יום שישי, י”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארבע אמות של הלכה שיעור 10 הרב יהודה לייב נחמנסון

אנחנו רואים את החשיבות איך שהתורה יורדת בכל הפרטים הדקים שבין האדם לחברו ובין איש לאשתו ואנחנו מחוייבים ללמוד את הדברים הללו, ליישם אותם ואז בסיעתא דשמייא יהפכו הימים האלו לששון, עניין של ספירת העומר שלא נהגו כבוד זה בזה ואנחנו אמורים להראות עד כמה אנחנו כן מכבדים אחד את השני ביתר שאת וביתר

ארבע אמות של הלכה שיעור 10

מה עושה אדם שהזמין בעל מקצוע ומצא לאחר זמן בעל מקצוע במחיר זול יותר?! מה הוא דין הבטחה?! מה אם הזמין בעל מקצוע ששלח את הפועל שלו?! מה עושים במקרה שהזמנתי בעל מקצוע אך איני צריך אותו יותר?! כל זאת ועוד בשיעורו השבועי של הרב יהודה לייב נחמנסון באתר הללויה

שלום עליכם לכל הצופים הנכבדים היקרים והמכובדים והחשובים והמהוללים של האתר המיוחד והמשובח הללויה!

אנחנו לומדים על עניינים שבן אדם לחברו ובין עובד למעביד ובין אומן לפועליו. נלמד היום על סיפור שהיה.
אדם שנגמר לו המצבר תחת הבית בחניה האוטו לא זז. הוא הזמין את החברה שתחליף לו מצבר ואחרי שהוא הזמין הוא הרים עוד כמה טלפונים ומישהו אמר לו שאפשר להשיג את המחיר בהרבה יותר זול בחצי מחיר ברגבע מחיר תמיד זה ככה בעם ישראל. אז השאלה הנשאלת האם הוא יכול לבטל את מה שהוא סיכם. הלכה פסוקה היא בשולחן ערוך בחושן משפט שאדם שסגר דברים עם החבר שלו, אם הוא חוזר מהמילה שהבטיח הרי הוא מחוסר אמנה כלומר שאין רוח חכמים נוחה המנו שהוא חוזר בו ממה שהוא הבטיח. במה דברים אמורים? כאשר אין לו הפסד. אבל אם יש לו הפסד ובמיוחד הפסד גדול מעיקר הדין מותר לו לחזור בו גם אם הבטיח לחברו. אבל כאן אנחנו לומדים הלכה חדשה. כאשר אדם שכר פועל אמן או מישהו שיעשה בשבילו מלאכה והאדם כבר יצא לדרך לעשות את מלאכתו אתה לא יכול לחזור בך מלקחת אותו מלטפל בעניין. כלומר, אדם שהתחיל לעבוד באיזה עבודה אתה לא יכול להגיד לו עכשיו אל תגמור את העבודה לך מפה קח כסף על מה שעשית ושלום על ישראל. אדם שהתחיל עבודה יש לו זכות על פי התורה לסיים את העבודה. ממתי נחשב שהאדם התחיל את העבודה? משעה שהוא יצא לדרך. התחיל לקחת את הכליםלדרך לעניין זה נחשב שהוא יצא לדרך. לכן אם החבר שלנו בסיפור רוצה לבטל את האמן שיחליף לו את המצבר הוא צריך לברר אצלו האם הוא יצא לדרך. אם הוא יצא לדרך אין עצה ואין תבונה נגד ה’ הוא יחליף את המצבר אפילו אם זה במחיר כפול. אבל אם הוא לא יצא לדרך אתה יכול לומר לו אני לא רוצה אותך זה יעלה לי כפליים ואני לא רוצה להשתמש בך. זה כלל יסודי ומאוד חשוב שצריך לקחת אתו בחשבון. מה יקרה אם אותו אדם יגיד לו אתה יודע מה אל תזמין, אל תעשה כלום, גם כאן במקרה הזה, המחיר של הנסיעה של אותו אמן שהתחיל לסוע נצטרך לשלם לו אלא אם כן גם על זה הוא מוותר. זה כלל יסודי וחשוב.
כעת אנחנו עוברים להמשך דוגמאות סביב זה..

הדוגמא השניה: רופא שעושה ביקורי בית אחרי צהריים אתם מזמינים אותו לשעה שלוש וחצי הוא יצא מהבית לחולים קודמים כבר בשעה שתיים פתאום אתה ביטלת את הההזמנה שלך והוא נמצא בדרכים ובין השעה שלוש וחצי לארבע אין לו מה לעשות. החולה הבא אחריך הוא בשעה ארבע. האם אני אומר שאתה בעצם לא בסדר בזה שביטלת את ההזמנה ואתה צריך לשלם לו כי הוא מצידו מוכן לבוא. התשובה היא שבאמת הרופא שהוא יצא לסבב הוא לא יצא רק בגללך הוא יצא גם בגללך אבל לא רק בגללך ולכן מכיוון שזה גם בגללך נראה הדבר שצריך לפצות אותו אלא אם כן הוא מוותר? מדוע? כמו שאמרנו קודם מכיוון שהאדם הזה כבר יצא לדרך ושפועל יצא לדרך אנחנו מחוייבים לו. כל מה שאמרתי עד עכשיו זה נכון ביחס לפועל שיצא לדרך. מה יקרה אם הזמנתי שרברב שיתקן אצלי בבית איזה סתימה. השרברב אמר כן אני בא לפועל את מי הוא שלח? הוא שלח את העוזר שלו והוא לא סיכם איתי שהוא שולח אותו. העוזר מגיע ואני אומר לו אני לא רוצה אותך – זכותי למה? כי אני סיכמתי עם בעל הבית שאני רוצה אותו זה שהוא שלח את העוזר והוא כבר יצא לדרך זה לא עניין שלי. דווקא על בעל הבית נאמרו הדברים הללו שהוא התחיל את המלאכה ואי אפשר לעצור הם לא נאמרו לגבי שליח או עוזר אלא אם כן בעל הבית הודיע מראש שהוא שולח שליח ואני שתקתי או אמרתי כן ובמקרה כזה שתיקה כהודאה ואני אצטרך להמשיך את העבודה עם השליח הזה.

נקודה שלישית שהיא נקודה הכי מחודשת בכל מה שדיברנו. אדם שהזמין צבע אליו הביתה שיעשה לו צביעה. הצבע עדיין לא יצא אלי הביתה לצבוע אלא הלך לחנות טמבור כדי לקנות צבע בשביל הצביעה שלי. אז באמצע הדרך שהוא הולך לחנות הוא עדיין לא קנה את הצבע אני מרים לו טלפון ואומר לו שמע אני רוצה לחזור בי מהעסקה. האם אני נהגתי נכון על פי הדין? אומרת ההלכה לא נהגת כדין. מדוע? אע”פ שהצבע הזה לא יצא לדרך אליך ולמרות שהוא הלך אפילו רחוק לקנות צבע ואיזור התעשייה איפה שהוא הלך לקנות רחוק מהבית שלך עדיין זה נקרא שהוא התחיל את העבודה אצלך כיוון שבסופו של דבר הצבע הוא בשבילך. אז כיוון שהצבע הוא בשבילך אז הוא כבר התחיל לעבוד אצלך ואתה לא יכול לחזור בך מכל העניין. ומה יקרה אם יש איזה שהם נסיבות שבגללן אין לך צורך יותר בצביעה, זה קשה מאוד לדמיין דבר כזה רק איזה סקאד שנפל לתוך הבית ובגלל זה אתה לא צריך לצבוע, אבל איך שלא יהיה, אם יש סיבה אמיתית מדוע אתה כבר לא צריך לצבוע אז במקרה כזה אתה צריך לפצות אותו על הנסיעה שהוא נסע אליך ויכול להיות לפצות אותו על יום עבודה שהוא לא יכול כבר למצוא מישהו אחר שייקח אותו היום על יום עבודה אז יכול להיות שצריך לפצות אותו במשהו על כך שביטלת את העניין.
כשאנחנו שומעים את הדברים ולומדים אותם אנחנו יכולים להתרשם איך שהתורה דואגת שעם ישראל יהיה עם ישר ועם אמיתי. ואני נזכר תוך כדי הדברים באיזה זוג אישה שהזמינה חשמלאי לבית ואז הוא מתקן את הדבר ומתקן עוד דבר ועוד דבר ואז היא אומרת לו אין לי כסף לך לבעלי ואז הבעל אומר אני בכלל לא הזמנתי אותך היא הזמינה אותך על דעתה לך חפש את החברים שלך בסיבוב. מה יעשה האומן הזה עכשיו? אז בית הדין פוסק במקרים כאלו שהבעל חייב לשלם, לא יכול להיות, אנחנו לא מאמינים לאותו בעל שהוא לא ידע שאשתו רוצה להזמין את אותו אומן לתקן אז לכן הוא יצטרך לשלם את המחיר הזה. אנחנו מסתכלים על בעל ואשה כיחידה אחת. אם האיש מזמין זה גם על דעת אשתו ואם האישה מזמינה זה גם בהסכמת הבעל.
אז עוד פעם אנחנו רואים את החשיבות איך שהתורה יורדת בכל הפרטים הדקים שבין האדם לחברו ובין איש לאשתו ואנחנו מחוייבים ללמוד את הדברים הללו, ליישם אותם ואז בסיעתא דשמייא יהפכו הימים האלו לששון, עניין של ספירת העומר שלא נהגו כבוד זה בזה ואנחנו אמורים להראות עד כמה אנחנו כן מכבדים אחד את השני ביתר שאת וביתר עוז ואז הקבה משרה את שכינתו עלינו ומשמח אותנו בבניין בית המקדש במהירה בימינו אמן.

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל