“החודש הזה לכם ראש חודשים – ראשון הוא לכם לחודשי השנה”. פסוק זה לקוח מתחילת ההפטרה המיוחדת שאנו קוראים השבת. כאשר הכוונה היא לחודש ניסן שהוא החודש הראשון בספירת החודשים בלוח היהודי.
ישנה מחלוקת בין חכמי הגמרא האם בתשרי נברא העולם או בניסן. ובפנימיות הדברים מוסבר כי המחשבה העליונה לברוא את העולם הייתה בניסן, ולכן העולם נברא בניסן מצד המחשבה והפנימיות שלו, כי המחשבה היא הפנימיות של מה שנוצר כתוצאה ממנה. ובתשרי נברא העולם במעשה ובגשמיות.
והנה ישנה עוד מחלוקת בין אותם חכמי הגמרא (רבי אליעזר ורבי יהושוע) מהו זמן הגאולה, יש מי שאומר שבתשרי תבוא הגאולה, מטעם שאין ישראל נגאלים אלא בתשובה, ותשרי הוא זמן שבו עם ישראל עושים תשובה, ולכן זהו הזמן המתאים לגאולה.
ויש מי שאומר שבניסן נגאלים, כי ניסן הוא זמן של ניסים, כמרומז גם בשם “ניסן” והוא מטעם שלשיטתו הגאולה מגיעה על ידי גילוי מלמעלה. אלא שמעניין הדבר שאף שהרמב”ם פסק ש”סוף לעשות תשובה ומיד הם נגאלים”, עדיין ברוב הדרושים הפנימיים והחסידיים נקבע ונפסק שבניסן עתידים להיגאל דווקא.
ומסביר הרבי מליובאוויטש בפנימיות הדברים הללו שהגאולה האמיתית גם היא קשורה בטעם הדברים (כמו פנימיות הבריאה), כלומר שאכן הגאולה היא תוצר של תשובה, ונגאלים דווקא על ידי תשובה. אך התשובה של זמן הגאולה אינה רק תשובה שמחכים שהאדם יפעל אותה, אלא שבזמן הגאולה מעוררים את האדם מלמעלה, לעשות תשובה, כי התורה הבטיחה שסוף ישראל לעשות תשובה ומיד הם נגאלים.
ולכן ההתעוררות מלמעלה מעודדת את האדם לעשות תשובה, ולא שאין לאדם בחירה, כי את התשובה הוא עושה בעצמו ובבחירתו, אלא שמלמעלה מזכירים לו ומעודדים אותו על עשיית התשובה.
כך שהזמן מכשיר את התהליך ומעודד אותו יותר מאי פעם.
ולכן משבת זו והילך, הזמן המתאים ביותר לביאת הגאולה הוא חודש ניסן, כי זהו זמן ההתעוררות שהוא למעלה מהטבע. וזהו זמן ההתעוררות המסוגל ביותר לגאולה.
ועל פי הידוע שחודש תשרי שהוא כנגד בריאת העולם בפועל, מרמז על מציאות הבריאה והטבע כפי שהם מדודים, וחודש ניסן מרמז על בחינת הגאולה (כאמור) ועל ניסים שהם למעלה מהטבע וההגבלה, נמצא שאנו נכנסים לתוך פרק זמן שונה, שבו החוקיות וההרגש או ה”אטמוספירה” הרוחנית היא שונה, ומסוגלת לגאולה ולשינוי מהותי ביותר.
ויש לכל אחד ואחת להתייחס למציאות אליה אנו נכנסים בצורה הנכונה והראויה. כי אינו דומה אדם שהולך בתוך רחוב שקט להולך בתוך רחוב הומה. כי בניסן המציאות “זזה” אחרת. מהר יותר, בעוצמה יותר, בגילוי יותר, באופן ניסי ביותר. והאפשרות לפעול במציאות כזו היא רחבה יותר,
כמו כן ניצול המשאבים וההזדמנויות של התקופה הוא גדול יותר, וניתן בנקל יותר ל”האיץ תהליכים”.
וכיוון שהתהליך הגדול ביותר שלו אנו מייחלים, הוא התהליך התכליתי של ביאת הגאולה, וכיוון שזכינו וקיבלנו חלק מהותי בהתגלות התהליך, יש לנצל את התקופה ואת הזמן, ולהתכוונן באופן תכליתי בקיום שליחותנו בהבאת הגאולה הפרטית, המשפחתית, הציבורית והכלל עולמית, על יד הוספה בקיום התורה והמצוות, כל אחד ואחת לפי ההזדמנויות והשליחות שזימן לו השם בעולם.
ועל ידי זה להחיש את ביאת גואל צדק – בקרוב ממש.