יום חמישי, י”ח אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

שבת פרשת ואתחנן עם הרב מאור כהן

פרשת ואתחנן עם הרב מאור כהן

 

מחר (יום שישי) יחול ט”ו באב.  עליו אמרו חכמינו (במסכת תענית בדף כו במשנה)  שלא היו ימים טובים לישראל כמו יום הכיפורים וט”ו באב.    אחד הדברים עליו מסופר בט”ו באב הוא שהיו בנות ירושלים הרווקות יוצאות ומחוללות בכרמים.  ושם (בדף לא) מובא שהתחלקו לג’ קבוצות.   היפיפיות שבהן אמרו “תנו עיניכם ביופי” והמיוחסות שבהן : “תנו עיניכם למשפחה” והמכוערות שבהן : “קחו מקחכם לשם שמיים”,    וצריכים להבין,  לכאורה זהו היפך הצניעות שאדם חכם יתחתן עם אשה רק בשל יופיה, ואם כך וודאי לא לזה התכונה הגמרא בהביאה מאמר זה, ועוד שאיך תרצה אשה זו שהאדם יתחתן עמה רק בשל יופיה?, ובנוסף משמע שלמכוערות אין שום מעלה עד שצריך לקחתם רק משום יראת שמיים, ושוב משמע כאילו היופי הוא תכלית כה גדולה.

אלא שהאדם החכם, ובכלל מי שלומד להסתכל בראייה ישרה ואלוקית, מושגי היופי מקבלים אצלו הגדרות נכונות יותר, בריאות יותר, וודאי שכך היו בני ובנות ירושלים בתקופה זוהרת זו, אשר ראייה זו היא בעיקר על פנימיות הדברים,  על נשמת הדברים, על תוכן הדברים ועל כוונת הדברים, בעוד שהגוף והחיצוניות והעולם הזה הם רק כלים להשתקף כל זה דרכם. וכשאדם מסתכל בראייה פנימית גם עיניו ואוזניו הגשמיים לומדים להסתכל בצורה בהירה ונכונה יותר, עד כי ראייתו נעשית זכה יותר.. ולכן לכל לראש יש לבחור להסתכל על היופי הפנימי של הצדיקות והחסודות שיופים נמדד בראש ובראשונה בדרכם ועבודתם בקודש,  שאין יופי גדול יותר מכך. ואלו הן היפיפיות שבהן.
אומנם המיוחסות הן הנשים שעדיין לא התעורר לבן בתשוקה אדירה לעבודת השם יתברך, אך יש להם את כל הכלים והידע, והידיעה רבת השנים כיצד להגיע לכך מחמת ייחוסן, ומשפחתן,  וגם יידעו כיצד להנחיל זאת לדור שאחריהן,  ולכן הן מזכירות לבחור שייתן עיניו במשפחה.
והמכוערות שבהן – היינו אלו שאין בלבם אהבה בוערת בכל רגע ממש,  וגם אין להם ייחוס משפחתי, אך דווקא בשל כך צעקתם ורצונם להתקרב להשם הוא באין ערוך לכל השאר,  וזוהי מעלת בעלי התשובה – כידוע שבמקום שבעלי תשובה עומדים אפילו צדיקים גמורים אינם עומדים.   וזהו כוונתן שיהיה מקחו לשם שמים,  היינו שכל רצונו יהיה רק לעבודתו יתברך כי הן גם הן זה כל רצונן.
אלא שאין מקרא יוצא מדי פשוטו, וכאשר מבינים את פנימיות הדברים ומסתכלים על כל דברי העולם בראייה אלוקית והגברת הצורה על החומר (כל אחד כפי יכולתו ודרגתו), אז גם מושגי היופי הפשוטים של העולם הזה מקבלים משמעות אחרת.  ואז מבינים שגם היופי הגשמי יש לו מקור ברוחניות ובמידות מסויימת, והיופי מסמל על קדושה וטהרה מסויימת, ועל דרך זה הייחוס של המשפחה מראה על שורש אצילי מסויים שלו זכה האדם בעולם הזה.    וממילא זקוקים לעשות לשם שמיים כדי לראות בראייה עוד יותר פנימית, ולהתעלם אף מזה כדי להבין שהעיקר שבכל הדברים הללו ואחרי כל הראיות העמוקות הוא – שיהיה לשם שמיים.  ואת זה הדגישו הסוג השלישי של הנשים.   (וככל הנאמר כאן הוא גם בנוגע לג’ סוגי נשמות אצל כל אחד מבני ישראל העומדים לפני השם שהוא כביכול בעלה של הנשמה אך אין כאן המקום להאריך)
והקב”ה יזכנו שנזכה לימים טובים ומאירים, ימים של יופי אמיתי של חום משפחתי יהודי, ושל הרבה יראת שמיים.    ונזכה לראות בקרוב ממש בגאולה האמיתית והשלימה במהרה בימינו ממש.
בברכה. הרב מאור כהן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל