יום שישי, י”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ואני תפילתי פרק 24 ה' צבאות עמנו

הרב מאיר ערד על משמעות התפילה והכוונות בה על פי פשט, דרש, רמז וסוד והשבוע: “ה’ צבאות עמנו”

שלום לכולם אנחנו ממשיכים בסדר התפילה דיברנו בפעם הקודמת על הקרבנות ועל הקטורת לאחר פסוקי הקרבנות והקטורת שאומרים בבוקר בתפילת השחר ישנם שלושה פסוקים שאומרים אותם כל אחד מהם שלוש פעמים. ננסה היום ללמוד קצת את התוכן הפנימי שעומד בפסוקים הללו. פסוק ראשון:
ה’ צבאות עמנו משגב לנו אלוקי יעקב סלה – ה’ האלוקים הוא תמיד נמצא עמנו, משגב לנו הוא החוזק שלנו מול האויבים שלנו הוא תמיד איתנו.
ה’ צבאות אשרי אדם בוטח בך – הקב”ה צבאות, השליט על כל הבריאה, אשרי אדם שבוטח בך.
ה’ הושיע המלך יעננו ביום קראנו – מבקשים מה’ שהוא יושיע אותנו ביום שאנחנו קוראים לו.
כל אחד מהפסוקים הללו אומרים 3 פעמים.
מה מבטאים פסוקים אלו? אז הפסוק הראשון מבטא את הבטחון שלנו בקב”ה שהוא החוזק האמיתי שלנו, נשגב לנו. אדם עובר הרבה דברים בעולם ולא תמיד הדברים פשוטים ונעימים הוא צריך חוזק פנימי שאיתו הוא יעבור את הדברים בצורה נכונה. החוזק הפנימי הוא האמונה בה’. הקב”ה הוא החוזק שלנו, כשיהודי מאמין בה’ כשיהודי יודע שכל מה שקורה הכל זה לטובה וכל דבר שקורה זה בהשגחה פרטית וכל דבר שקורה יש לו סיבה ותכלית זה נותן לו את החוזק הפנימי בהתמסרות לעשות את עבודתו הרוחנית בעולם מול הקשיים מול הנסיונות מול ההתמודדויות וזה הפסוק הראשון שאומרים אותו שלוש פעמים כי ג’ פעמים זה חזקה. כשאתה אומר דבר שלוש פעמים זה נעשה דבר חזק עצמתי ונצחי בתוכינו. אומרים דבר שלוש פעמים זה מבטא שהחוזק הפנימי שלנו מגיעה מהקב”ה מהאמונה שלנו בבורא עולם.
הפסוק השני שאומרים גם אותו שלוש פעמים “ה’ צבאות אשרי אדם בוטח בך” – אשריו של אותו אדם שבוטח בה’. מה זה לבטוח בקב”ה מה זה בטחון? בטחון זה לא רק אמונה שהכל מגיע מאת ה’ זה אמונה, שזה גם כן דבר חשוב מאוד כמו שדיברנו מקודם, נשגב לנו, האמונה שלנו בה’ זה החוזק שלנו. אבל בטחון זה משהו נוסף. בטחון זה עבודה פנימית שבו האדם משליך את יהבו על הקב”ה לגמרי. הוא יודע בבטחון פנימי שהקב”ה הוא טוב והוא רוצה בטובתו והוא בוודאי ייתן לו טוב גלוי. בוודאי הוא ישפיע עליו טוב גלוי. בטחון פירושו שאני סומך על ה’ לגמרי ואני יודע באופן הכי פנימי שה’ יעזור לי לפתור לי את הבעיה יוציא אותי מהצרה. ופה נשאלת השאלה על סמך מה אני יכול להיות בטוח? מה זה בטחון? בטחון זה כמו ביטוח, אדם עושה ביטוח, הוא משלם כסף לחברה והוא בטוח שהיא מבטחת אותו בכל מקרה. אבל מי הבטיח לנו שהקב”ה יפתור לנו את הבעיה? אם היינו צדיקים אולי בסדר, אבל אנחנו לא צדיקים אפילו פה ושם אנחנו חוטאים אז מניין הבטחון שהקב”ה יעזור לנו, איך אני יכול להיות בטוח? על סמך מה הבטחון? התשובה היא שהבטחון הוא על סמך חשיבה חיובית. כשאני חושב מחשבות חיובית, וזה לא פשוט, זה לא קורה מעצמו, לכאורה על ידי שאני מתאמץ בצורה פנימית וסומך את עצמי על הקב”ה זה העבודה הפנימית שלי בנפש של האדם. כשיהודי עושה עבודה פנימית הוא גם ממשיך תוצאות לעבודתו. כשהוא מתאמץ לבטוח בה’ בזה הוא גם גורם שהקב”ה ייתן לו וישפיע לו, כמו שאומר הפסוק “הבוטח בה’ חסד יסובבנו” מי שבוטח בה’ ממשיך על עצמו מלמעלה חסד. יש כוח מאוד חזק על המחשבה של האדם המחשבה משנה את המציאות. הוא חושב מחשבות חיוביות, הוא ממשיך על עצמו מציאות חיובית מלמעלה ואם חלילה הוא פוחד וחושב מחשבות שליליות אז יש פסוק אחר שאומר “מגורת אדם תבואנו” (חלילה) הפחד של האדם בסוף מגיע אליו. אם הוא מפחד הוא ממשיך על עצמו דברים שליליים ואם הוא בוטח בהק הוא ממשיך על עצמו דברים חיוביים. כמו הפתגם המפורסם “תחשוב טוב יהיה טוב” יהודי חושב על עצמו טוב ודברים טובים הם שיקרו. טעות לחשוב שמה שהיה הוא שיהיה אם היה לא טוב ככה זה ימשיך הלאה..לא! יש לאדם כוח לשנות את המציאות אם המחשבות שלו יהיו חיוביות והוא יבטח בה’ אז המציאות שלו תהיה טובה, כי המאמץ הזה שהוא סומך על ה’ והוא רגוע בצורה פנימית בבטחון וזה עבודה לא פשוטה אבל העבודה הזו גורמת לקב”ה לנהוג בו במידה כנגד מידה כמוש הוא בוטח בה’ ככה הקב”ה יעזור לו מעבר לחשבונות. כמו הפסוק שאומר “אשרי אדם בוטח בך” ואומרים אותו שלוש פעמים כדי לחזק את הבטחון ולא רק את האמונה בה’.
ואז מגיע הפסוק השלישי “ה’ הושיע המלך יעננו ביום קראנו” הפסוק הוא המשך של הקודם. אם יש לך בטחון בה’ אז אל תדאג ה’ יושיע אותך ויענה לך כשתקרא. נשים לב למשהו מעניין. הדגש כאן הוא ביום קראנו. ביום שבו אתה קורא לו ה’ שומע לך. בחסידות מוסבר שיש שני אופני השפעה, יש אופן השפעה שאדם מבקש מהמלך משהו וזה עובר לוועדה והיא תבדוק אם מגיע לך או לא מגיע לך כמה מגיע לך יש סדר יש לוחות זמנים לא כל דבר יכול לקרות עכשיו תהליך שלוקח זמן, בסדר…זה יכול לקחת שבועות או חודשים בודקים אם מגיע לך כמה ואיך עד שנותנים. אבל יש אופן נוסף שבו אתה מבקש והשפע נמשך מיידית בלי הגבלות, זה מה שרמוז כאן בפסוק. המלך יעננו ביום קראנו שלא בודקים את הדברים אם מגיע או לא, לא עושים משפט ולא עושים דין אלא מגיע שפע כל כך גבוה ונעלה ממקום שבו הכל מגיע בצורה הכי מיידית ומהירה וזה הסוד של הפסוק הזה, ה’ יושיע המלך יעננו ביום קראנו שיהודי בוטח בה’ ומתפלל לה’ ה’ יעננו ביום קראו. לפי הסוד “יעננו ביום קראנו” י-ב-ק מה זה י-ב-ק? כתוב בספרי הקבלה שהצירוף הזה הוא ראשי תיבות של ייחוד-ברכה -קדושה בדרגה מאוד גבוהה שאומרים אותם שלוש פעמים בזמן מסוגל ומושכים שפע מאוד גדול שנמשך על ידי התפילות.

נעצור כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל