יום שלישי, ח’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 30 הרב יהודה לייב נחמנסון

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה. והשבוע, מה דינו של מסייע לגנב שהתחרט לאחר זמן על מעשיו האם הוא צריך לשלם את כל הגנבה או רק את חלקו בשלל או לא לשלם בכלל . כל זאת ועוד רק באתר הללויה.

ארבע אמות של הלכה שיעור 30

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה. והשבוע, מה דינו של מסייע לגנב שהתחרט לאחר זמן על מעשיו האם הוא צריך לשלם את כל הגנבה או רק את חלקו בשלל או לא לשלם בכלל . כל זאת ועוד רק באתר הללויה.

שלום וברכה לכל הצופים הנכבדים והיקרים שלנו באתר הנכבד והחשוב – הללויה!

אנחנו נמצאים בדור של תשובה ומעשים טובים דור של אנשים שרוצים לתקן את העבר שלהם וזה טוב ויפה והקב”ה אוהב את זה.
הגיע בן אדם לשאול שאלה כזאת: “בעבר עבדתי במקצוע הגנבים, זה גם מקצוע, עבדתי בחבורת גנבים היינו מחולקים לשלושה. המומחיות שלי הייתה לעבוד על כל מיני אנשים שיתנו לי צרור מפתחות כי אני צריך פה לפתוח משהו, דלת שנתקעה או איזה משהו אחר. היה לי תיק, פלסטלינה, הייתי מעביר את השיניים של כל המפתחות על הפלסטלינה, מעביר את זה לאנשי המקצוע הם עושים מזה מפתחות, אז זה עובר לאדם השני שהיה מומחה להיכנס לדירה ולהריח בדיוק איפה הכסף נמצא – זה חוש בפני עצמו. הטיפול של האדם השלישי היה לאבטח ולפטרל סביב הדירה בזמן הגניבה ולדאוג שלא יכנסו זרים ושלא יעברו דמויות חשודות ואם יש צורך אז גם למלט את הגנב מהחלון מקדימה, הייתה לנו מכונית מקדימה מאחורה מהצדדים כדי שהוא יצליח לעזוב את המקום מבלי שיבחינו. ויהי היום הצלחתי להוציא מקבוצת ילדים איזה שהוא צרור מפתחות שהיה להם, ביקשתי שיעזרו לי שיש לי פה קופסא שאני לא מצליח לפתוח אותה. הם נתנו לי, העברתי את השיניים על הפלסטלינה ועקבנו אחרי הילדים לראות איפה הם גרים. אז נכנס לפעולה האדם השני, נכנס לדירה שיחרר מאיזה ספר 24,000 ₪ התחלק ביננו 8 לכל אחד. אני זכיתי לעשות תשובה הם עדיין לא.
השאלה שלי היא האם אני צריך לשלם את כל ה-24,000 ₪ ? כי בלעדי ובלעדי המפתחות שהשגתי, לא הייתה הגניבה מתבצעת. או שאני צריך לשלם רק 8,000 ₪ שאותם אני קיבלתי?
התשובה לשאלה הזאת שזה תלוי באיזה סוג גניבה מדובר. על פי התורה, הגנב היחיד הוא זה שנכנס לבית, לקח את הכסף ויצא. כל השאר נחשבים כמסייעים לגניבה אך הם לא גנבים. התורה מתייחסת לגנב – זה שאני סיכמתי איתך שאני מביא לך מפתח לדירה אז אתה נכנס לדירה, זה עדיין לא אומר שאתה הייתה חייב לעשות את זה, יש לך בחירה חופשית, אתה בחרת לעשות את זה. יכולת לומר לא, למה לא אמרת לא? אם הייתי אומר לך לקפוץ מהגג גם היית קופץ? יש לך את הבחירה שלך. ולכן רק הגנב הממוצע, האמצעי שהוציא את הכסף הוא זה שחייב את הכסף. ולכן הגנב שעזה את המפתח וקיבל את ה-8,000 ₪ חייב להחזיר אותם בלבד.
איך הוא מחזיר אותם? הוא יכול להחזיר אותם בצורה נעלמת ונסתרת. דרך חשבון בנק, הוא לא צריך להגיד שהוא גנב הוא לא צריך לבייש את עצמו יש דרכים רבות להחזיר את הכסף. הוא יכול לפנות לאדם נאמן עליו ולומר לו תן את זה למשפחה תגיד שזה מישהו נתן לך בשבילם והוא לא חייב להזדהות אבל הוא לצריך להחזיר את ה-8,000 ₪. את ה-16 אלף הנוספים הוא לא צריך להחזיר כי הוא לא גנב אותם בפועל ממש.
לעומת זאת אם הוא היה משתתף בגניבה עצמה, הוא היה צריך להחזיר בשותפות את ה-24 אלף כי הוא ממש גנב. אם האדם האמצעי חזר בתשובה, הוא היה צריך לשלם 24,000 ₪ ולקחת מהחברים הנוספים שיחזירו לו הם 8 אלף כל אחד.
אבל, יש לנו כלל מאוד חשוב. גניבה זה רק מי שהגביה ורק מי שהרים ולא מי שסייע. מי שסייע עשה עבירה של סיוע. על זה הוא צריך לתת את הדין בפני עצמו ולעשות תשובה בפני עצמה. אבל זה עדיין לא מחייב אותו בכסף אלא רק ביחס למה שהוא קיבל בפועל ממש.
אני רוצה לומר לכם שיש הרבה מאוד מקרים שהאדם רוצה לעשות תשובה על משהו שהוא עשה בעבר, הרבה פעמים אנשים מוחלים לו וסולחים לו ולכן אל תהססו לנסות להחזיר לנסות לתקן כי הקב”ה פתח היום את הצינור של התשובה ולש הלב גם לאלה שגנבו וגם לאלה שנגנב מהם שמקבלים את הדברים בסבר פנים יפות ומוכנים לסלוח ולקבל את האדם שהם שמחים שהוא חזר בתשובה וכן הלאה.
שה’ יעזור לנו שאנחנו נימנע מלסייע לדבר עבירה ונימנע מלגזול. חז”ל אומרים שגזל זה אחד הדברים שהנפש של האדם אין ניצלת ממנה בכל יום שהקב”ה יעזרו שנהיה מושלמים בזה עד כמה שאנחנו יכולים ואז גם לא ניתן לסיטרא-אחרא לגזור מאיתנו חס ושלום כוחות אלא רק ההיפך – כוחות מהסיטרא-אחרא יעברו לתחום הקדושה ויהיה הרבה לימוד סניגוריא על עם ישראל.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל