יום חמישי, כ’ חשון התשפ”ה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זכות הטיעון

אחד היסודות העיקריים בדרכי ניהול המשפט, לפי עקרונות היושר, הוא זכות הטיעון של הנאשם. זכות יסוד זו, למדוה חכמי ההלכה מכמה וכמה פרשיות שבתחילתו של ספר בראשית בדבריו של הרמ"א

ספר בראשית נקרא גם “ספר הישר” וגם “ספר הבריאה”. יוסף, בדברו אל אחיו, ובפיוסו עמהם, מעמיד במרכז הדברים את עקרון היסוד של חירות האדם, שמקורו וכוחו בעיקרון של בריאת האדם בצלם אלוקים. אשר על כן, אין מקום לעבדות האדם לאדם. בכך ביקש יוסף הצדיק, הישר, להעביר מסר לבני ישראל, לפני ועובר לתקופת שעבוד מצרים, שבה הייתה עבדותו של אדם לאדם חלק מהמערכת האמונית, החברתית והמשפטית. ומשנגאלו ממצרים, שמעו בני ישראל מפי הגבורה את העיקרון הגדול: “עבדי הם – ולא עבדים לעבדים”.

אחד היסודות העיקריים בדרכי ניהול המשפט, לפי עקרונות היושר, הוא זכות הטיעון של הנאשם. זכות יסוד זו, למדוה חכמי ההלכה מכמה וכמה פרשיות שבתחילתו של ספר בראשית בדבריו של הרמ”א, ר’ משה איסרליש:

“הזכות לטעון ולהישמע בבית המשפט, מקורה ויסודה במורשת ישראל מקדמת דנא, וחכמי ישראל ראוה כזכות יסוד הקדומה ביותר בתרבות אנוש. ואף כי הדבר פשוט, נוכל ללמדו מדרכי השם יתברך, כי כל דרכיו משפט, ודרכיו דרכי נועם ונתיבותיו שלום. התחיל הקב”ה באדם הראשון, ושאול: “מי הגיד לך כי עֵירם אתה”? האדם השיב: “ויאמר האדם האשה אשר נתתה עמדי הוא נתנה לי מן העץ ואכל” [בראשית ג, יא-יב,] זכות הטיעון הראשונה בהיסטוריה, משפטו של אדם הראשון בטרם גורש מגן העדן.

וכן לקין, אמר לו: אי הבל אחיך? ויאמר: לא ידעתי… ויאמר: מה עשית [בראשית ד, ט-י;] משפט הרצח הראשון, כדי לשמוע טענותיו, קל וחומר שכך יש לנהוג להדיוט כאשר השופט הוא בשר ודם, הדיוט.
וכזה דרשו רבותנו זכרונם לברכה, מדרש תנחומא, פרשת נח, ממה שנאמר: “ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו’ [בראשית יח, כא;] פרשת סדום ועמורה – לימד הקב”ה לדיינים שלא ידונו עד שישמעו ויבינו.

מזה יש להסיק, כי אף בדבר שברור לדיין שיתחייב הנתבע, על כל פנים צריך לשמוע טענותיו תחילה.

זאת תורת זכות הטיעון האמורה בתורה, שחכמים ראוה כיסוד מוסד אף כביכול בבית דין של מעלה, וקל וחומר שכך צריך לנהוג בבית דין של מטה. ועד כמה מהותית וחשובה היא זכות הטיעון, שאף אם הדבר ברור, ובטענות שייטענו לא יהא כדי לשנותו לכאורה, צריך, ותינתן לבעלי הדין זכות הטיעון בפני בית המשפט לפני שיוציא את פסק דינו.

ביה”ד הארצי לעבודה נוקט במגמה ברורה לאחרונה לפיה חייב מעביד לתת לעובד מפוטר ” זכות טיעון”- שימוע טרם פיטוריו.

זכות הטיעון הינה מזכויות היסוד הראשוניות בשיטתנו המשפטית ומטרתה להביא לידי כך שתתקבל החלטה עניינית מושכלת ומבררת, תוך מתן תשומת לב מלאה ומשקל ראוי לעמדותיו ולעניינו של מי שעלול להיפגע מן ההחלטה. זוהי זכותו הראשונית של עובד לדעת מה הן הטענות המועלות נגדו ובהתאם להגיב להן ולהציג את הדברים מנקודת ראותו ולנסות לשכנע את בעל הסמכות לשנות מדעתו ככל שיש בה לפגוע בזכויותיו. בכל הליך כיום בו אחד מזכויותיו של אדם עלולות להיפגע יש לשמוע את הנפגע ולאחר מכן להגיע למסקנה באופן מושכל.

איחולי בריאות איתנה ושבת שלום. ואיחולי הצלחה וסיעתא דשמיא גדולה לממשלה החדשה שלנו ולעומד בראשה מר בנימין נתניהו נ”י.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל