יום חמישי, י”ח אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

ביאור התהילים – פרק א

ביאור התהילים - פרק א

א אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב.

המחבר משבח ומאשר את האיש אשר הלך בדרך הזו, כי מתוך שלא הלך בעצת הרשעים, והיינו מתוך שלא הקשיב לעצה שיש בה רוע, ומתוך שלא הלך בה, על כן לא עמד במקום החטא, ובדרך החוטאים שרגילים לילך בה תמיד.
ומתוך שלא הלך בדרך הרעה הזו, ולא עמד בה ימים רבים בשל מחשבתו הטובה, על כן לא נפל למקום הנמוך עוד יותר שהוא מושב לצים, כי אדם ההולך בדרך החטאים, על אף שדרכיו נלוזות, עדיין הוא אינו מאושר מכך, ואף אם לבו גס ומגיע לידי קלות חס ושלום עדיין עושה זאת מתוך תאווה וכמיהה לצורך מסוים, ועל כן רומס את האמת שנקרית בדרכו, אך בזמן המנוחה והשלווה בוחר הוא בדרך הטוב, ואינו מבקש לו חטאים בדווקא. מה שאין כן דרך הלצים, דרכם הוא להתלוצץ בצורה מאורגנת ומתובלת היטב על דרך האמת והיושר ואינם מוצאים סיפוק עד אשר יוציאו תאוותם זו אל הפועל, ולא בדרך מקרה אלא מתוך ישיבה ושקידה על כך, השם ישמרנו.

והיינו מכאן לומדים ש”סוף מעשה במחשבה תחילה” שכיוון שלא הלך בעצה זו לא עמד בחטאים, וממילא לא ישב בדרך הלצים.

ב כִּי אִם בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה.

האיש הזה וודאי יבחר לחלקו ונחלתו מתוך כל התורות שבעולם את תורת השם, עד שתורה זו תהפוך להיות חלק ממנו ולכן נקראת בתחילה תורת השם, ואחר כך נקראת תורתו, וכן לא ישקוט עד אשר יביאה אל לבו ואל חדרי ביתו, ויהגה יומם ולילה, שההגה הוא ההמשכה אל לבו של האדם דרך הדיבור או המחשבה בדבר. ובזה גופא הוא שוקד כל רגע בחייו כציווי “והגית בה יומם ולילה”. והוא ההיפך ממושב הליצים שענינו ביטול תורת השם.

ג וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ.

האיש הצדיק הזה, יהיה על דרך משל כמו עץ שנמצא במקום שיש בו ריבוי מים, מכיוון שהאדם משול לעץ השדה, וכמו העץ אם יש לו מים בשפע אזי יתעכבו פירותיו, ואם יתעכבו עוד יותר, אפילו עליו יבלו, מה שאין כן העץ הבריא הנמצא על אמת המים מקום שהמים שם בשפע, יהיה אצלו כל המצטרך להוציא פריו בעתו ובזמנו, ועלהו, השומר ומכסהו ומגן עליו, לא יבול. וגם הפירות שיעשה יהיו פירות טובים ונאים בריאים ומוצלחים, ואפילו אם יקחו ממנו להתחבר עם עץ אחר, או לנטיעה חדשה, תהיה בכך הצלחה גדולה וטוב יהיה לכל הנהנה ממנו.

כך האיש הצדיק, השתול על פלגי מים, שהתורה נמשלה למים, והוא שותה ממימי הדעת הטהורים, ופריו קודש הילולים להשם, והעלים הם המגינים וסוככים על הפרי והם מסמלים את כל המצטרך לו בחייו כדי לשמר את דרכו ודרך השם אשר הולך בה, בענייני הבריאות והפרנסה והילודה, וכן בכל עניני ההשגחה כולם הגשמיים והרוחניים, הנה אחד מהם לא יבול חלילה. וכן כל מעשיו יהיו מוצלחים, ויצליחו גם העושים עמם.

ד לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲ‍שֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ.

וזה לעומת זה עשה אלוקים, כי הרשעים הם בדיוק בהיפך, שהמוץ הוא פסולת התבואה, ובנשיפת רוח או הכאה קלה הוא עף ונופל, והיינו שהמוץ אינו מקבל כי אם חיות מועטה מאוד ביחס לשאר הפרי, כך השם יתברך בחסדו הגדול נותן אפילו לאינם הולכים בדרכיו את המצטרך, אך מאחר שהנתינה הזו היא לא ברצון ולא בצדק אלא בתורת חסד ורחמים, על כן החיות והכח שיש בהם הוא כדוגמת מוץ וקש, ועל כן כל משבר וכל רוח קטנה מטרידה את ההולך בדרך הרשע והודפת אותו מדרך ההצלחה.

ה עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים.

ומכיוון שהרשעים אינם מקבלים את עיקר החיות, אלא רק מבחינת האחוריים, והם אינם נטועים ומבוססים על יסודות ואדנים חזקים ויציבים, על כן בבוא המשפט ויום הדין, והיינו בין במאורעות העולם הזה בין במאורעות העולם הבא, לא יוכלו הם לעמוד במשפט ולהיות זכאים בדין, אלא בדרך השכר והעונש שקבע הקדוש ברוך הוא יאלץ הרשע לכפר על מעשיו, בדרך העונש שהוא הרי היפוך השכר. ועל כן מקום עדת הצדיקים יהיה על דרך השכר ולא יוכלו הרשעים לקום עמם באותה עדה בין בעולם הזה בין בעולם הבא.

ו כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד.

ואף שהשם יתברך הוא רחמן, וחפץ בתשובה ומחכה לכל אדם שישוב בתשובה גמורה, אומנם קבע הקדוש ברוך בעולמו מציאות של בחירה בין טוב לרע, והיא ההשגחה והידיעה כאומרו “ועץ הדעת טוב ורע”, ועל כן בזמן הצדק והמשפט הצדיק יקבל שכר כמעשיו והרשע יקבל דין כגמולו, מאחר וצמצם השם את אורו הגדול להיות בעולם דרך הידיעה וההשגחה, ומתוך כך נאמר “כי יודע השם” וכאילו נותן לבו לשפוט באיזה דרך הלך הצדיק ולתת לו שכרו בעתו, ובאיזו דרך הלך הרשע ולתן לו בהיפך בבוא עת המשפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל