יום שישי, ב’ אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

וגם בך יאמינו לעולם – מהי מטרת מעמד הר סיני?

עם ישראל כבר מאמינים במשה – אז מדוע סובר הרמב"ם שמטרת מעמד הר סיני היא האמונה בנבואת משה?

רעיון לפרשת יתרו – לע”נ מו”ר הרב חיים מאיר בן אברהם מרדכי דרוקמן הכ”מ
יש דברים שאנו כל כך רגילים אליהם, עד שאנחנו לא שואלים אף פעם בשביל מה צריך אותם. כולנו רגילים לאמירה שקיבלנו את התורה בהר סיני. וכך אנו מכנים את חג השבועות ‘זמן מתן תורתנו’. אבל אם נתבונן קצת במה שכתוב בתורה עצמה, נראה שאת רוב פרשיות התורה קיבלנו לאורך ארבעים השנים שהיינו במדבר, ולא במעמד הר סיני עצמו. וכך מופיעה הדעה בגמרא שהתורה נמסרה לעם ישראל ‘מגילות מגילות’ ולא בבת אחת.

נכון, במעמד הר סיני כן קיבלנו כמה מצוות – וליתר דיוק קיבלנו את עשרת הדיברות, אבל עדיין לא ברור בשביל מה היה צורך במעמד כזה גדול, בהכנות הרבות שמתוארות אצלנו בפרשה, בקולות ובאש? מה היה חסר אם גם את עשרת הדיברות היינו מקבלים לאורך השנים במדבר?

הרמב”ם מסביר שהמטרה של המעמד כתובה בפסוק אחד בפרשתנו: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם…
כל מטרת המעמד הגדול היא כדי שהעם יאמין בנבואת משה רבינו.

שואל על כך אור החיים הקדוש: והרי כבר נאמר, אחרי קריעת ים סוף: וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְקֹוָק בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יְקֹוָק וַיַּאֲמִינוּ בַּיקֹוָק וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.
עם ישראל כבר מאמינים במשה – אז מדוע סובר הרמב”ם שמטרת מעמד הר סיני היא האמונה בנבואת משה?
משיב אור החיים – עד עתה העם האמין בכוחו של משה לגרום לקב”ה לעשות ניסים. העם האמין שלמשה יש כח עצום של תפילה. כמו שנאמר בתהילים על משה, אהרן ושמואל שיש להם את כח התפילה: מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ קֹרִאים אֶל יְקֹוָק וְהוּא יַעֲנֵם.

אבל במעמד הר סיני הם גילו דבר הרבה יותר גדול – את כח הנבואה. כפי שמדגיש הפסוק שהזכרנו מתוך פרשתנו: בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ!!!
גם אצל אומות העולם יש כוחות של ניסים. אנו קוראים להם ‘מכשפים’ או ‘חרטומים’, והם נעזרים בכוחות של טומאה. החידוש הגדול של מעמד הר סיני הוא שמשה איננו ‘קוסם’ גדול, אלא הוא נביא ומדבר עם ה’ ישירות. זה דבר שלא קיים בשום עם אחר.

אור החיים מוסיף ומסביר את המיוחד במעמד הגדול הזה: ה’ מבקש ממשה שיסכים להתגלות נבואית ברמה נמוכה ממה שמשה רגיל: הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ – בדרך כלל הקב”ה דיבר עם משה ‘פנים אל פנים’. זוהי התגלות ברמה גבוהה ביותר, שהעם לא יכול לעלות אליה. וכעת ה’ רוצה להתגלות אל משה רק ‘בעב הענן’, בהתגלות נמוכה יותר, נסתרת יותר – כדי שגם העם יוכל לשמוע. משה מוותר על דרגת הנבואה הגבוהה למען עם ישראל, כדי לזכות את העם בשותפות במעמד הנבואי.

זוהי דוגמה אחת, מני רבות אחרות, של ההקרבה של משה עבור העם. זוהי הדוגמה למנהיגות אמיתית – מנהיג שלא עוסק בטובתו האישית אלא רואה את עצמו ככלי שנועד לשרת את העם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל