יום שבת, י”ב ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 27 הרב יהודה לייב נחמנסון

אל תהי צדיק הרבה – כי לפעמים הצדיק הרבה הוא רחוק מלהיות צדיק, הוא עושה ההיפך ממה שההלכה אומרת וממה שהתורה אומרת. לפעמים האדם צריך להיות נבון, שקול ולפחות לדעת שיש פה שאלה, לפחות לדעת שהוא צריך לשאול מה דעת התורה בנושא הזה

ארבע אמות של הלכה שיעור 27

מעשה אמיתי: ביום חתונתו של אדם ממתינים פקידי הוצאה לפועל לבעל השמחה ודורשים ממנו לפתוח את הכספת ומרוקנים את תכולתה. אותו חתן חייב היה בתשלומים בעבר לעובדיו. מה הדין ? ולצד מי ההלכה? כל זאת ועוד בשיעורו השבועי של הרב יהודה ליי’ב נחמנסון באתר הללויה

שלום וברכה לכל הצופים הנכבדים והיקרים והמכובדים של האתר החשוב והנכבד – הללויה!

אנחנו רוצים היום ללמוד היום הלכה מסוימת שקשורה בעקיפים למעשר כספים. יש אומרים שהוא מנהג יש אומרים שהוא דרבנן בזמן בית המקדש היה בוודאי דאוריתא לדעת האדמו”ר הזקן הוא מדרבנן. בקיצור למעשר כספים יש הלכה ואני רוצה להביא אותה בצורה עקיפה כדי שנבין אותה.

מעשה שהיה כך היה, ראובן עבד אצל שמעון במשך הרבה שנים. עבד בחנות פלאפל של שמעון שעה פה ושעה שם לא בצורה מסודרת. לאט לאט הצטבר חוב כי שמעון לא שילם לו, החוב הגיע ל-54,000 ₪ שמעון פשט את הרגל וראובן לא ראה יותר את הכסף שלו. הגיעו ימים, שמעון מצא את מזלו והנה הוא עומד להתחתן, כמובן ראובן לא מוזמן לחתונה כי הם כבר הסתכסכו אבל ראובן יודע ושומע איפה תהיה החתונה, הוא ניגש להוצאה לפועל ומבקש מהם ששמעון הולך להתחתן והולך לעשות קופה שם באולם, אני מבקש מכם תוציאו צו בית משפט כדי שאוכל לראות את הכסף שלי בחזרה ועוד כסף של אנשים נוספים. בית המשפט אישר, וביום החתונה אנשי ההוצאה לפועל, לבושים מחופתים כאילו הם חלק מהקהל מגיעים לאולם, ממתינים עד שכל האורחים מגיעים שעה שעתיים אחרי תחילת האירוע באים לבעל השמחה, צועדים לעברו מעדנות, מגישים לו צו בית משפט, מחייבים אותו לפתוח את הכסף ופותחים שקית פח זבל וכל המעטפות פנימה. זה מעשה שהיה, וזהו, עכשיו הכסף יחולק בהתאם להחלטה של הוצאה לפועל.
השאלה הנשאלת האם הדבר הזה מותר לפי התורה? מזה נגיע גם למעשר כספים.
בשולחן ערוך הלכות יורה דעה, בסימן רנ”ג בסעיף יב’ כתוב שאם יש עני שביקש ממך כסף לאוכל לילדים והוא באמת עני והוא באמת צריך כסף לילדים, יש לו גם כן הרבה חובות, אסור לבעלי החובות לקחת את הכסף שניתן על ידי התורמים לאוכל לילדים. מדוע? מפני שהתורמים נתנו את הכסף בדעה שזה בשביל הילדים ולא בשביל הבעלי-חובות. ההלכה הזאת מלמדת אותנו כלל מאוד חשוב גם בנוגע לסיפור שדיברתי עכשיו וגם בנוגע למעשר כספים.

בנוגע לסיפור, האנשים שהגיעו לחתונה, קודם כל היו פה שני צדדים – יש פה צד של חתן וצד של כלה. בוא נגיד שהם קיבלו 100,000 ₪ בחתונה 50% צד אחד נתן ו-50% נתן הצד השני. אתה הולך ולוקח את הכסף של כולם. באיזו זכות אתה עושה את זה? הם נתנו את זה על דעת שלזוג הצעיר יהיה כסף לפתיחת החיים, רוב האנשים עושים חשבון שמשלמים את המנה שלהם, מנה פלוס…אז הכסף שצריך ללכת לאולם, זה היה הכוונה של התורמים, אותו דבר לתזמורת ולצלמים וכן הלאה. אתה בא ומוציא את הכסף הזה למשהו אחר, זה שהוצאה לפועל עשתה את זה – זה לא לפי תורה. אבל האם מותר לך להזמין אותם – בכלל לא פשוט שמותר, כי אתה עובר על דעתם של האנשים שתרמו את הכסף, הם שמו את הכסף למטרה מסוימת ולכן אין לך זכות לקחת את זה מהם.
אני מודע לכך שהצופים בוודאי שואלים את עצמם האם זו ההלכה והאם זה הפסק? אז זו לא ההלכה ולא הפסק, יש מחלוקת בין הפוסקים. לדעת המחבר והרמ”א ההלכה היא כמו שאמרתי ולדעת הגאון מווילנא הוא טוען שבאמת מותר לקחת כי אם זכה בזה הבעלים אז מותר לעשות עם זה מה שרוצים ולשלם בזה את החובות. אבל מה שרציתי ללמד שזה מוסכם לכל השיטות גם לגאון מוילנא וגם למחבר וגם לכולם זה הנושא של מעשר כספים.
יש אנשים צדיקים שהם מקבלים כסף מההורים שלהם עזרה לשכר דירה הם הולכים ונותנים מזה מעשר. וזה טעות. לא רק שזה טעות אלא שזה אסור. אם הורים נותנים כסף לשם דבר מסויים, אנחנו רוצים לתת לך בשביל שיהיה לך למחיה, הם אומרים לך “למחיה” אז אם אתה נותן מזה מעשר, אתה גנב, אתה עובר על דעתם של הנותנים. אם הם רוצים לתת לך עזרה במשכנתא ואתה לוקח את הכסף הזה ולפני שאתה נותן ממנו למשכנתא אתה מעשר אותו – אתה גזלן! כלומר, כל פעם שאדם נותן לך מעשר כספים אתה צריך להשתמש למה שהוא נתן.
אם למשל ביטוח לאומי נותן לך כסף הוא קורא לזה ‘קצבת ילדים’ אבל הוא נותן לך לעשות עם זה מה שאתה רוצה. אם תבוא אליהם ותשאל אותם אם אני יכול להשתמש בקצבת ילדים כדי לעשות טיפול שיניים , הם יגידו לך תעשה עם זה מה שאתה רוצה. הם רק קוראים לזה קצבה אבל הוא שלך לעשות בו כראות עינייך. אז מכיוון שאתה יכול לעשות איתו מה שאתה רוצה אתה חייב לעשר אותו.

אבל כשמדובר בהורים שאומרים קח את הכסף וקנה לילדים בגדים לחתונה של האח או האחות שלך, שאנחנו רוצים שהילדים שלך יראו טוב. אתה לא יכול לקחת את הכסף הזה ולהחזיר חובות שיש לך , כי זה לא הגון ולא צודק. אני חוזר על הפסוק – אל תהי צדיק הרבה – כי לפעמים הצדיק הרבה הוא רחוק מלהיות צדיק, הוא עושה ההיפך ממה שההלכה אומרת וממה שהתורה אומרת. לפעמים האדם צריך להיות נבון, שקול ולפחות לדעת שיש פה שאלה, לפחות לדעת שהוא צריך לשאול מה דעת התורה בנושא הזה? האם אני עושה נכון או שאני עושה לא נכון. כסף שניתן למשהו מסויים, לא משנים אותו למשהו אחר.
מכאן אני מגיע לנקודה האחרונה שקשורה לקופות צדקה שמסתובבות אצלכם בבתים. קופת צדקה של מוסד מסויים שייכת לאותו מוסד, אנחנו לא יכולים להכניס את היד לתוך הקופה הזאת ולתת ממנה לכל מי שדופק על הדלת ומבקש צדקה. הקופה שייכת לאותו מוסד, אז המוסד כבר קנה את הכסף הזה. אם אנחנו רוצים לשים צדקה באיזה קופה וממנה לתת לעניים שדופקים על הדלת, אז ניקח קופה שלא כתוב עליה שום שם של מוסד ואף אחד לא זכה בכסף הזה ואז אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים. זה נראה דברים קטנים אבל זה דברים גדולים. לפעמים חסר ברכה בבית והברכה לא מגיעה בגלל חוסר דיוק בדברים הקטנים הללו. כאשר אנחנו נשתדל לתקן את עצמינו בענייני ממון, אזי השפע והממון יבוא לנו מלמעלה בצורה של למעלה מדרך הטבע.

שלום וכל טוב לכולם.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל