יום שישי, ט’ אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

ויצא – דבר הרב

פרשת ויצא - דבר הרב

לא לפחד מירידה

יעקב אבינו ע”ה בשונה מאבותיו הקדושים דווקא יורד לחרן. כי הנה אברהם השתדל בכל כחו להגיע לארץ ישראל ולקנותה. ויצחק הקפיד שלא לצאת מהארץ הקדושה. ודווקא יעקב שהוא בחיר האבות (שלא יצא ממנו שום פסולת כמו ישמעאל ועשיו) דווקא הוא יורד לחרן! והדבר דורש הסבר. לכאורה באם הוא בחיר האבות היה צריך להתעלות עוד יותר. לא לצאת מירושלים נניח……

מוסבר בפנימיות התורה הקדושה שאין התכלית היהודית דווקא לעלות. ואדרבא התכלית של התכלית היא דווקא הירידה…. רק שצריך לדעת איך יורדים.. כי למטה כל כך חשוך שצריכים הרבה מאוד אור כדי לרדת. והאור נמצא דווקא למעלה. או במילים אחרות, כדי להאיר את העולם (מלשון העלם) צריכים להמשיך אליו אור מלמעלה.

יעקב אבינו הוא – י-עקב. דהיינו שהוא ממשיך את ה-י’ שמסמלת על החכמה העליונה שהיא שואבת מעולמות האין סוף – למטה מטה עד לעקב – שאת העקב מסמלים דווקא העולם הזה החומרי והגס, שמעיז לומר לפעמים ששכח או לא מכיר בכך שהוא בכלל נברא… אך יעקב לא היה יכול להמשיך את החכמה הנפלאה הזו שבאה מידו של השם יתברך, אם לא שקדמו לו אבותיו הקדושים אברהם (שהוא אב רם וממשיך זאת לאות ה’ המרמזת על ההרחבה של החכמה הרמה), והיינו שאברהם עשה המשכה מלמעלה למטה, ויצחק – שעושה מהעולם הזה צחוק ותענוג על ידי שמעלה את כל העניינים האלוקיים ומברר אותם מלמטה למעלה.

יעקב ממשיך את העבודה הקדושה ומחבר את הדברים הנפרדים הנמצאים למטה (הרבה אבנים וצירופים) לאבן אחת, ויוצק עליה שמן המרמזת על החכמה. ובכך שהוא מגלה את הטוב והאלוקי והאור שבכל דבר הוא מעלה את הדברים למעלה מעלה, עד שהכל מתחבר לשורשו, אחר כך ממשיך יעקב את התענוג והאור הזה שנתגלה למטה כל כך – עד שאפילו לבן הארמי ועשו הרשע רואים שהשם איתו ושומרו בכל אשר הולך.

אמנם חברים יקרים, ליעקב אבינו לא היו חיים קלים (בלשון המעטה), יעקב אבינו ע”ה אומר לפרעה “מעט ורעים היו ימי שני חיי”, והיינו שישראל אבינו הקדוש עמל קשות בדרגות הנעלות הללו כדי שאנחנו נוכל לעשות את העבודה שהנחיל לנו ע”י התורה הקדושה, שהיא בעצמה אור עצום המאיר את הכל. וממילא על ידה אפשר לעשות את העבודה של העלאה וההמשכה של הדברים בדרך ירושה ולא להמציא את הכל מחדש.

אלא שבכל זאת יש לעסוק בתורה ובמצוות – ואדרבא ביתר שאת ויתר עז – כי לכל אחד ואחת יש חלק בתורה הקדושה – וחיי עולם נטע בתוכנו. (זו תורה שבעל פה). ולכן אני קורא לכל הקוראים והקוראות – בואו להשתתף בלימוד התורה ובפעילויות השונות המתרחשים בקהילתנו הקדושה וממילא התחברו לאור ולשפע הממשיך עלינו ע”י יעקב אבינו ומורשתו.

יישר כל לכל המסיימים מסכת ראש השנה, וברוכים הבאים לכל אלו שבשבת הקרובה מגיעים להתחיל את מסכת תענית. יישר כל לכל לומדות התניא שביום שני בערב במסירות נפש באות להכיר את השם ואת נפשם האלוקית (וגם הבהמית) . יישר כח לילדים ולילדות היקרים שבאים למועדון המעשים הטובים ללמוד וללמד את העולם להיות יותר טוב. עלו והצליחו, מלמעלה למטה ולמטה למעלה. חזקו ואמצו יחד עם כל עמנו הקדוש, שאנו כקהילה מצטרפים ומתלכדים עמו יחדיו אט אט. .

שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל