יום שני, י”ב אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

ההודאה מביאה להכרה בחסדי ה’

הכרה בחסדי ה' מאמרים לפרשת צו

“ואם על תודה יקריבנו”
בדרך כלל רגילים המודים להודות רק על הנס שנעשה עמהם ועל החלצותם מן הצרה.
אבל האמת צריכים הם להודות לא רק על ההצלה אלא גם על היותם בצרה .כי “כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד”.ואם כן,בודאי ,היתה גם הצרה עצמה טובה עבורם :או משום שבאה כדי לעוררם שישובו מדרכם הרעה,או על מנת שתבוא להם טובה על ידה.ואמרו חז”ל :כשם שמברך על הטובה בשמחה כך מברך על הרעה.(גם דוד מלך אמר:אודך ה’כי עניתני ” ודרשו על זה:”אודך-כי עניתני”).
ויתכן שעל זה אמר דוד המלך ע”ה “אברכה את ה’ בכל עת”-אפילו בעת צרה.
הגאון ר”ש קלוגר זצ”ל אומר:אמת כי אני מברך את שמך בכל מידות שאתה מודד לי ובאיזה פנים שיזדמן כמו שחייבו חז”ל:”חייב אדם לברך על הרעה כשםצשמברך על הטובה”.ואם כן “תמיד תהלתו בפי”.אבל עדיין קים הבדל גדול בין הברכה על הטובה לבין הברכה על הרעה,ועל זה מדבר המשך הפסוק :אם “בה’תתהלל נפשי”,ברחמים גמורים אז-“ישמעו ענוים וישמחו”.גם הם ישמחו עם האדם שנושע כי שמחה כזו כולם רוצים וזהו:”גדלו לה’ אתי ונרוממה שמו יחדיו”.מה דאין כן מי שמברך.על הרעה.אף כי הוא עצמו ראוי לו לעשות כן והוא מחויב לקבל דין שמים באהבה ובשמחה,אבל אחרחם לא ישתתפו בשמחתו בייסורים ,אלא להיפך ראוי להם להצטער בצרת אחיהם.
ממשיך בעל ה”כתב סופר”,כיון שיש להודות על הצרה,צריך המקריב קורבן תודה להביא את התודה לא רק ההצלה אלא גם על הצרה שקדמה לה.ועל זה נאמר “זובח תודה יכבדני”-בנו”ן כפולה ,להורות שיכבד את ה’בכפלים כבוד אחר כבוד -על הרע ועל הטוב כי כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד.
על פי מתבאר גם חלקו השני של הפסוק :”ושם דרך אראנו בישי אלוקים”.גם המאמין בלב שלם שהצרה באה לטובתו ומודה לה’ ומברכו על הרעה ,אחנו יודע בדרך כלל מהי הטובה שתצמח לו מהצרה שהביא עליו הקב”ה.אך.מכיום שהוא מתנהג בדרך נעלה זו ומודה לה’ על כל מידה ומידה שהוא מודד לו ,מגלה ה’את עיניו עד שבעיניו יראה ובלבבו יבין איך צמחה טובה אמיתית מן הרעה המדומה.נמצא אם כן,שבזה מכבד את ה’ על הדבר שלפי ראות עיניו היה רע ,הוא סולל לעצמו דרך שיראהו ה’ בישועתו שהרעה עצמה היא טובה.
וזה שנאמר “שם דרך”-בזה שיכבדני בכפליים,הוא שם לעצמו דרך המוליכה אותו לזה ש”אראנו בישע אלוקים”-שיראה ש”אלוקים” אדר בדרך כלל הוא ביטוי למידת הדין הוא ישועה ורחמים.ועל דרך שאמרו חז”ל “לא כעולם הזה העולם הבא.
העולם הזה ועל בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר:”ברוך דיין האמת”.לעולם הבא כולו “הטוב והמטיב”כוונתם לומרמשבעולם הבא יראה כל אדם שהכל היה לטובתו,דבר שאינו מבין בעולם הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל