יום חמישי, י’ ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ואני תפילתי פרק 8  על ברכות השחר

הרב מאיר ערד על משמעות התפילה והכוונות בה על פי פשט, דרש, רמז וסוד והשבוע: ברכות השחר ומשמעותן . והפעם “שעשה לי כל צרכי, אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה” פירוש וביאור מילות התפילה.

שלום לכולם –  ואני תפילתי פרק שמיני ברכות השחר כל צרכי גבורה ותפארה – אנחנו ממשיכים בסדרת השיעורים של ברכות השחר. נמשיך הברכה מברכות השחר שבה אנחנו אוחזים היא “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם שעשה לי כל צרכי”.

פשט

את הברכה הזאת, מובא בגמרא ובשולחן ערוך שמברכים על נעילת הסנדל. כלומר בברכה הזאת אנחנו בעצם מברכים ומשבחים את הקב”ה על זה שהוא נתן לנו סנדל, נעליים, ועל ידי זה אנחנו יכולים ללכת ולהסתובב בעולם ולעשות את כל צרכינו. לכן בימים כמו תשעה באב ויום כיפור שבהם אסור לנעול מנעל של עורות ההלכה אומרת שמדלגים על הברכה הזאת. כי הברכה הזאת שעשה לי כל צרכי היא בעצם עוסק בשבח ובהודאה לקב”ה שנתן לנו את היכולת לנעול נעליים וללכת ולהסתובב איתם בעולם ולעשות את כל צרכינו.

חסידות

מוסבר בתורת החסידות שכל דבר בעולם יש לו שורש רוחני למעלה גם כן. גם כשאנחנו עושים לכאורה מעשים פשוטים, נעילת נעליים, לובשים סנדלים, הרי זה דבר פשוט שכל אדם עושה אותו ולובש אותו. לא דווקא יהודי, אלא כל אחד שסתם מסתובב בעולם, שאינו יהודי שנמצא באיזה פינה נידחת – גם הוא נועל נעליים ומסתובב. ולמרות זאת אנחנו משבחים ומודים לקב”ה שעשה לנו את צרכינו גם בנעילת הנעליים. מזה אנחנו למדים שכל דבר שיהודי עושה בעולם הוא ממשיך המשכות אלוקיות מלמעלה. בין אם זה דבר שהוא מצווה ובין אם זה דבר שלכאורה נראה חולין, דבר פשוט, בסה”כ נועל נעליים – אז גם בזה אני משבח ומודה לקב”ה. יש בתורת הקבלה הסבר שלם שהסנדל שלובשים מקביל למלאכים העליונים למעלה. יש מלאך שנקרא מלאך סנדל ויש לו תפקידים לעשות פעולות בעולם ולבצע שליחות של הקב”ה. ושאנחנו לובשים נעלים ומבצעים את דבר ה’ בזה אנחנו נותנים כוח כביכול לאותו מלאך לעשות את תפקידו ושליחותו בעולם. אבל זה באמת על פי הסוד והקבלה אבל באמת אנחנו מודים לה’ על זה שהוא נתן לנו את כל צרכינו ואנחנו יודעים שגם הצרכים הפשוטים ביותר הם חלק מהנהגת השם בעולם ואנחנו מודים לה’ על זה.
לאחר מכן ממשיכים בברכות השחר בעוד שתי ברכות שגם מדברות על עניין של בגדים ולבישה.

הברכה הבאה בסדר הברכות “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם אוזר ישראל בגבורה” ולאחר מכן ברכה נוספת “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם עוטר ישראל בתפארה”.

אוזר ישראל בגבורה

זו ברכה שתקנו אותה חכמים על חגירת החגורה, כיוון שהגבורה של הגיבור נמצאת בחגורתו, בחגורה שלו הוא שם את כלי הנשק, את כלי המלחמה שלו ולכן החגורה שחוגרים אותה נקראת גבורה. אז אוזר ישראל בגבורה זה כשמשבחים ומודים לקב”ה על החגורה שאנחנו לובשים כל יום בבוקר ולאחר מכן “עוטר ישראל בתפארה” זו ברכה שמתארת את הכיסוי של הראש שאנחנו שמים על הראש, את הכיפה, את הכובע שהם מהווים תפארת לאדם ועל זה אנחנו אומרים עוטר ישראל בתפארה. וגם כאן בשתי הברכות האלו אנחנו רואים משהו מאוד מעניין. שתי הברכות האלו הן היחידות שמוזכר שם שם ישראל.
אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה – מה הסיבה שדווקא כאן מוזכר שם ישראל. גם פה רוצים ללמד אותנו מסר מאוד חשוב. לכאורה חגורה או כובע, כל אדם בעולם לובש ושם, לא דווקא יהודי. אבל אנחנו בתור יהודים יודעים שאצלנו גם הדברים הפשוטים הדברים שנראים דומים לשאר העולם, באמת יש בזה, סודות ועניינים עמוקים וגם הם נעשים לצורך קדושה, לצורך עבודת ה’. לדוגמא “אוזר ישראל בגבורה” שאמרנו שזה העניין של החגורה, אז אצל אדם שאינו יהודי החגורה נועדה סה”כ להנאת גופו. אצל יהודי ידוע שהחגורה היא חלק מעבודת השם שלו שהוא הולך ומתפלל אז הוא צריך לחגור אבנט וחגורה, זה חלק מהלבוש היהודי שלו. דבר שאצל שאר אומות העולם נראה דבר פשוט, אצל יהודי זה חלק מעבודת ה’.
גם עוטר ישראל בתפארה – הכיסוי ראש שאנחנו לובשים, אצל לא יהודי זה נועד להגן מפני השמש או משפני הקור. אבל אצל יהודי הוא שם כיסוי ראש כדי לבטא שיש לו יראת שמיים, שיש מישהו מעליו, שיש בורא לעולם שרואה ומשגיח, עין רואה ואוזן שומעת. אז לכאורה מדובר פה בלבוש פשוט שמקובל בכל העולם. אבל אצל יהודי הכיסוי הזה, הכובע שהוא שם על הראש מבטא בעצם את עבודת ה’ שלו, איך הוא מכיר בגדולה של ה’ שהוא ירא שמים וזה בא לידי ביטוי בכיסוי ראש שהוא שם על הראשץ
ולכן שתי הברכות האלו, אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה, הן ברכות שמוזכר בהן שמו של ישראל, עם ישראל, כדי לבטא וללמד אותנו שגם הדברים הפשוטים שנראים דומים אצל אומות העולם, אצלינו הם לא נעשים סתם ככה אלא כדי לבטא את עבודת ה’ את התפילה, את היראת שמיים בדברים הפשוטים כמו חגורה וכיסוי ראש.

עד כאן ואני תפילתי פרק שמיני ברכות השחר – כל צרכי, גבורה ותפארה
נעצור כאן ונמשיך בע”ה בפעם הבאה את שאר ברכות השחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל