יום שישי, י”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ואני תפילתי פרק 6 על ברכות השחר

הרב מאיר ערד על ברכות השחר על משמעות התפילה והכוונות בה על פי פשט, דרש, רמז וסוד והשבוע: ברכות השחר ומשמעותן . והפעם “הנותן ליעף כוח”.

 

שלום לכולם’
אנחנו ממשיכים את ברכות השחר. מנסים ללמוד אותן על פי הפשט וגם על פי הפנימיות וביאורי החסידות. אנחנו אוחזים בברכה “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם הנותן לייעף כוח”.

פשט

בצורה פשוטה אנחנו מודים ומשבחים את הקב”ה על זה שהוא נותן לנו כוח כל יום בבוקר. אנחנו הולכים לישון עייפים סחוטים מכל טרדות היום וקמים בבוקר רעננים חדשים ונצברים בכוח. אנחנו משבחים ומודים לקב”ה על הכוח שהוא נותן לנו כל בוקר.
אני רוצה ברשותכם להקריא מה שכתוב בשולחן ערוך על הברכה הזאת: “במדינות אלו נוהגים לברך “הנותן ליעף כוח” ותיקנו הגאונים אחר חתימה התלמוד” ז”א הברכה הזאת היא לא ברכה שתוקנה בתחילת סדר התפילה, אלא רק אחרי שנחתם התלמוד בבלי אז הגאונים תיקנו להוסיף את הברכה הזאת. למה רק אז? מה היה חסר קודם? למה לפני זה לא ברכו את הברכה הזאת? מפני “תשישות כוח שירדה לעולם” כלומר, הדורות הולכים ונחלשים. פעם היה יותר כוח פיזי, היום הדורות נחלשים יותר ומכיוון שירדה לעולם תשישות כוח אנחנו מברכים את הקב”ה ברכה מיוחדת על זה שהוא נותן ליעף כוח. בכל יום מתחדש כוחו של אדם. וכמו שאמרו “חדשים לבקרים רבה אמונתך”. בשר ודם מפקיד פיקדון אצל חברו והוא מחזירו בלוי ומקולקל – אדם שהוא מפקיד איזה חפץ אצל החבר שלו ואז החבר מחזיר לו אותו אחרי יום-יומיים, שבוע-שובעיים אבל בלוי יותר, מקולקל יותר, אבל אצל הקב”ה זה לא ככה. כל אדם מפקיד את נשמתו אצל הקב”ה כל ערב עייפה והוא מחזירה לו חדשה ורגועה. וראו הגאונים לתקן ברכה על החסד הגדול הזה. אנחנו מברכים ומודים לקב”ה על החסד המופלא שהוא עושה איתנו ושכל ערב אנחנו נותנים לו את הנשמה שהיא עייפה מכל הטרדות וללא כוח ומקבלים אותה חזרה חדשה רעננה ומלאת כוח. כמובן שאנחנו מתכוונים כאן בכוח לא רק לכוח פיזי אלא גם כוח נפשי. לפעמים האדם עובר הרבה התמודדויות בחיים, הרבה קשיים, הרבה נסיונות. אם זה עם המשפחה, אם זה עם עצמו, פרנסה, בריאות, האדם צריך הרבה כוח נפשי, רוחני, לעמוד בנסיונות, בקשיים. מי נותן לו את הכוח? הקב”ה. אדם לא מקבל נסיון אם הוא לא מקבל את הכוח מהקב”ה לעמוד בנסיון. איני מבקש אלא לפי כוחן. אז אם יש לנו נסיונות, התמודדויות אתגרים, ה’ נותן לנו כוח. וזה חלק מהפירוט של הברכה הזאת, מודים ומשבחים את הקב”ה על הכוחות הפיזיים וגם על הכוחות הנפשיים שאנחנו מקבלים מדי יום ויום לעמוד ולהתמודד עם כל הקשיים של העולם הזה וכל הטרדות וכל הבלבולים. בזכות כוחו של הקב”ה שאנחנו מקבלים מלמעלה אנחנו יכולים באמת לעמוד ולהתמודד עם כל אותם טרדות וקשיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל