יום חמישי, י”ח אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

שפרה בפרשה – פרשת קדושים

ההבדלה צריכה להיות קיימת בכל הדברים שיש בהם דמיון ביננו ובין שאר העמים. זה שאנחנו קיבלנו את התורה ושאר העמים לא, זה זכות שלנו ועל זה לא צריך להבדיל. ההבדלה צריכה להיות בין קודש לחול, בדברים שכביכול דומים אצלינו ואצלם
סט הבדלה מהודר

שפרה בפרשת קדושים

“דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו כי קדוש אני ה’ אלוקיכם” ויקרא, יט’, ב’.

כותבת לכם ביום השואה, יום קשה ליהודים, יום שמזכיר לנו שאנחנו צריכים לזכור היום את מה שהיה רק לא מזמן, כדי שלא יקרה שוב מחר חס ושלום. הכלי החזק ביותר והעוצמתי ביותר המצוי בידינו הוא התורה וחוקיה. כבר דיברנו על כך שבחומש ויקרא אנחנו מקבלים מטמון עצום של חכמה וידע וחוקים והלכות וגם בפרשתינו העמוסה באוצרות רבים.
אך בפרשת קדושים יש משהו נוסף, בונוס, גילוי אלוקי שהיום ברור ומובן לכל, אך בהתחלה הוא היה מפתיע. אתם עם קדוש ולמה? כי אני קדוש. זה שהקב”ה קדוש זה ברור, זה שמו וזו מהותו, אבל מה איתנו? הרי לא כאלוקים אנחנו ובמקרים רבים אפילו רחוק מאוד מזה…אבל יש לנו יתרון על פני כל העמים בכל העולם כולו – אנחנו קדושים. בעצם. במהות הפנימית הכי יסודית של כל יהודי ויהודיה על פני כדור הארץ. אנחנו קדושים כי ה’ קדוש וזה מקנה לנו יתרון עצום לא רק בתוכינו אלא בפני כל העמים האחרים.
הקדושה הזו של עם ישראל מקנה לו את החוסן הפנימי שלו, עם שם כזה של פרשה קל להבין שכל הפרשה כולה מיוחדת ומובדלת ומוקדשת כולה לעניין הקודש שנמצא בעם. וכנראה, כמו כל דבר במציאות שלנו, גם הפרשה הזו ניתנה לנו במיוחד בשבוע הזה כדי שנתקדש ונתחזק ממנה, ובמיוחד ביום השואה בו מסרו מליוני אחינו את נפשם על קידוש ה’. השואה הארורה, אולי יותר מכל דבר אחר, הבהירה לעם ישראל באופן נוראי עד כמה הוא קדוש ומובדל מכל העמים. הקב”ה נותן בנו סימן ואת ההבדלה הזו של עם שאינו ולעולם לא יהיה כעמים אחרים אנחנו מקבלים בתוך הגן היהודי שלנו, ב-DNA הקולקטיבי של הלאום היהודי משחר הזמנים.
“והייתם לי קדושים…ואבדיל אתכם מן העמים” – אין אפשרות לעם קדוש להיות כמו כל העמים. השואה הבהירה זאת בצורה מחרידה, אבל אפשר להבין זאת וצריך להבין זאת גם בלי שואה. עם ישראל הוא אחד, יחיד ומיוחד ומובדל וקדוש ומופרד מכל העמים, גם אלו שלומדים תורה וגם אלו שלא שמעו על התורה, גם אלו ששומרים מצוות ולא רואים עולם וגם אלו שמטיילים בחורים הכי נידחים בקצווי ארץ. אלו ואלו – קדושים. למה? כי קדוש אני ה’ אלוקיכם.
אנחנו קדושים ומובדלים מן העמים ואין מה לפחד מכך, ואין מה לנסות להידמות לעמים אחרים ואין מה לטעות ולחשוב בדרך העולם השטותית שאנחנו חלילה מפספסים משהו אם לא נהיה כשאר העמים, הדבר היחיד שאנחנו מפספסים שם זה את עצמנו ומהותינו הפנימית. הקדושה שלנו זה built in במערכת….

סט הבדלה מהודר
המבדיל בין קודש לחול

ההבדלה צריכה להיות קיימת בכל הדברים שיש בהם דמיון ביננו ובין שאר העמים. זה שאנחנו קיבלנו את התורה ושאר העמים לא, זה זכות שלנו ועל זה לא צריך להבדיל. ההבדלה צריכה להיות בין קודש לחול, בדברים שכביכול דומים אצלינו ואצלם. אם אנחנו קודש, אז שאר העמים הם החול וקודש וחול לא יכולים להתערבב. אז גם אם כולנו אוכלים וכולנו שותים וכולנו עוסקים בענייני העולם הזה ברמה זו או אחרת, אצלינו זה קודש ואצלם זה חול וחייבת להיות הבדלה בין השניים כי ישראל הם עם קדוש, הם דומים לקדושת הבורא וקדושה זו צריכה להיות נעלית ומובדלת מכל העמים.
שנזכור, במיוחד ביום הזה את מי שהלך ואת מי שנשאר, שנזכור לא לשכוח, שנזכור לא להתבלבל ולא להתערבב עם העמים ועם מנהגי העמים שמנסים להיכנס לתוך המחנה. ולא לשווא נאמרת לנו אמירת הקדושה הזו יחד עם הציווי לכיבוד הורים ועם הציווי לשמירת השבת. כיבוד הורים זה הקישור למי שמביא אותנו לעולם ומחנך אותנו ללכת בדרך הישר וכיצד הורינו משפיעים עלינו להיות מובדלים משאר העמים? על ידי הציווי השלישי של שמירת השבת.
המשולש הזה, כמו המשולש של עם ישראל-הקב”ה – והתורה – הוא חזק, הוא יציב, הוא עומד על בסיס איתן והוא רק צריך לזכור שהוא משולש ולא לנסות להפוך לעיגול…
שבת שלום.
שפרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל