יום שישי, ו’ תמוז התשפ”ד
Search
Close this search box.

ואני תפילתי פרק 27 על מזמור לתודה

הרב מאיר ערד על משמעות התפילה והכוונות בה על פי פשט, דרש, רמז וסוד והשבוע: “מזמור לתודה”

שלום לכולם אנחנו ממשיכים בסדרת ביאורי התפילה לפי הפשט ועל פי הפנימיות אנחנו נמצאים במזמור לתודה. מזמור שאומרים אחרי ברוך שאמר בתחילת פסוקי דזמרא.
מזמור לתודה בעצם הוא פרק בתהילים שאומר דוד המלך פרק ק’ בתהילים אבל נוהגים לומר אותו כל יום בתפילה אחרי ברוך שאמר לזכר קורבן תודה שהיו מביאים עם ישראל
בזמן שבית המקדש היה קיים כשלאדם היה קורה איזה נס או הצלה וכד’ הוא היה מביא קורבן תודה בו הוא מודה לקב”ה.
נקרא את המזמור וננסה להבין את המילים ונתעמק קצת ברובד הפנימי של המילים שטמון במזמור.
מזמור לתודה הריעו לה’ כל הארץ – כמו שאמרנו זה מזמור שהיו אומרים אותו בבית המקדש, קורבן תודה שהיו מביאים על ניסים שהקב”ה עשה לעם ישראל.
הריעו לה’ כל הארץ – תשבחו את ה’ כל הארץ. הריעו לה’ כל הארץ – ראשית תיבות הלכה. איך מביאים ואיך משבחים את הקב”ה, בלימוד תורה בלימוד ההלכה זה השבח שמשבחים את הקב”ה
בכל מקרה בפשט הדברים הריעו לה’ כל הארץ משבחים ומרוממים את ה’
עבדו את ה’ בשמחה בואו לפניו ברננה – אומר לנו הפסוק צריך לעבוד את ה’ מתוך שמחה. צריך טיפה להתבונן יותר בפסוק הזה. מה זה עבדו את ה’ בשמחה.
השמחה היא לא דבר טבעי בהכרח. השמחה היא עבודה. עבדו את ה’ בשמחה. כדי שהאדם יהיה שמח הוא צריך לעבוד ולהתאמץ, החוויה הטבעית של האדם היא חוויית העצבות.
אנחנו יודעים שכאשר האדם הראשון חטא וחווה חטאה ה’ אמר לחווה בעצב תלדי בנים והוא אמר לאדם הראשון בעצבון תאכל כל ימי חייך.
כך שיש משהו טבעי בעצבות זו ההסתכלות הפסימית שרואה את החסרונות רואה את הקושי ונוטה אל מקום של דכאון של עצבות של חשיבה שלילית
אומר לנו דוד המלך בתהילים עבדו את ה’ בשמחה – אדם צריך לעבוד את ה’ מתוך שמחה.נכון, זה לא תמיד קל ולא תמיד פשוט זה דורש עבודה ומאמץ אבל זה אפשרי.
איך באמת מגיעים לשמחה? כמובן שהדבר הוא רחב ודורש הסבר מעמיק אבל נגיד בנקודה פשוטה. להגיע לשמחה זה לשנות את נקודת ההסתכלות
אתה יכול להסתכל על כל דבר בראיה אחת ואתה יכול להסתכל בראיה שניה. יש אנשים שכל דבר מסתכלים ורואים מה חסר להם ומה אין להם
ויש אנשים שמסוגלים לראות את הטוב שהקב”ה אמר שהוא נותן להם. לא סתם הציווי הזה עבדו את ה’ בשמחה מופיע במזמור של התודה.
אדם שיודע להגיד תודה על מה שהקב”ה הוא יהיה גם שמח
אבל אותו אדם שמרגיש שאין לו וחסר לו גם שנותנים לו משהו הוא לא אומר תודה. להיפך, הוא אומר מגיע לי עוד למה לא נתתם לי יותר מה עם השני שיש לו יותר ממני
הוא רואה את החסרונות ורואה את מה שאין לו והוא לא מסוגל להגיד תודה.
אומר דוד עבדו את ה’ בשמחה חשוב מאוד לעבוד את ה’ בשמחה מתגברים על היצר על כל ההפרעות על כל הפשעים
למרות שלפעמים לא פשוט להיות בשמחה, יש חסרונות אם בבריאות אם בפרנסה אם זה משפחה. לפעמים יש מאבקים פנימייםעם היצר הרע כל מיני מחשבות שמטרידות ומבלבלות הרהורים רעים וכד
אבל יהודי צריך לדעת שיש לו את הכוח להתחבר לקב”ה להאמין שה’ נמצא איתו בכל מצב וכל מה שהוא מביא זה טוב גלוי ולפעמים זה נסתר וה’ זה טוב ועל ידי זה להיות בשמחה
אמנם זה מאמץ זה עבודה זה לא פשוט ולא טבעי בהכרח. מי שאצלו זה טבעי זה מצויין אבל רוב בני האדם זה דורש אצלם עבודה ויגיעה
אז באה התורה ואומרת עבדו את ה’ בשמחה, צריך לעבוד את ה’ מתוך שמחה כי זה הדרך להתחבר לפנימיות של עצמנו. זה הדרך להתגבר על היצר וזה הדרך לבטא שהדברים והמצוות שאנחנו עושים זה לא רק כי אנחנו חייבים ואין ברירה אחרת או שאנחנו מפחדים מעונש חלילה או מסיבות אחרות
אלא מתוך שמחה ומתוך עונג פנימי.
עבדו את ה’ בשמחה בואו לפניו ברננה דעו כי ה’ הוא האלוקים הוא עשנו ולו אנחנו עמו וצאן מרעיתו. ה’ הוא האלוקים הוא מנהיג את העולם.
זה עצמו מביא את האדם ליותר שמחה, להתבונן איך שהקב”ה מנהיג את העולם משקיע את עצמו בכל פרט. אנחנו עמו וצאן מריעתו. נכון יש מליארדי בני אדם בעולם יש מליארדי ברואים ובעלי חיים צמחים מלאכים כוכבים שמש ירח הבריאה היא עצומה
אבל אנחנו עמו וצאן מריעתו אנחנו העם שבו הוא בחר וזו סיבה עצומה להיות בשמחה שה’ בחר בנו להיות עמו ולתת לנו להתחבר אליו בצורה הפנימית והעמוקה ביותר.
בואו שעריו בתודה חצרותיו ברינה – כמו שאמרנו שקורה נס באים לקב”ה מודים ומשבחים – הודו לו ברכו שמו כי טוב ה’ לעולם חסדו ועד דור ודור אמונתו – הקב”ה הוא טוב, לפעמים הטוב הוא גלוי ולפעמים נסתר אבל יהודי מאמין שהקב”ה תמיד הוא טוב גם כשהטוב הוא נסתר זה לא אומר חלילה שיש רע
אין רע יורד מלמעלה הכל טוב. הטוב הנסתר והנעלה ביותר הוא דווקא בגלל שהוא מאוד נעלה ומרומם ולא מרגישים את הטוב. אבל האמונה היא שהכל טוב והכל מגיע ממנו. טוב ה’ לעולם חסדו החסד שלו הוא נצחי
ועד דור ודור אמונתו – מה הכוונה? שלדורי דורות אנחנו מאמינים שהקב”ה ישמור על עם ישראל על עמו וצאן מריעתו ויגאל אותנו ויביאנו קוממיות לארצינו ויבנה לנו את בית המקדש ואנחנו נוכל בו להקריב את קורבן התודה כפשוטו וזה ממלא אותנו באמירת שבח ותודה בכל מצב ובכל תנאי שהוא.
נעצור כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל