יום שבת, י”ט ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

פורים – יום גילוי הניסים הנסתרים

מה גדול הוא יום הפורים, שבו מתכנסים “בכל דור ודור, משפחה ומשפחה מדינה ומדינה ועיר ועיר”. והשמחה מרקיעה שחקים, כי יושבים אנו במשתה של מלכו של עולם, בבחינת “הביאני המלך חדריו נגילה ונשמחה בך”. בכוחה של שמחה זו לרומם את האדם ולחזק את תחושת הקירבה אל בורא עולם, ומסתבר שזוהי אחת המשמעויות של “פורים-כיפורים”. כי אל הקירבה המושגת ביום כיפורים על ידי צום ותשובה, אפשר להגיע ביום הפורים על ידי משתה ושמחה.

יסוד השמחה היא התבוננות בשרשרת הניסים הנסתרים וגם הפיכת האבל לשמחה וששון וה”נהפוך הוא”. בכל אלה מתגלה מלכו של עולם מתוך הנהגת ההסתר.
מגילת אסתר הוא רמז גלוי לעיקר ענין המגילה שהוא גילוי ההסתר. כתב הגר”א: “נס זה בהסתר פנים, כלומר שסובב לעשות כדרך הטבע. נס הוא פורים שונה מכל הנסים שעשה השם בשידוד מערכות הטבע. פה הנס הוא נסתר. לא נראה בגלוי את יד ה’הגדולה.

דרך המאורעות שקרו מגלים את השגחת ה’ יתברך ואת הנסים הרבים גם במצב של הסתר פנים. שהשם יתברך עושה עמנו נסים ונפלאות בכל עת ובכל שעה, גם בזמן שדרכיה המופלאות של השגחת ה’ עלינו מוסתרות מעינינו.
תכלית המגילה היא ללמדנו שגם בעת הסתר פנים, כאשר ערפל יכסה ארץ, עלינו לדעת שהכל סובב מאתו יתברך. ובזמן ההסתר יש לפקוח עין ולהבין שהכל מונהג על ידי ה’ לטוב לנו. אפילו מה שנראה לנו מעשה מקרי ופשוט הינו חוליה בהנהגה המוסתרת. כמו שכתב הרמב”ן, סוף פרשת בא: “שאין חלק לאדם בתורת משה רבנו, עד שידע ויאמין שכל דברינו ומקרינו נסים, ואין בהם טבע ומנהג עולם”.

עוד העירו שהשם “פורים” מסמל את ההשגחה הנסתרת מאחורי ה”מקרה” הגלוי. משום שפור הוא מן הדברים המזוהים ביותר עם מקרה ומזל, כי תוצאת ההגרלה נראית מקרית ביותר. אולם האמת היא שגם “מקרה” מסוג זה מסובב על ידי הקדוש ברוך הוא. למעשה אפשר לומר שככל שדבר נראה יותר מקרי, הרי שיד ה’ נסתרת בו עוד יותר.
מגילת אסתר מלמדת אותנו שהכל מחושב ומסודר להפליא על ידי בורא העולם. למעשה עלינו להאמין באמונה שלמה שהכל מסודר ומחושב על ידי הקדוש ברוך הוא על פי חשבון וסדר מדוקדק מבריאת העולם ועד קץ הימים. הכל מחושב לאור התכלית והמטרה שעבורן נברא העולם, ואין דבר הנעשה במקרה. לפיכך כל מה שנעשה לאדם ועד יומו האחרון, הכל מסודר ומכוון לאור תכליתו ותפקידו בבריאה.
זהו יסוד ענינו של יום פורים, ועיקר הגילוי המתגלה במגילה. מעשים שונים ומשונים שאירעו במשך תשע שנים, התגלו כמסודרים ומכוונים באופן נפלא במטרה להביא ישועה לישראל. לא רק שהכל נעשה על ידי ה’ יתברך, אלא הכל נעשה במהלך של סיבה ומטרה. זהו גילוי ההסתר הגדול ביותר, כשרואים את נפלאות ה’ ואת עומק מהלכיו הנעשים בהסתר ובמחשך. “אכן אתה א-ל מסתתר”. נתבונן בדברים, ובכך תחזק הכרתנו, ונדע שגם כאשר איננו מבינים מהלכים שונים בחיינו, ודאי מכוונים הם על ידי הקדוש ברוך הוא לטוב לנו כל הימים, שהרי כל תכלית הבריאה היא להיטיב וזהו ציר האמונה השלימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל