יום שלישי, ח’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 22 הרב יהודה לייב נחמנסון

או שאתה מבקש מהנהג או שאתה מקבל רשות מהנהג, או שאתה משלם לנהג אבל לשלוח חבילה ללא רשות הבעלים ללא שקיבלת רשות מהבעלים ללא שדיווחת לבעלים זה דבר שלא ייעשה!

ארבע אמות של הלכה שיעור 22

שיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה והשבוע: האם מותר לשלוח משלוח בתא המטען של האוטובוס ללא תשלום עבור ההובלה? כל זאת ועוד רק באתר הללויה

שלום וברכה לכל הצופים הנכבדים והיקרים והמהוללים של האתר החשוב והנכבד – הללויה!

אנחנו בשיעור הלכה ואני רוצה לעורר את תשומת לבכם על דבר מעניין שיכול לקרות, אני ראיתי את זה בעיניים ואני משתף אתכם, לגבי שירותי חינם.

ראיתי אנשים ביום שישי בצהריים ממתנים ליד תחנת האוטובוס שנוסעת מירושלים לבני ברק, פותחים את תא המטען ומכניסים לשם חבילה, כמו קופסא, וסוגרים את תא המטען. לא ראיתי אף אחד מהם עולה לאוטובוס, זה סיקרן אותי מה הם עושים, לא התביישתי שאלתי אותם והם אמרו לי שהם שולחים אוכל לקרובי משפחה בבני ברק. איך אנחנו עושים את זה “באגד הובלות”! אנחנו שולחים הודעה שהאוטו יוצא בשעה זו וזו ובתא המטען מחכה לכם חבילה, תגיעו לבני ברק ותקחו את החבילה.
ו… ו… אני שואל אותם?
מה ו…מוח יהודי מה הבעיה שלך?
ומה עם התשלום? אני שואל
איזה תשלום? אנחנו לא יושבים על כסא, זה חבילה בתא מטען. מה הבעיה?
אז התשובה היא שזה גזל ואפילו גזל גמור. או שאתה מבקש מהנהג או שאתה מקבל רשות מהנהג, או שאתה משלם לנהג אבל לשלוח חבילה ללא רשות הבעלים ללא שקיבלת רשות מהבעלים ללא שדיווחת לבעלים זה דבר שלא ייעשה, זה דבר שהוא לא נכון, דבר שהוא לא צודק.
ישנם באוטובוסים דברים נוספים שיכולים להוות גזל וצריך לתת את הדעת עליהם. יש ילדים בכרטיסי נוער עד גיל 18, יש ילדים עד גיל מסוים שלא צריכים לשלם על האוטובוס בכלל. לפעמים הילד חגג את היומולדת שלו אתמול ואנחנו אומרים “שטויות, הוא חגג רק אתמול, הוא עוד נראה קטן”. אבל צריך לזכור זה שהוא נראה קטן זה בעיני ההורים, אבל ה’ יודע בן כמה הוא וזה הכי חשוב. מה שכן אפשר להקל זה אם יש תאריך עברי ויש לועזי ובתאריך העברי הוא כבר נעשה יום הולדת ובעיני אלוקים הוא כבר נחשב שכבר עברה עליו שנה כי אנחנו כמובן הולכים לפי התאריך העברי, אבל כיוון שאגד מסתכל לפי התאריך הלועזי ובשבילם התאריך הלועזי הוא זה שקובע אז ניתן לומר שבין התאריך העברי ללועזי אנחנו יכולים עדיין להשתמש כאילו אנחנו עדיין בני 18 לכרטיסיית נוער וכאילו אנחנו ילדים מתחת לגיל 5 אם מדובר על לא לשלם בכלל על הילד.
אבל מעבר לדוגמא הזאת, בכל פעם שאנחנו יכולים לעבוד על מישהו זה לא אמת וצריך לזכור שאנחנו אנשים ישרים וצודקים ולא לחפש את הרמאות משום שמי שמרמה בעולם הזה אז מרמים עליו בעולם הבא וזה חשוב מאוד בכל הימים ובמיוחד בימים הנוראים ובזמן הזה שאנשים עושים תשובה וצריך לשים את הלב לדבר הזה.
דוגמא נוספת יכולה להיות ברכבת ישראל וזה דבר מאוד מצוי. יש מקומות מסוימים שעולים לרכבת בלי כרטיס ואתה מצפה שהכרטיסן יעבור ותקנה ממנו את הכרטיס אך משום מה הוא מתמהמה וכבר הגיע התחנה שלך לרדת ובחלק מהתחנות אין את המכשיר להעביר את הכרטיס כדי לצאת ואפשר לצאת חופשי ואתה אומר לעצמך “זה בעיה שלהם” אני הייתי מוכן ומזומן לשלם אבל הם לא באו ולא לקחו – זה בעיה שלהם. אז התשובה ההלכתית שזה בטח לא נכון ואדם צריך לגשת לדלפק לקנות כרטיס לקרוע אותו, זה היושר הפשוט, לא מדובר כאן על היושר של החפץ חיים שהיה שולח מכתב עם מישהו אז הוא היה הולך לדואר קונה בול וקורע אותו – זה יושר שלפנים משורת הדין. פה מדובר על חובה פשוטה, אף אחד לא יודע את זה אבל קיבלת שירות, השירות הזה עולה כסף, הם מודיעים שזה עולה כסף אבל מה לעשות שהכרטיסן לא הגיע…זה לא מותנה – אם הכרטיסן יבוא אז תצטרף לשלם ואם לא אז לא תצטרך – זה לא בחירה זה חובה, חובה שלך להיות אדם ישר.
הדברים האלו הם עקרונות שאם אתה מיישם אותם אז אף אחד לא אומר לך יישר כוח, חזק וברוך, אף אחד לא נותן לך צל”שים, אבל בינך ובין המקום, אתה בא הגון וישר וככה יתייחסו אליך גם במשפט שיש בבית דין של מעלה, ככה המלאכים הטובים שהולכים עם האדם ומלמדים עליו זכות ילמדו עליך זכות שהאדם צריך להיות ישר, זה א-ב של יהודי, גם אם זה קצת כרוך בהפסד וגם אם זה נראה לך שבעולם הפתוח זה נחשב לאקט טיפשי. אז דע לך שתורת ישראל דורשת ממך את זה ואתה תעמוד בזה בכבוד.

תודה רבה לכולם

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל