יום שלישי, ב’ כסלו התשפ”ה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת השבוע שופטים – שאו שערים ראשיכם

פרשת שבוע הללויה

פרשת השבוע שופטים - שאו שערים ראשיכם

שערים הם פתחים, דרכם באים ויוצאים. והפתחים, שדרכם אפשר להזמין או לחסום כניסה של דברים לתוכנו, הם החושים שלנו.כיצד פועלים “שערים” אלה, כאמור החושים, לתחזוקת הקדושה במקדש הזוגי ? ה”שופטים” הם כוחות הרובד השכלי, השיפוטי, המבוסס על שכל-תורה. והשוטרים הם הכוחות הנפשיים והפיסיים שלנו, שמממשים ו”אוכפים” את השיפוט שלנו.

פרשת שבוע הללויה

זוכרים את הפסוק הידוע מפרשת “תרומה” ?
“ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.” רבותינו לימדונו, ש”בתוכם” מרמז לקדושה השוכנת בתוך כל לב ולב, של כל איש ואיש מישראל. כאשר אנחנו מתבוננים מההיבט הזוגי, הביטוי “בתוכם” מרחיב את העניין להויה הזוגית הפנימית, המשותפת לבני-זוג. ליישות הזוגית המאחדת אותם לפנימיות אחת.

אם כפי שראינו כעת, הוייתנו הזוגית משולה למקדש, הרי בודאי ובודאי שיש לה, כמו לכל בית-מלכות ראוי לשמו … “שערים”. שער כזה, ושער אחר .. כאשר לכל שער תפקיד משלו, וכולם שלמות אחת.

ועל כך נאמר בפרשתנו, פרשת “שופטים” :

“שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך”

אז מהם השערים? מיהם השופטים? ומיהם השוטרים?

שערים הם פתחים, דרכם באים ויוצאים. והפתחים, שדרכם אפשר להזמין או לחסום כניסה של דברים לתוכנו, הם החושים שלנו.

כיצד פועלים “שערים” אלה, כאמור החושים, לתחזוקת הקדושה במקדש הזוגי ?

ה”שופטים” הם כוחות הרובד השכלי, השיפוטי, המבוסס על שכל-תורה.
והשוטרים הם הכוחות הנפשיים והפיסיים שלנו, שמממשים ו”אוכפים” את השיפוט שלנו.

בואו נשתמש במילה “בקרה” וזכרו שמילה זו מסמלת לא רק ביקורת, אלא גם התחדשות והארה מלשון “בוקר” :
בקרה-עצמית של שערי-החושים, שאותה מפעיל כל אחד מבני הזוג כלפי עצמו, משפיעה ישירות קדושה או היפך הקדושה במרחבי המשכן הזוגי, כלומר בתודעה ובחויה המשותפת.

שער הראיה – בקרה של הדברים בהם אנחנו צופים. קצת פחות עיתונים יומיים .. קצת יותר ספרים ערכיים – יהודיים וכן הלאה.

שער השמיעה – בקרה של הדברים להם אנו מאזינים. קצת פחות לשון הרע .. קצת יותר חסידות ותורה וכן הלאה.

שער הטעם – בקרה של מה שחודר למקדש דרך הפה. קצת פחות מאכלים של הבל .. וקצת יותר מזונות שמנגנים על בריאותנו את נעימת-הנבל .. הידורי כשרות, אינסוף מידת הזהירות. וכן הלאה.

שער הריח – בקרה של מה שחודר למקדשנו דרך האף. חוש עדין, הנוגע בדקויות, החודר לנשמה. המשפיע על מצב הרוחניות ועל מצב הרוח בעוצמות ניכרות. נוגע לעידון הנפש , להרחת מזון כשר ותערובות ריח כשרות (לא קטורת המשמשת לעבודה זרה למשל ..) וכן הלאה.

שער המגע – בקרה המופנית לחוש עוצמתי מאוד. המגע. לכך נתנה התורה סייגים מבורכים. בכל תחומי מערכות היחסים והמפגשים המתקיימים בחיים.

שער התבונה – זוה מערכת-בקרה מיוחדת. זהו ה”חוש הששי היהודי” . חוש על-שכלי, המעביר לנו תחושות לגבי, עד כמה דבר זה או אחר ראוי לנו, מכבד אותנו, מעצים או מחליש את צלם אלוקים שבנו.

בתפילת מוסף של ראש השנה, אנחנו נאמר את הפסוק:

“שאו שערים ראשיכם ויבוא מלך הכבוד …” (תהלם כד’ ז’)

כפי שהמושג “ראש” חודש, מסמל, לבד מאשר את הראשית, גם את ה”מחשבה” של החודש, את ה”מוח” שמפעיל אותו ואת הכוונות שלנו לקראתו, הרי שלרעיון דומה, מרמז גם הפסוק הזה.

צריך לשאת את השערים, כלומר לרומם את החושים, בעזרת המחשבה.
כפי שהנישואין, מרוממים את האדם, ככל ששזורה בהם עבודה.

פסוק זה אומר, שאת השערים שניתנו לנו, ששת-החושים, צריך לנהל מהראש.

מכירים את המושג “בית חכם” שמתחיל היום להיכנס לשוק-הבניה ?
אז בואו נהיה גם אנחנו – בית חכם כזה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל