יום שני, כ”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

מי יהיה בראש?

"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ" השמש והלבנה התחרו ביניהם על התפקיד הראשי, ולפי ש"אין שני מלכים יכולים להשתמש בכתר אחד", מיעטה הלבנה את עצמה, ונותרה החמה כ"מאור הגדֹל לממשלת היום", והלבנה כ"מאור הקטֹן לממשלת הלילה".

ב 12/09/23 דן בית המשפט העליון בהרכב חסר תקדים של 15 שופטים בעתירות לביטול התיקון לחוק יסוד: השפיטה, שקבע שבית המשפט אינו יכול לדון בסבירות החלטות של הממשלה או שריה. צפו בדיון ועיינו בחוק, בעתירות ובתגובות שהוגשו לבית המשפט.
הדיון האמור מצהיר שעדין לא ברור במדינת ישראל מי אומר את המילה האחרונה. הכנסת או בית המשפט. מי בראש?

חז”ל טבעו את הכלל “אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד”, וימיו כימי עולם. לפי המדרש, בשעה שביקש הקב”ה לקבוע את המאורות ברקיע השמים בששת ימי בראשית, השמש או הלבנה וכאמור הלבנה מיעטה את עצמה.
אנו לומדים מן המיעוט הזה כלל גדול זה, שנקבע בראשיתו כמין אמרה בעלמא, תיאור עובדתי או הנהגה מדינית, קיבל ברבות הימים גם לבוש משפטי נעמוד על מקצת מקורות העוסקים בכלל הזה ולבחון את תוצאותיו המשפטיות.
משה ואהרון, דומה שהדגם השליט בתקופת המקרא הוא דגם של הנהגה יחידנית מוחלטת. לפיכך, גם משה ואהרן, ששיתוף הפעולה ביניהם היה לאות ומופת, נטלו כל אחד מהם בסופו של דבר כתר לעצמו: כתר תורה למשה וכתר כהונה לאהרן. גם בהנהגה של משה רבנו ו”שבעים איש מזקני ישראל”, ניצב משה באופן ברור בראש הפירמידה, ושבעים הזקנים, שהיו ראשי השבטים, כיהנו תחת הנהגתו.

מי מדבר כמה קולות, האם לשלטון חייב להיות דבר אחד או שניתן לדבר בכמה קולות? התורה מורה לנו לדבר בקול אחד, נלמד ממשה שהעביר את השלטון ליהושוע, שאיפתו הייתה להעביר ליהושוע ולזקנים. והקב”ה הורה לו להעביר רק ליהושוע, כן התיר להיוועץ עם הזקנים אך לבסוף מי שקובע ונותן את הטון הוא המנהיג יהושוע.
“כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.” (דברים לא, ז), אמר רבי יוחנן: אמר לו משה ליהושע: אתה והזקנים שבדור עמהם. אמר לו הקדוש ברוך הוא, רק אתה : וכתיב “כי אתה תביא את בני ישראל אל הארץ אשר נשבעתי להם” (דברים לא, כג).

בכדי שמנהיג יוכל להגיע להכרעה מותר לו להיוועץ לשאול ולבדוק, אך לבסוף עליו להגיע להכרעה לעיתים בינו לבין עצמו.
“טול מקל והך על קדקדם, דַּבָּר אחד לדור, ואין שני דַּבָּרִין לדור”. (בבלי, מסכת סנהדרין – דף ח.). מנהיג נקרא “דַּבָּר” משום שהוא מנהיג את העם, ובארמית שורש ד־ב־ר משמעו הנהגה. הגישה שעולה ממדרש אגדה זה היא, שגם אם יש מקום, ואולי אף רצוי, להיוועץ באחרים, במקרה זה ב”מועצת הזקנים”, ראוי שיהיה רק “דַבָּר אחד”, מנהיג אחד, שידבר בקול אחד ולא יותר.
כל ההפגנות, השביתות וסגירת הכבישים שאנו חווים בתקופה האחרונה, נובעת מכך שתוצאת הבחירות האחרונה מובילה לכך שמי שיכתיב את המדיניות בארץ יהיו אלה שנבחרו כחוק. ואילו השובתים והמוחים מבקשים שמי שישלוט יהיה בית המשפט שהוא יהיה הד-ב-ר האחרון ובכך, לבטל או לסרס את תוצאת הבחירות.
איחולי בריאות איתנה שבת שלום ושנה טובה ומתוקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל