יום שלישי, כ”ב ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

עלה נעלה כי יכול נוכל לה

חטא המרגלים סוגיה עמוקה היא. אפשר לתמצת את הוויכוח שבין כלב לבין שאר המרגלים בשני משפטים - כלב אמר: "עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה", והם אמרו: "לא נוכל לעלות". מחלוקת זו מציגה בפנינו את שני צידי המטבע בנושא הערכת היכולת.

כיצד מתמודדים עם תחושת חוסר האונים? מה הם הדרכים להיחלץ מהמסגרת הצרה של “לא נוכל לעלות”, ולהימנות עם אלה האומרים: “עלה נעלה…כי יכול נוכל לה”?
את הביטוי “איני יכול” מוצאים בפי אדם שלם כמשה רבנו ע”ה. אמר משה “לא אוכל אנוכי לבדי לשאת את כל העם הזה, כי כבד ממני”. לומדים מכאן שגם משה הגיע למצב שהוא חש שאין לו הכוחות למלא משימה מסוימת שהוטלה עליו.

אך הקדוש ברוך הוא לא קיבל, וטען כנגדו: “אני נתתי לך רוח ודעת לפרנס את בני”. הרי לנו עדות נאמנה של בורא העולם שאכן ניתנו למשה רבנו כל הכוחות הנדרשים למשא העם. נמצא אפוא, שמשה טעה בעניין זה בהערכת גודל כוחותיו.
מוכח מכאן שהכרת אדם את גודל כוחותיו, מוסתרת בכוונה תחילה, שאם לא כן, אינו מובן כיצד האדם הגדול ביותר בעולם, איש האלוקים ואדון הנביאים, לא יכיר את כוחותיו. הסתר זה הוא אולי הניסיון הגדול ביותר מבין ניסיונות האדם בעולם הזה.

המסקנה היא, שעל כל אדם לדעת בבירור שהקדוש ברוך הוא העניק לו כוחות עצומים, כוחות שהוא אינו חש בהם כלל. למדנו שמן השמים מנסים כל אחד ואחד, על ידי שמסתירים ממנו את ההכרה האמיתית ביכולתו ובכוחותיו.
כך נוצרת באדם תחושה מדומה כאילו אינו מסוגל, בה בשעה שאצורים בו כוחות גדולים ועצומים. יש בדברים אלה תביעה גדולה ועידוד עצום גם יחד. דע שסיכוייך לעלות ולהתעלות גדולים ביותר, אם רק תשכיל להכיר ולנצל את כל כוחותיך הגדולים.

בכל אחד טמונים כוחות ואפשרויות של עלייה והצלחה, וחובה על כל אחד לשנן תמיד את דברי כלב: ‘עלה נעלה…כי יכול נוכל לה”.
כמו כן, כל העצות והדרכים להכרה ביכולת, הינן בגדר השתדלות. עיקר ההצלחה תבוא כמו בכל דבר, על ידי סייעתא דשמיא. כאשר האדם יעשה את שלו, תחול עליו ברכת ה’ שתסייע לו בגילוי כוחותיו. ככל שהאדם יאמץ את לבבו וישנס מתניו לעבוד את ה’ בכל כוחו, כך יגלה בסייעתא דשמיא עוד ועוד כוחות. לעומת זאת, המתרפה במלאכתו ואינו מאמין ביכולתו, לא יוכל לייחל לעזרת ה’ בגילוי הכוחות, והוא עלול להידרדר בהערכת מצבו וכוחותיו.
כך ראינו אצל כלב והמרגלים. כלב האמין ביכולת. הוא אינו רואה מגבלה או מעצור, הוא בטוח שאת כל מה שיצווה ה’ אפשר לבצע, ולקח בחשבון את הסייעתא דשמיא שתבוא לאדם המאמין ביכולתו למלא את דבר ה’. המרגלים השיבו לכלב: “לא נוכל לעלות”, והוסיפו ואמרו: “כי חזק ממנו”. ומכיוון שחשבו שאינם מסוגלים, הוציאו דיבת הארץ רעה כדי להצדיק את תחושתם. היצר הטעה אותם, והם לא האמינו בכוחם, ואף לסייעתא דשמיא לא ייחלו כי כפרו ביכולת ה’ להביאם אל הארץ.

ככל שנשכנע את עצמנו ביכולת הגדולה העומדת לרשותנו, נזכה גם לסייעתא דשמיא ללכת לאור הסיסמה “עלה נעלה, כי יכול נוכל לה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל