העולם המודרני היום מביאה לפתחינו שאלות חדשות שבימי קדם לא עמדו בפני הפוסקים. ואחד מהם היום בהרבה גופים והרבה תחומים ישנם אתרים כמו האתר הזה שאנחנו עכשיו מעבירים את המסר באמצעותו השאלה היא האם צריך על פי ההלכה לסגור את האתר לפני שבת. כל אדם שיש לו אתר פרטי, כל אדם שעוסק בתחום מסויים שהוא מפיץ או מוכר יכול למכור היום באמצעות האתר , האם הוא יכול להשאיר את האתר פתוח או שצריך לסגור אותו. כל הדברים הללו נעסוק בהם בקצרה בשיעור הזה.

דבר ראשון אנחנו צריכים לזכור שהשאלה היא למי פונה האתר?

כשהאתר מופיע בשפה העברית הכיתובים בעברית האם יש מסר מילולי בעברית? בנתיים רוב דוברי העברית בעולם הם יהודים אז בעצם אתה פונה אליהם. אתר שהוא בשפה האנגלית למשל, והמסרים שאותם הוא מוסר, לא קשורים בצורה ישירה ליהדות, למשל זה לא אתר דתי שמעביר איזה תכנים תורניים באנגלית וכמו כן זה לא אתר שמוכר למשל מוצרים יהודיים, יודאיקה וכד’ באנגלית, אלא זה אתר סתמי שמתעסק באיזה מתן שירות בשפה זרה. פה בעל האתר לא חייב לסגור את האתר, אפילו אם הוא מוכר באתר איזה דבר ואפילו אם יהודי טועה ויכנס לאתר הזה ויקנה בו דבר בשבת. כיוון שאתה לא פונה אל היהודי הזה אלא אתה פונה אל העולם כולו אתה מדבר בשפה אוניברסלית אז אתה לא פנית ולא עשית בזה שום איסור. כל זה כשמדברים על שפה זרה.
כשאתה מדבר על עברית שרוב הדוברים בה הם יהודים אז אם אתה מוכר איזה דבר יש לך עם זה בעיה, כי אין לך אפשרות לגרום ליהודי אחר לעשות חילול שבת אתה מסייע לו בחילול הזה. מלכתחילה הדבר הזה לא רצוי. אצל הפוסקים דנו בנושא הזה בכל מיני מכשירים שמוכרים פחיות, או שאר מוצרים. האם אפשר להשאיר את המכשירים הללו בכל מיני אזורים והם יעבדו גם בשבת ואם יבוא מישהו וירצה לקנות הוא יוכל לקנות. אז הפוסקים כותבים שאם מדובר בחוץ לארץ באזורים פתוחים שהם לאו דווקא יהודיים אז בוודאי שאתה יכול להשאיר את זה וגם אם יהודי טועה יקנה זה לא אשמה שלך אתה לא פנית אליו.
אבל אם אתה תשים פה בארץ במקומות מרכזיים ממכר משקאות כזה או חטיפים או אפילו כל מיני מכשירים ששמים כסף ונותנים לילדים לרכוב עליהם אז כיוון שרוב האנשים שמסתובבים באותו מקום הם יהודים אז יש לך בעיה להשאיר את זה מפני שהם ישתמשו ויכניסו כסף ויהנו מהדבר. כל זה שאתה הולך להרוויח מזה איזה דבר, ממכר מוצרים שאתה מוכר באמצעות ישראכרט או כרטיס אשראי, כל הדברים הללו יש מקום לאסור. כשזה בעברית. וכשזה מוצרים יהודיים בדווקא או בעברית אפילו מוצרים לא יהודיים כי אתה פונה ליהודים.

סגירת אתרים בשבת
סגירת אתרים בשבת

לפני עיוור לא תפתח אתר

אבל אם מדובר על אתר שהוא בעל מסר אפילו מסר יהודי. ואפילו בעברית. אבל הוא לא מוכר שום דבר. כאן אנחנו צריכים לדון מצד האיסור של לפני עיוור לא תתן מכשול ומצד האיסור של מסייע לדבר עבירה באותו אדם שנכנס לאתר הזה ומאזין לתכנים או שומע.
אז להלכה נפסק שלפני עיוור לא תתן מכשול זה רק כאשר הוא זה שעושה את העניין. כלומר, בלעדיך הוא לא היה יכול לעשות את מה שהוא עושה ובגללך הוא עושה את הדבר. אבל היום בנאדם שרוצה להסתכל באינטרנט יש לו כל כך הרבה אתרים שהוא יכול להסתכל ולא בגללך הוא נכנס לשם ולא רק בשביל האתר שלך הוא שם. אז כיוון שכך לפני עיוור לא תתן מכשול אין כאן. אז מה נשאלת השאלה האם יש כאן מסייע מדרבנן? האדמו”ר הזקן בסימן שמז’ סעיף ד’ פוסק שהעניין של מסייע באיסור זה רק כאשר אתה בזמן האיסור מסייע לאדם לעשות את האיסור. למשל – אם מדובר על אדם שייתן לחבר שלו את המפתחות של הרכב בשבת שיגיד לו לקחת את המפתחות והחבר הזה לא שומר שבת ורוצה לנסוע באוטו זה נקרא מסייע כי אתה נותן לו בשבת אפשרות לנסוע באוטו. אבל זה שאתה נותן לו את המפתחות לפני שבת אז אם הוא לא אומר לך בצורה ברורה שהוא הולך לנסוע בשבת אז אין לך את האיסור של מסייע כי זה לפני הזמן של האיסור. כי נתת את המפתחות לפני שבת.
אותו דבר בנושא שלנו אם האתר היה פתוח לפני שבת וזה לא אתר שמוכר דברים ליהודים אלא מציג תכנים אז מכיוון שהאתר היה פתוח לפני שבת אז אין לך גם איסור מסייע בנושא. אז זה מעיקר הדין. חלק מהפוסקים דנו שיש עניין של “מכוער הדבר” יש עניין שאדם שיישב ויצפה במסרים יהודיים בשבת אז בוודאי שמצווה הבאה בעבירה באופן כזה לא תקרב אותו ליהדות ואז אתה כאילו עושה צחוק מעצמך. אבל אני מדבר ברמה העקרונית ברמה ההלכתית. אם אני לא מוכר שום דבר ולא מרוויח כסף וגם כסף היה מותר אם אני בונה בשפה אחרת לא ליהודים בדווקא. אבל אם אני פונה בשפה העברית וזה לא מכירה אז מעיקר הדין אין פה לפני עיוור ואין פה מסייע אני יכול להשאיר את האתר פתוח ובפרט אם מדובר באדם פרטי שיש לו איזה אתר ולא אדם שיש לו אתר מפורסם שהרבה אנשים רוצים להיכנס שם ואז יש סיכוי גדול שיכנסו.

אם יש לו אתר פרטי אז יכול להיות אדם טועה שנכנס לאתר שלו בשבת דווקא הוא לא צריך לחשוש זה לא שהוא עבר לא לפני עיוור ולא כמסייע אע”פ כעצה טובים אנחנו תמיד מציעים תמיד תסגור את האתר למה לא? אבל אתה לא חייב לעשות את זה וגם אם קרה איזה דבר אתה לא עשית שום איסור.
אם מדובר ברופא, שהוא מפנה אנשים שיזמינו אצלו תור דרך האתר, אז במקרה כזה, הוא רואה במוצאי שבת שאנשים עשו הזמנות אז כיוון שהוא פונה לאנשים ואומר להם תכתבו אז זה קצת יותר חמור ומן הראוי להגיד לו סגור את האתר בשבת. אבל מעיקר הדין אין לך איסור מהותי של חילול שבת.

אז אני רוצה לסכם מה שדיברנו, עכשיו נדבר בצורה ההפוכה:

בלכתחילה מן הראוי כדאי טוב שכל אחד יסגור את האתר שלו לפני שבת. היום יש תוכנה כזו שאפשר להשיג במחשב שהיא סוגרת את האתר בפני כל מי שירצה להיכנס גם ממדינה זרה לפי השעות של השבת או החג באותה המדינה שזה הרי משתנה לפי הזמנים השונים של כל מדינה. יש כזו אפשרות וזה דבר טוב ורצוי.
השאלה הנשאלת היא האם אתה חייב לעשות את זה?
אז אם מדובר שאתה מוכר איזה דבר , אז אם אתה מוכר אותו ליהודי אתה חייב לסגור את האתר ואם אתה מוכר בשפה העברית אתה בכל מקרה גם אם זה מוצר לא יהודי אתה חייב לסגור כי אתה בעצם פונה ליהודים בעולם. אם באתר יש גם עברית וגם שפה זרה אתה יכול להשאיר אותו, דינו כמו באתר שיש בו שפה זרה אתה כאילו פונה לאנשים אחרים גם אם יהודי יקנה, זה לא עניין שלך אלא אם כן המוצרים שלך הם יהודיים בדווקא.
כשלא מדובר במכירה אלא בהחזקת אתר פתוח סתם כך הדבר הזה מעיקר הדין מותר אין פה לפני עיוור ואין פה מסייע כי זה קודם הזמן. מן הראוי נחמד וטוב וראוי בפרט אם זה אתרים שמפיצים יהדות שהם לא יתנו את האפשרות להיכנס אליהם כי בזה הם מראים שהם שומרים שבת. אבל אם הם שכחו פעם והשאירו פתוח הם לא עברו עבירה.
שהקב”ה יעזור שבזכות השמירה של השבתות ובאמת הנושא הזה בעבר דנו בו הפוסקים לגבי מזכירה אלקטרונית. היום כמעט לא מחזיקים כזה בבית. בעבר אדם היה יכול להתקשר ולהשאיר הודעה אז הייתה שאלה נוספת כי המזכירה האלקטרונית הרבה פעמים הייתה משמעיה את ההודעה בקול והיו אומרים שזה כמו זלזול בשבת ששומעים את האנשים מתקשרים ומשאירים הודעות. אבל היום באתר האדם נכנס בשקט ובחשאי וגם זלזול של שבת אין בזה אז אנחנו יכולים לדעת את הלכתחילה . את הבדיעבד במצווה מן המובחר.
על ידי זה שעם ישראל שומר את השבתות ובוחר לעשות אותן באופן המובחר והמהודר ביותר אז הקב”ה אומר שאם ישראל שומרים שתי שבתות אז מיד הם נגאלים שיהיה בקרוב ממש בגאולה אמיתית ושלמה.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל