יום שני, י”ב אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

מעלת לימוד תורה – תעריך כל דקה שיש לך ללימוד תורה

מספרת הגמרא (כתובות סב:) שרבי עקיבא היה רועה הצאן של כלבא שבוע שהיה עשיר גדול, ונקרא כך משום שכל הנכנס לביתו רעב ככלב היה יוצא שבע, כמבואר בגיטין (נו.).
רחל, בתו של כלבא שבוע, הבחינה בצניעותו ובמידותיו הטובות, פנתה אליו ואמרה לו: “אם אתקדש לך, האם תלך לבית המדרש ללמוד תורה”? אמר לה: כן.
התקדשה לו בצנעה, ושלחתו ללמוד תורה, כאשר שמע כלבא שבוע על נישואי בתו רחל לאותו רועה צאן שהיה “עם הארץ” הוא הוציאה מביתו ומכל נכסיו.

הלך רבי עקיבא שתים עשרה שנים רצופות ללמוד, עד שהפך מ”עקיבא בן יוסף” ל”רבי עקיבא”, לאחר אותן י”ב שנים, הוא חזר לאשתו עם שנים עשר אלף תלמידים.
כאשר התקרב לביתו, שמע קול מתוך הבית היה זה קולו של זקן אחד שאמר לרחל אשתו: עד מתי תהיי כאלמנה חיה, שבעלה עזב אותה? ענתה לו רחל ואמרה: אם הוא היה שומע אותי הייתי שמחה שילך ללמוד עוד שתים עשרה שנים נוספות.
וכששמע זאת רבי עקיבא אמר: הואיל ונתנה לי רשות ללמוד עוד חזר ולמד עוד שתים עשרה שנים רצופות, בסופן חזר כגדול הדור בראש עשרים עשרים וארבע אלף תלמידים.

זה היה בקיצור תחילת דרכו של רבי עקיבא, מכאן אנו עומדים על גדולה של רחל, שלא זו בלבד שהיא גזרה על עצמה חיי עוני, היא אף עודדה את בעלה לעזוב את הבית וללכת עוד ללמוד, כך חלפו להן כ”ד שנים בהן הייתה מנודה מבית הוריה בהן לא ביקר בעלה אותה, בהן היא ישנה על גבי תבן!!!

ושאולים חכמי ישראל: כיצד זכה כלבא שבוע, אחר התאכזרות כה קשה לבתו, לחתן כמו רבי עקיבא, ולא עוד אלא זכה לבת צדיקה ביותר? ומתרצים שניתן ללמוד זאת מסוף המעשה: היה זה כאשר שב לביתו לאחר עשרים וארבע שנים ששהה בהן מחוץ לבית, בסיומו של השנים נרגע כעסו של כלבא שבוע והוא התחרט על שהוציא את ביתו ובעלה מכל נכסיו.
כאשר שמע שמגיע גדול הדור לעירו החליט ללכת אליו אולי יצליח להפר את נדרו, וכמובן כלבע שבוע לא קישר בין רבי עקיבא – גדול הדור, לבין חתנו עקיבא בן יוסף – רועה הצאן עם הארץ.

הלך כלבא שבוע אל רבי עקיבא, וביקש ממנו שיפר לו את נדרו, ושאלו: אילו היית יודע שסופו של אותו חתן – עקיבא הרועה שיצא אדם גדול, היית מדירו מנכסיך? והשיב שאפילו אם ידע חתני ללמוד רק פרק אחד ואפילו אם ידע ללמוד רק הלכה אחת לא הייתי מדיר אותו מנכסיי!!!

נעצור לרגע ונתבונן: כלבע שבוע היה מוכן לנתק כל קשר עם בתו לנדות אותה מכל נכסיו במשך עשרים וארבע שנים – אך בשביל הלכה אחת!
האם אנו מכירים עוד מישהו המעריך את מחירה של הלכה אחת יחידה במחיר כבד כזה? ולכן זכה בזכות אהבת תורה שכזו, בחתן גדול הדור לדורות כרבי עקיבא!.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל