יום ראשון, ד’ אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.

האומנם מי שעוסק בתורה הוא בן חורין?

לפי ההנחה המקובלת, חיי חופש וחירות הם דווקא מנת חלקם של פורקי עול תורה. כיצד אפוא, נוכל להבין שדווקא העוסק בתורה הוא בן חורין ולא אחר? לאור הכרתנו שדברי חז”ל הם האמת הצרופה, עלינו להסיק שטעותנו היא בהגדרת המושג “חירות”. הבה נברר מהו עול ושעבוד לפי תפיסת חכמינו ז”ל, ולאור זאת נבין מהי חירות. הג”ר אליהו לופיאן זצ”ל מביא את דברי המשנה: “עקיבא בן מהללאל אומר: הסתכל בשלושה דברים ואי-אתה בא לידי עבירה: דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה ליתן דין וחשבון”.
כאשר אדם אינו מתבונן בג’ הדברים הוא מרבה לחטוא, ועלול להגיע למצב שבו הוא יהיה נתון ב’ידים של העבירה’. כלומר עבירה תגרור עבירה, עד שיקשה עליו להשתחרר מן החטא, ויהיה משועבד ליצרו. לא ה”אני” שלו מכוון את דרכו בחיים, אלא היצר הרע הנקרא “אל זר”.
מכאן נבחין שההליכה בדרכי היצר והתאוות היא השעבוד והעול האמיתי. גם אם כלפי חוץ הם נראים מדושני עונג וחיים בעושר וברווחה, החירות היא מהם והלאה. כי הקנאה, התאווה והכבוד מכניסים אותם למרוץ מטורף. כיצד יוכל אדם שבא לידי עבירה יכול להשתחרר מכבליה? בורא עולם העניק בטובו הגדול לישראל עם קרובו חמדה גנוזה, הלא היא תורתנו הקדושה, והוא עצמו העיד עליה שהיא התשובה לתעלולי היצר ופיתויו. ברא הקדוש ברוך יצר רע, ברא לו תורה תבלין, שהיא מבטלת את הרהורי העבירה. כוח קדושת התורה ואורחות החיים שהיא מלמדת, פוגעים בנקודת התורפה של היצר, ונגדם הוא אינו יכול לעמוד. הרי שעמל התורה, שמירת מצוות ולימוד מוסר מביאים את האדם אל החירות האמיתית. מה מאושרים אנו בזכות שנפלה בחלקנו. שאם הבורא לא ברא למכה זו אלא רפואה זו, אי אפשר בשום פנים שיירפא האדם מזאת המכה בלתי זאת הרפואה. רק על ידי התורה ניתנת לו האפשרות לשלוט על מידותיו ועל רצונותיו.
ב”נפש חיים” בשער ד כתוב על היות עסק התורה האמצעי היחידי למלחמה ביצר, וכך הוא אומר: “והלוחות, מעשה אלוקים המה” – ליבו של אדם מכונה ‘לוח’, כמו שנאמר “כתבתם על לוח לבך”. אף לוח הלב החומד, הוא מעשה אלוקים. הקדוש ברוך עשה אותו והוא יודע את תחלואיו ואת דרכי רפואתו. ומהי דרך רפואתו? ממשיך הפסוק ואומר: “והמכתב מכתב אלוקים הוא” – כנגד היצר הרע ברא הקדוש ברוך הוא את התורה, אשר היא תבלין לו. ואימתי משפיע תבלין זה? כאשר מכתב זה “חרות על הלוחות “-כאשר התורה כתובה וחקוקה על לוח הלב, שהרי “אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל