יום שלישי, ב’ כסלו התשפ”ה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רישיון לנשק?

"ולא תשים דמים בביתך" גל הטרור האחרון הציף מחדש את הדרישות להרחבת רישיונות הנשק לאזרחים. בימים מתוחים אלה ראוי שכל אדם בעל אקדח יישא אותו ויש לתת רישיונות לאנשים ראויים בתהליך פשוט יותר.

יש גם היום כבר המון אנשים עם רישיונות נשק, אבל למרבה הצער האנשים האלו לא נושאים את האקדחים שלהם. זו עצימת עיניים אל מול פני המצב היום וגם אל מול פני המצב בעבר. כל השנים אנחנו במצב בעייתי מאוד בתחום הטרור. לכן ברגע שאנשים אחראים, שמפוקחים על ידי המדינה, מבצעים מטווח ומתאמנים בירי נושאים את הנשק, הרי שהם מייצרים מכפיל כוח שמסייע למשטרה ולמדינה.
בארצות הברית, מותר לכל אדם לשאת נשק. עיקרון זה נקבע כזכות חוקתית ראשונה במעלה, וישנם עוד מספר מדינות שמוכרות נשק אף ללא רישיון.
נשאלת השאלה מכירת נשק ללא רישיון תביא תועלת למדינה או חלילה נזק? האם התורה מתירה שכל אדם יישא נשק ללא פיקוח?
התורה מצווה אותנו: “כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתֶך כי יפֹל הנֹפל ממנו” (דברים כב, ח).

לפי פשט הדברים, יש כאן מצווה כפולה: מצוות עשה, חובה לעשות מעקה, מעשה אקטיבי שיש בו כדי למנוע סכנה עתידית; ואיסור לא תעשה, “ולא תשים דמים בביתך”, להימנע גם בדרך של מחדל מיצירת סכנות העלולות להביא לידי שפיכות דמים.
במסכת בבא קמא טו ע”ב, רבי נתן אומר: מניין שלא יגדל אדם כלב רע בתוך ביתו, ואל יעמיד סולם רעוע בתוך ביתו? תלמוד לומר: “ולא תשים דמים בביתך” (דברים כב, ח).
האם גידול כלב רע או העמדת סולם רעוע בתוך הבית, אלו הם סכנות העלולות להביא לידי שפיכות דמים?
ממקור תנאי קדום אחר נראה שמותר להזיק “כלב רע” תוך הקפדה שלא יזיק. וכן שנינו בברייתא:

“לא יגדל אדם את הכלב אלא אם כן היה קשור בשלשלת”. (שם עט ע”ב) רש”י, מנמק בפירושו לתלמוד את טעמה של תקנה זו: “מפני שנושך ומנבח, ומפלת אשה מיראתו”. היינו, טמונה בכלב זה סכנה לנזק פוטנציאלי ישיר, נשיכה, ולגרימת נזק פוטנציאלי עקיף, הפלת עובר מחמת היראה מפניו.
דברי רש”י הן הד למעשה הבא בתלמוד בעניין זה. וזה לשונו בתרגומו לעברית:
מעשה באשה אחת שהייתה הרה, ונכנסה לבית כדי לאפות בתנור שהיה מצוי בבית. נבח עליה הכלב. נבהלה ונעקר ולד ממקומו. אמר לה בעל הבית: אל תפחדי מפני הכלב, משום שניטלו שיניו וניטלו ציפורניו. השיבה לו: נטולה טובתך ומושלכת על הקוצים [כלומר, דבריך ריקים מתוכן], שכבר נע וולד ממקומו (שבת סג ע”ב).

על אף האיסור המוחלט העולה לכאורה מדברי רבי נתן שהובאו לעיל, נטו חכמי ההלכה לסייגם. כך למשל מדגיש ר’ מאיר הכהן, בעל הגהות מיימוניות, שהאיסור חל רק על “כלב רע”, אבל “כלב שאינו רע מותר לגדל”.
חכמים הראשונים עצמם סייגו את האיסור, אין לאסור את החזקתו. וכן שנינו בתוספתא, (בבא קמא ח, יז)
רבי שמעון בן אלעזר אומר:…… אבל מגדלין בעיירות הסמוכות לספָר [=לגבול] בימים, וקושרין אותן בשלשלאות של ברזל, ומתירין אותן בלילות.
ניתן להסיק כי לשם שמירה והגנה עצמית ניתן לגדל כלב בבית כמובן בתנאים מיוחדים, אם נקיש מזה לנשק נגיע למסקנה כי נשיאת נשק בימינו היא הגנה עצמית ברמה הגבוהה ביותר.
יחד עם זאת לעניות דעתי אל לנו לחכות את ארצות הברית. יש להקפיד הקפדה יתירה עם מי שנושא נשק. עליו לעבור בדיקות ומבדקים וערוך מטווחים ועוד’.
איחולי בריאות איתנה ושבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל