ראש השנה הוא התחדשות מלכותו יתברך בעולם. ביום זה אנו מוצאים את עצמנו בעולם מחודש, ואנו מכתירים בו את הבורא למלך.
כיצד נתכונן להכתרה זו? הבה נתבונן, היכן יש לנו בכל יום עניין ומצווה של קבלת עול מלכות שמים?
– בקריאת שמע. נמצא שזהו המקום הראשון להכנה, לעשות עבודה רבה מקריאת שמע. התחזקות בעניית אמן יהא שמיה רבא
כל התפילות בראש השנה הן בעניין גילוי מלכותו יתברך בעולם בימות המשיח, יש אפוא להתכונן להתאוות ולהתגעגע להתגלות זו.
העבודה היום יומית הוא בעניית אמן יהא שמיה רבא.
הגמרא אומרת: כל העונה אמן יהא רבא בכל כוחו פותחין לו שערי גן עדן.
והעניין בזה, זוהי תפילה שיהא שמו הגדול מבורך. כי כל זמן שכוח הרע נמצא בעולם אין מלכות שמים גלויה, לא בהשגה, שהיא שמו יתברך, ולא בהשגחה, שהיא כסאו.
על זה מתפללים אנו בקדיש, שיהיה שמו יתברך שלם ושתהא השפעתו גדולה והולכת בכל העולמות. תפילה זו דורשת כל כוונת הלב. גם אופן אמירתה צריך להיות בקול רם. מי שמתלמד בזה, “פותחין לו שערי גן עדן”.
כאן הראו לנו חז”ל איך לפרוץ הדרך לפתיחת שערי גן עדן, כדי שנוכל לקבל לכל הפחות השגה של מלכות שמים בגילוי גמור. זוהי עניית אמן יהא שמיה רבא.
גם בזה נקפיד לכל הפחות פעמיים ביום, בקדיש שלפני ברכו בבוקר ובקדיש שלפני שמונה עשרה בערב, ואולי גם בקדיש שלפני שמונה עשרה במנחה.
העברה על המידות
כלל גדול בהנהגת ה’ עם ישראל: כל ההנהגה העליונה תלויה במעשים שלנו.
חז”ל אומרים: מהו “אהיה אשר אהיה ” – כשם שאתה הווה עמי, כך אני הווה עמך.
אם פותחין את ידיהן ועושין צדקה, אף אני אפתח את ידי, שנאמר: “פתח ה’ לך את אוצרו הטוב”. ואם אינן פותחין את ידיהן, מה כתוב שם: “הן יעצור במים וייבשו”.
גם בדין מצאנו הנהגה זו: “אמר רבא כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על פשעיו”. וברש”י: המעביר על מידותיו, שאינו מדקדק למדוד מידה למצערין אותו ומניח מידותיו והולך לו. מעבירין לו על כל פשעיו – אין מידת הדין מדקדקת אחריו.
דברים אלה הם פתח תקווה נכבד לקראת יום הדין. כי מה נעשה עם רוב פשעינו אם ידקדקו עמנו בדין. גילו לנו חז”ל כי גם זה תלוי בהתנהגות שלנו, כי מתנהגים עמנו בדין כפי שאנחנו מתנהגים עם אחרים. אם אנחנו מעבירים על מידותינו ואיננו מדקדקים עם בני אדם שציערו אותנו – לא ידקדקו גם עמנו בדין.
דבר זה מחייב זהירות עצומה במידות דווקא, בהכנה ליום הדין ובימי הדין עצמם. עלינו להיזהר מכעס וקפידא בימים מאלה. אם אנו אומרים “כי אתה סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישורון”, גם האדם האומר זאת צריך להיות סלחן.
הרי שעצם הדין מחייב חיזוק עצום במידות טובות. ולא די בזה, גם קבלת עול מלכות שמים מחייב מידות. וכך אמרו חז”ל בפרשת וזאת הברכה: “ויהי בישורון מלך” – כשישראל שווין בעצה אחת מלמטה שמו הגדול משתבח מלמעלה. אימתי? -כשהם עשויים אגודה אחת ולא כשהם עשויים אגודות אגודות. למדנו כאן שאין מלך בלא עם ואין עם בלי אחדות, ואי אפשר לגשת ל”אבינו מלכנו” כשיש פירוד לבבות בינינו. דבר זה מטיל עלינו חיוב נורא להתחזק באהבת הבריות ורדיפת שלום לקראת יום הדין.
מובא בספרים בשם הארי ז”ל, שיש לקבל על עצמו מצוות “ואהבת לרעך כמוך” לפני כל תפילת שחרית, כי אם אין לאדם אהבת הבריות, אין תפילתו עולה לרצון לפני הבורא.
נמצא שמידות טובות הן לא רק פתח תקווה בשבילנו כדי לזכות בדין, אלא גם קבלת מלכות שמים לא תיתכן בלעדיהן.
לפיכך הכרח כפול הוא להתאמץ בחודש אלול להתנהג בכל מידה טובה ולהתרחק מן הכעס והקפידא, השנאה והקנאה בתכלית הריחוק, ומן הראוי שנקבל על עצמנו לפני תפילת שחרית אהבת הבריות ולהיות מעבירים על מידותינו.
ימי אלול הם הימים שבהם עלינו להכין את עצמנו לקראת יום הדין.
זהו הזמן להתבוננות ולחשבון נפש. זה הזמן לתיקון מה שנדרש.
יהי רצון שנזכה להכין את עצמנו מבעוד יום ונתכונן לקראת יום הדין ונזכה לכל ולהיכתב לחיים.






