יום רביעי, ל’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת

וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם מועדי ה' אשר תקראו אֹתם מקראי קדש, אלה הם מועדי. ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת שבתון מקרא קדש כל מלאכה לא תעשו, שבת הִוא לה' בכל מושבתיכם (ויקרא כג, א-ג).

ההוכחה הברורה שהתורה שלנו תורת אמת, היא שבעת ימים בשבוע. הקב”ה ברא את העולם בשישה ימים וביום השביעי שבת ויינפש. עד לעצם היום הזה כל העולם נוהג על פי הכתוב בתורה, שבעה ימים בשבוע.
במרוצת הזמן היו עמים ותרבותיות שנהגו בהן חלוקה אחרת: במצרים העתיקה נתחלק החודש לשלושה שבועות בני עשרה ימים כל אחד או לחמש “ידות” בנות שישה ימים כל אחת; בסקנדינביה העתיקה היה השבוע בן חמישה ימים; באשור היה השבוע בן שישה ימים; ברומא העתיקה אף היו שבועות בני תשעה ימים, כמספר הימים בין יום שוק אחד ליום השוק שלאחריו, ושבטים אחדים באפריקה מחלקים את החודש לתקופות בנות 6-4 ימים, כמספר הימים בין שני ירידים. אף יש שבטים פרימיטיביים בפולינזיה ובמיקרונזיה שאין להם יחידות משנה של החודש.

במגילת אסתר מסופר שהיו לאסתר שבע נערות, ואמרו חז”ל שקראה להן אסתר שמות, וכל אחת שימשה אותה יום אחד בשבוע, וכך ידעה אסתר מתי חל יום השבת. מכאן אנו למדים שבמלכות פרס ומדי לא נהג שבוע בן שבעה ימים. השבוע של שבעה ימים הוא יחידת משנה שהונהגה כאמור לראשונה בתורתנו הקדושה ואומצה יחסית מאוחר בתרבויות אחרות.
הנוצרים הראשונים, שהיו יהודים לכל דבר, שמרו את השבת. אך עם הינתקות הנצרות ממקורה היהודי, בטלה בה גם שמירת השבת, ויום ראשון נעשה יום התפילה והמנוחה והקדושה של הנוצרים. גם האיסלם מכיר בשבוע בן שבעה ימים, אלא שנקבע בו יום המנוחה ביום השישי. נמצא שהמשותף לשלוש הדתות הוא חלוקת החודש ליחידות משנה בנות שבעה ימים – השבוע.
כיום הדין בישראל הוא על פי הכתוב בתורה הקדושה שבעה ימים בשבוע, שישה ימי עבודה ויום מנוחה הינו יום השבת, עם קום מדינת ישראל, נקבעה השבת כיום המנוחה השבועי של היהודים. ואשר לבני הדתות האחרות, נקבע שהם רשאים לבחור בין מנוחה ביום השבת או ביום המנוחה של עדתם סעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש”ח 1948. ביום זה אסור הן לעבוד הן להעסיק עובד סעיף 7 וסעיף 9 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי”א1951.

לשבת אין אח ורע בכל המזרח הקדום, והיא תרומה יהודית מקורית יחידה במינה ומכרעת בהשפעתה על תרבות העולם. הפלא והנס הגדול, שלמרות התהפוכות בתולדות האנושות, הרדיפות והמהפכות, התקבל השבוע בן שבעת הימים בכל רחבי העולם כולו מיום גלות עם ישראל מארצו ועד היום הזה, כדברי ש’ ולטר (כנס הלוח העברי, כרם ביבנה תשנ”ו): “ראה הקב”ה שבניו עתידים לגלות בארבע רוחות השמים, לפיכך מנפלאות תמים דעים שהקדים רפואה למכה, ולפני שגלו הפיץ הקב”ה את השבוע בן שבעה ימים ברחבי האימפריה הרומית”.
מה רבו מעשיך השם, הכל נעשה בעולם לטובת עם ישראל. איחולי בריאות איתנה ושבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל