יום שישי, ו’ תמוז התשפ”ד
Search
Close this search box.

ארבע אמות של הלכה שיעור 9 הרב יהודה לייב נחמנסון

מה זה כי תמכרו ממכר לעמיתך? מי זה עמיתך? מניין שאתה מוכר מכור לישראל חבריך תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך. כלומר שאתה רוצה למכור איזה דבר יש לך כמה אנשים שרוצים לקנות תשתדל למכור דווקא לאדם שהוא מהחברים שלך

ארבע אמות של הלכה שיעור 9

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה. והשבוע, על החיוב לרכוש או לקנות מחברים. באילו תנאים מתקיים החיוב ומה עושים כשהחבר מוכר ביותר יקר מהמתחרים.

שלום לכל הצופים היקרים והנכבדים של האתר המהולל הללויה

אנחנו שוב נכנסים לקיץ ומאחלים לכולם שיהיה קיץ בריא חוזרים לשיעורים שלנו שיעורים שקשורים בהלכה וביושר ובאהבת ישראל כמה וכמה דברים שהם חשובים והפעם יש לנו נושא שקשור עם פרשת השבוע פרשת בהר. התורה הקדושה אומרת וכי תמכרו ממכר לעמיתך…אל תונו איש את אחיו” רשי מפרש מה זה כי תמכרו ממכר לעמיתך? מי זה עמיתך? מניין שאתה מוכר מכור לישראל חבריך תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך. כלומר שאתה רוצה למכור איזה דבר יש לך כמה אנשים שרוצים לקנות תשתדל למכור דווקא לאדם שהוא מהחברים שלך. מיהו החבר שלך? מי זה האדם שהוא חבר שלך? באחת משיחות הקודש של הרבי מלובביטש משנת תשל”א בפרשת בהר הוא מסביר שחבריך זה יכול להיות גם אדם שגר בסמוך לך. מה פירוש? אנחנו כולנו מכירים את המשפט שאומר, זה פסוק, טוב שכן קרוב מאח רחוק. שכן קרוב יכול הרבה פעמים לסייע בידך בכמה דברים שאח רחוק לא יכול לעשות. ולכן נפסק להלכה בהלכות מכירה בחושן משפט שכאשר אתה רוצה למכור נניח את המכונית שלך ויש שני אנשים שמוכנים לקנות אותה. אחד הוא גר בסמוך אליך ואחד גר בריחוק ממך, השכן שקרוב אליך יותר הוא קודם במכירה. אותו דבר נפסק שם שאם יש אדם שהוא חבר שלך יש אדם שאתה אוהב אותו אבל הוא לא מהחברים הקרובים אליך אז מי שקודם זה דווקא האדם שהוא חבר שלך וכאן מגיע החידוש. יש לי אדם שהוא גר לידי וההיכרות שלי איתו היא שטחית והתורה הקדושה אומרת שכיוון שאתה מכיר אותו מעט אפילו אז הוא קודם אפילו לחבר נפש שיש לך ממקום אחר. וכשם שהדברים הם נכונים בנוגע למכירה כך הדברים הם ביחס לקניה. אם יש לך למשל בעיר שלך אדם שמוכר ספרים ויש לך אפשרות לקנות ממנו. יש לך אפשרות לקנות מאדם אחר שבעיר אחרת. עליך להעדיף את האדם שנמצא בעיר שלך על פני אדם שנמצא בעיר אחרת.

אני עדיין לא דיברתי על מצב שהמחירים שונים ולא דיברתי על מצב שיש קשיים להגיע למוכר שבעיר שלי ודווקא המוכר שבעיר האחרת הוא זה שקרוב אלי. אבל אם אנחנו רוצים קודם כל ללכת לפי הסדר אז השלב הראשון שכולם שואלים: בתורה כתוב עמיתך. עמיתך הרבה פעמים בתורה דורשים “זה שהוא קרוב אליך בתורה ומצוות”. אז השאלה היא כשאנחנו נמצאים בארץ ישראל וישנם עדיין אנשים שלא שומרים את התורה והמצוות בצורה מלאה. האם אני צריך להעדיף לקנות אצלם מאשר לקנות אצל מי שלהבדיל לא יהודי. אז באמת בנושא הזה יש מחלוקת והחתם סופר כותב שעמיתך זה מי שהמחובר איך בתורה ומצוות ומי שלא מחובר אתך בתורה ומצוות אין שום עניין שתקנה ממנו יותר מאשר אדם שהוא לא יהודי. לעומת זאת ישנם פוסקים וזאת הדעה גם של הרבי מלובביטש והוא טוען שכאשר יש אדם שהוא יהודי ויש אדם שהוא להבדיל לא יהודי אז אנחנו צריכים להעדיף את היהודי על פני הלא יהודי ותמיד ההנהגה וההנחיה הייתה שביקש שאלו שנוסעים לחוץ לארץ שיקנו את הכרטיסים בחברת התעופה של החברה הלאומית של ישראל אלעל. ולמה? לא בגלל הבטחון שיש שם בלבד. אלא מכיוון שזה חברה יהודית וכתוב קנו מיד עמיתך שיש מצווה מיוחדת לקנות דווקא מיהודי. חברת התעופה של אל-על לעת עתה לא המנהלים שלה ולא המנכל”ים שלה לאו דווקא שומרים תורה ומצוות ואף על פי כן הרבי למד שיש עניין לקנות דווקא מהם. אז זוהי נקודה ראשונה כאשר אנחנו הולכים לקנות ואנחנו רוצים שתהיה סיעת הדשמייא בקניה שלנו עלינו להשתדל שהקניה תהיה אצל אדם שקרוב יותר אלינו אדם שגר בסמיכות יותר אלינו הוא נחשב החבר שלנו אם אנחנו מכירים אותו הוא נחשב החבר שלנו ואז תהיה סיעתא דשמייא בקניה.

השאלה המתבקשת לפי הכללים שלמדנו עד עכשיו מה יהיה הדין שכאשר לקנות מהאדם שהוא החבר שלי או השכן שלי הוא דבר שיצריך ממני הוצאה גדולה יותר. אנחנו יודעים שזה דבר כואב שאנשים שרוצים לעשות שיפוצים בבית או לעשות משהו אחר ויש להם פועלים ויש להם אפשרות להביא פועל יהודי ויש להם אפשרות להביא פועל נוכרי והפועל הנוכרי עולה הרבה יותר זול מאשר הפועל היהודי הרבה פעמים והאיש הזה אומר אני מוכן להעסיק עבודה יהודית אבל אני לא רוצה להפסיד. מה אומרת על זה התורה? עד כמה האדם צריך לרדוף ולהשתדל ולעשות את הפעולות שהוא צריך את התיקונים שהוא צריך את השיפוצים שהוא צריך דווקא במוסך יהודי דווקא בחנות יהודית דווקא באומן בונה משפץ יהודי? וכן הלאה. אז קודם כל השלב הראשון זה עד כמה אתה צריך ללכת לרוץ ולטרוח ולסוע ולהשיג יהודי על פני לא יהודי? אז ההלכה קובעת שעד מיל. מיל זה כמו 4 ק”מ אתה צריך ללכת אפילו למקום רחוק כדי לקנות אצל יהודי יש לזה חשיבות מיוחדת. ועד כמה אני צריך להפסיד ממון – בזמנו של הרמ”א היה יהודי שהיה מדפיס את ספר הרמבם והיה גוי שהדפיס אותו והייתה שאלה אם יש עניין לקנות דווקא אצל היהודי כי אצלו היה קצת יותר יקר מאשר הנוכרי והרמ”א פסק בשאלות ובתשובות שלו כי יש עניין לקנות דווקא אצל היהודי ולא מהנוכרי. עד כמה? הוא אומר עד שלא יהיה הפסד גדול. הפסד מועט זה הוא התיר. נחלקו הפוסקים האחרונים מה זה נקרא הפסד מועט. יש אומרים שזה 10% יש אומרים שאפילו יותר יש אומרים עד שליש מהמחיר. הדעה המקובלת בשו”ת המנחת יצחק שהוא אומר עד שטות. מה זה עד שטות אתה מוסיף 16.5% בערך על המחיר כדי לקחת דווקא אומן יהודי. מעבר לזה יש הרבה פעמים אלו שמתמצאים בנושא הבניין אלו שלוקחים לא יהודים אז הדברים נתקעים בפועל ממש העבודה שלהם היא גם כזו שלא משתלם לקחת אותה. זה בא לידי ביטוי בזה שאתה צריך עוד פעם תיקון ועוד פעם תיקון וכן הלאה. כעת אני רוצה להוסיף שכאשר אתה רוצה לקנות דבר אתה משתדל לעשות את זה דווקא עם יהודי וכך גם במכירה. הנה לפני שבוע התקשר יהודי יקר שיש לו מכונית שהוא רוצה למכור והמחיר שהוא מיד קיבל מאיזה איש נוכרי, מחיר מחירון. כולכם יודעים שלקבל על מכונית מחיר מחירון זה דבר נדיר, האנשים בדרך כלל שקונים בפועל המחיר מחירון זה פחות מהמלצה לא משתמשים בו ולכן הרווח שלו כאן יהיה הרבה יותר מאשר שישית מ-16.5% ממה שהוא היה מוכר ליהודי ולכן במקרה כזה התורה לא מחייבת אותו למכור דווקא ליהודי ולא לגוי כי ההפסד יהיה גדול אבל יש להשתדל למכור דווקא לאדם שנמצא בתוך המערכת כי אתה צריך להחיות דווקא את האח שלך ולא מישהו אחר ואנחנו צריכים לקחת את הדברים לתשומת הלב. דווקא בתקופה האחרונה אנשים שאלו לגבי משלוחים של אותם נוכרים שמסתובבים בדרום תל אביב ובעוד מקומות האם אפשר להבין את מה שהארץ הזו עושה איך קודם כל היא שולחת אותם ואחר כך יש כאלו שהמיתו אותם אני לא נכנס לצד ההלכתי של העניין. אנחנו מכירים את הפסוק שכאשר יש עבד שבורח ממך אל הארץ שלך אז אסור לך להסגיר אותו זה פסוק אחד אבל מצד שני כאשר העבד הזה גורם איזה נזק מסויים גם כלכלי וגם רוחני אז ידוע בדברים האלו שהצניעות יפה להם אז השאלה היא האם באמת גם אז התורה ציוותה אותנו לשמור כי אנחנו מצווים לכל לראש לשמור את עצמנו התורה לא מחנכת אותנו להיות מזוכיסטים ששונאים את עצמם התורה מחנכת אותנו להשקיע ולקדם את המקום בו אתה נמצא. כמו שכתוב לא לתוהו בראה אלא לשבת יצרה לעשות השתדלות כמה שיותר לתת לאחים שלנו לקרובים שלנו את הפרנסה. זה הדבר הראשון שצריך לעשות כמו שאמרתי קודם ולפעמים אפילו צריך להפסיד במקרה כזה.
תשובה מעניינת כותב רבי חזקי המדיני בעל השדה חמד דבר מעניין הוא כותב בנוגע לבניית בית הכנסת ואני אומר שהדברים שאלו צריכים גם חיזוק אצלינו . הוא כותב שיש עניין שאלו שיאספו לבנייתו בגלל שזה בית ה’ שיעסקו בזה דווקא יהודים. למעשה באו ושאלו אותו היהודים שבמקומנו יעשו עבודה לא כל כך יפה ואילו הלא יהודים שיעשו את העבודה יעשו אותה הרבה יותר יפה האם בכל זאת אתה עומד על דעתך לעשות את העבודה דווקא על ידי יהודים אפילו שבית ה’ יש עניין שהוא יראה יפה. אמר להם השדה חמד אני עדיין סובר שיש עניין לעשות את בית ה’ על ידי פועלים יהודים. נכון ששלמה המלך השתמש בפועלים גויים לבניית בית המקדש אבל הם עשו בעיקר עבודה מחוץ לבית המקדש הם כרתו את העצים והארזים שהקימה הממשלה מרכבות וכלי ברזל לא נשמע בבית בהיבנותו יכול להיות שאלו שסיתתו את האבנים בחוץ היו לא יהודים אבל הבנייה עצמה זה מצוות עשה מהתורה לבנות בית לה’ אחד לאנשים ואחד לנשים כמו שכותב הרמב”ם לכן מצווה חביבה כזאת אנחנו לא מוסרים לאנשים שהם נוכרים אנחנו רוצים להראות עד כמה אנחנו אוהבים את בית ה’ ובנתיים שאין לנו את בית המקדש אז יש לנו בית מקדש מעט וההשתדלות שלנו צריכה להיות לפאר אותו לקדש את שמו עד כמה שאפשר. כשמדובר על בית פרטי של אדם שהאומן היהודי יעשה את העבודה פחות יפה מאשר האומן הנוכרי למרות שזה לא כל כך מצוי היום פה בארץ אבל אם באמת זה ככה אנחנו נגיד שאם עדיין הוא יפסיד עד מחיר של שישית לקחת דווקא את האומן היהודי כי ההשתדלות שלנו לעשות את המצווה המיוחדת שבתורה ש”ויחיה אחיך עמך” ולהשתדל לתת פרנסה ליהודי אחר ולפתח את האהבה והאחווה והשלום והרעות ואנחנו יכולים לעמוד לפני בורא עולם ולהגיד ברכנו אבינו כולנו כאחד ולעשות את ההשתדלות כולנו ביחד באהבה אחווה שלום ורעות וככה גם הקב”ה משפיע עלינו שפע של ברכה והצלחה בגשמיות וברוחניות בשורות טובות לכולם

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל