אם חשבתם שהפגנות ושביתות והמרדה החלו בתקופות האחרונות, אז יש לי חדשות בשבילכם כבר בתקופת המדבר הם היו קיימים ועוד איך קיימים. כל ספר במדבר רווי במשברים. המרידות ואי-השקט הפוליטי, המדיני והדתי של עם ישראל עוד בטרם היותו לעם ריבוני בארצו. העם מתאונן רע באוזני ה’ ונענש קשות כשבערה בם אש ה’ (במדבר יא, א-ג); העם מתאווה לבשר ונענש בקברות התאווה (שם, ד-לה); קורח ועדתו מערערים על מה שהם רואים כהגמוניית ההנהגה של משה ומשפחתו, וסופם ידוע (פרק טז); העם אינו מפסיק להתלונן, על כי “מים אַין לשתות” (כ, א-יג) ועל שנפשו “קצה בלחם הקלוקל” (כא, ד-ט); העם זונה אחרי בנות מדין, וזמרי – נשיא בית אב לשמעוני – אף אינו נמנע מלהתריס בפומבי נגד משה ואהרן כשהוא מכניס לעין כול נסיכה מדיינית אל תוך אוהלו (כה, י-יח).
אחד מרגעי השיא במרידותיו של עם ישראל במדבר בא בפרשת השבוע בסיפור חטא המרגלים:
ותשא כל העדה ויתנו את קולם, ויבכו העם בלילה ההוא. וילנו על משה ועל אהרן כל בני ישראל, ויאמרו אלהם כל העדה לו מתנו בארץ מצרים או במדבר הזה לו מתנו……. ויפל משה ואהרן על פניהם, לפני כל קהל עדת בני ישראל. ויהושע בן נון וכלב בן יפנה מן התרים את הארץ, קרעו בגדיהם. ויאמרו אל כל עדת בני ישראל לאמר, הארץ אשר עברנו בה לתור אתה טובה הארץ מאד מאד. אם חפץ בנו ה’ והביא אתנו אל הארץ הזאת ונתנה לנו, ארץ אשר הִוא זבת חלב ודבש. אך בה’ אל תמרדו ואתם אל תיראו את עם הארץ כי לחמנו הם, סר צלם מעליהם וה’ אתנו אל תיראם. ויאמרו כל העדה לרגום אתם באבנים, וכבוד ה’ נראה באהל מועד אל כל בני ישראל (במדבר יד, א-י).
מרידה חמורה זו בה’ הביאה לעונש חמור במיוחד, העם החוטא נמק במדבר ורק בניהם אחריהם זכו להיכנס לארץ ישראל. ספר במדבר בכלל ופרשת חטא המרגלים בפרט הם אפוא הזדמנות טובה לעסוק בעברת ההמרדה וביחס בינה לבין המושג הידוע במקורות ישראל, “מורד במלכות”.
האם הטייסים בטייסת 69 עברו על החוק כאשר הצהירו שהם לא התייצבו למילואים? האם חייל כל שהוא במדינת ישראל ובצה”ל יכול להכריז שהוא לא יגיע לשירות צבאי?
ההמרדה היא העברה הראשונה הנזכרת בחוק העונשין, התשל”ז-1977, בפרק “פגיעות בסדרי המשטר והחברה”. העונש הקבוע בחוק על עברה זו הוא עד חמש שנות מאסר (סעיף 133 לחוק). וכך מוגדרת עברת זו בסעיף 136 לחוק:
פליליות מעשה ההמרדה היא שהאדם מבקש להניע בהתנהגותו אחרים לחוש את מה שהוא חש או לפעול נגד החוק, דבר העלול להביא לערעור הסדר המדיני, שלטון החוק ואושיות החברה. ומכאן להגדרת העברה כ”המרדה”, כלומר המרדת אחרים.
מהרגע שהכריזו הטייסים על מרד בטייסת, הם טענו כי “יתייצבו לאימון המתוכנן השבוע”, בחיל האוויר כמובן לא אהבו את התנהלותם, אולם לאור העובדה שמדובר בטייסת מבצעית, אחת המבצעיות בחיל האוויר, גם הרמטכ״ל וגם מפקד חיל האוויר החליטו לא לשבור איתם את הכלים.
עכשיו אני מבולבל אם מדובר בטייסי קרב מבצעית אז מותר להם למרוד? ואם מדובר במכונאי מטוסים להם אסור למרוד ואיתם יישברו את הכלים. באמת אין לי תשובה בעניין הזה.
איחולי בריאות איתנה ושבת שלום