יום שישי, כ”ה ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

כי תבוא – דבר הרב

פרשת כי תבוא - דבר הרב

כשתבוא – תאמר תודה

פרשתנו מתחילה במצוות הביכורים. זוהי מצווה שהיסטורית נצטווינו בה בכניסתנו לארץ (לאחר כיבוש וחילוק). אך היא כתובה בתורתנו הקדושה ואנו קוראים אותה מדי שנה בשנה מחדש. והרי ידוע שאין התורה ספר היסטורי אלא היא “תורה” מלשון “הוראה”, והיא חיינו ואורך ימינו ובה נהגה יומם ולילה. ולכן בהגיע זמן פרשת הביכורים יש להתבונן בתוכן האמור בה, ולרענן את ההודיה והנתינה המחודשת ממה ששלנו שבעצם – שלו. וכמאמר בפרקי אבות – “תן לו משלו שאתה ושלך שלו”.

והאדם הישר שיודע להודות ולהוקיר תודה למי שבורא אותו בכל רגע מחדש, מתחיל את עבודת ההודאה שלו מיד בקומו משנתו, וכך הוא להלכה שמייד בקומו משנתו (עוד לפני שנטל ידיו – על אף שאז אסור אפילו ללמוד ולעסוק בתורה) – אומר “מודה אני לפנייך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה – רבה אמונתך”.
והיינו שמיד שאנו קמים מתרדמת חשכת הלילה – אנו משייכים את קומנו והוויתנו אליו יתברך. ועד שהתוכן הפנימי של מה שאנו מזכירים הוא – שאנו מודים – והכוונה בהודיה זו היא כמו אדם שמודה שחברו צדק… כך כאן אנו מודים שהפנימיות והאמת של המציאות שאליה קמנו הוא השם ולא שום דבר מלבדו (אף שהאדם מאוד מרגיש את עצמו בקומו משנתו) ולכן אומרים מודה אני (מאשר ומסכים אני ומציאותי) לפניך (שאתה הוא הפנימיות של המציאות) מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה – רבה אמונתך…

וכידוע שההתחלה של כל דבר הוא הראש של הדבר וממנו נמשכים שאר האיברים (או הזמנים) ולכן ככל שאדם מודה בכוונה יותר בקומו משנתו, כך ההודיה נקבעת ומשתרשת במשך כל היום. ועל דרך מה שמצינו להלכה (סימן פט) שאין לעשות שום מלאכה לפני התפילה שכל העושה מלאכה קודם התפילה או אוכל ושותה לפני התפילה כאילו בנה במה שנאמר “חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא” אל תקרי במה אלא במה (בקמץ). כי ברגע שהאדם שוכח את השם בתחילת יומו ההיתלשות וההבדלות ממנו ח”ו באה מהר יותר בהמשך היום – ולהיפך – ככל שהאדם מקפיד וממהר להודות ולהתקשר עם הבורא בחלקים היותר ראשוניים של היום כך כל יומו מלא וגדוש בהודיה והתקשרות לאלוקות. והקשר נעשה חזק ויציב יותר.

אלא שהקב”ה חושב על כל יהודי מחשבות טובות לבל ידח ממנו נדח, ובטובו הגדול נותן את האפשרות לתקן בכל פעם מחדש, והנה מיח’ באלול ועד ראש השנה ישנם יב’ ימים, כנגד יב חודשי השנה. ונודע שיב’ ימים אלו הם חודש כנגד חודש, כי ביח’ באלול אפשר לתקן את כל חודש תשרי שעבר, וביט’ – את כל חודש חשון וכן הלאה…. ועל כן בעשרת הימים שנשארו לנו לפני ראש השנה יש לנו להתאמץ בתיקון ושבח והודיה גדולים לפניו, ולהשתדל בכל מיני השתדלות להמליך את מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שמחכה לראות את רצוננו ותשוקתנו אליו בראש השנה, שאז אנו מזכירים את מלכותו ומגיע זכרוננו לפניו בשופר.

ועל כן בואו ונברכה לפני השם עושינו, בתורה ובתפילה, ומי שעוד לא הצטרף אפשר להצטרף לתפילת הבוקר (2 מניינים הרי יש בכל בוקר) ולמנחה ולערבית. ולסליחות הקדושות. וכן השבוע אנו מתחילים מסכת חדשה.
והכל מוכן….. רק לך מחכים. אז ניפגש בקרוב ושבת שלום….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל