יום שישי, י”ח ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

נח – דבר הרב

פרשת נח - דבר הרב

טרדות מועילות!

נסתיימו החגים, אפילו חודש תשרי חלף, נכנסים עמוק לעולם, והוא תובע ואולי גם טובע. טרדות היום נעשים עמוקות יותר. תובעות מהאדם פי כמה וכמה להתמודד בחולין. לכאורה זה נראה מאוד נמוך. אלא שבכתבי החסידות מוסבר שדווקא הטרדות הם אלו שמעלות את הנשמה ומביאות אותה לתכלית שלימותה.

המבול אמנם בלבל את הכל ומחה כל בשר שלא היה בתיבה. אך מצד שני הוא גם נקרא בשם “מי נח”. ככתוב בנביא (ישעיהו פרק נד) : “כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבר מי נח עוד על הארץ כן נשבעתי מקצף עליך ומגער בך”. והסיבה לכך היא שהמבול טיהר את העולם. כדוגמת המקווה שמטהר את מה שמכניסים בתוכו. כך המבול טיהר את כל הטומאה שהצטברה בעולם מהמעשים הקשים והרעים.

גם בחיי היום יום יש מבול – והם המים רבים של טרדות הפרנסה, והמחשבות המבלבלות את האדם ומשכיחות ממנו את ייעודו ותפקידו האמיתי. ועל זה נאמר בשיר השירים “מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה”, כלומר יהיו הטרדות אשר יהיו, בתוכנו נמצאת אהבה יהודית שורשית בוערת, שכשמגלים אותה שום מים שבעולם לא יוכלו לכבות אותה. אך אדרבא דווקא הטרדות הללו יכולות לגלות את האהבה הזו יותר. ואיך?

העולם הזה המגושם למרות פחיתותו החיצונית, טומן בחובו סוד מאוד גדול. סוד שבירת הכלים. מוסבר בכתבי הסוד שלפני שנבראו העולמות העליונים הטהורים (אצילות בריאה יצירה עשייה) שבתוכם גן עדן עליון ותחתון, היה עולם עצום וקדוש שנקרא עולם התהו (והארץ הייתה תהו), אלא שכיוון שהעוצמה שם הייתה גדולה מאוד (בשפת החסידות והקבלה : אורות מרובים וכלים מועטים), הכלים נשברו והעוצמות והטוהר של העולם הזה נשתבש ונתקלקל, עד שהוא סגור בתוך גלות של קליפות ורוע. את הקליפות הללו עלינו לקלף ולגלות את הניצוצות שנמצא בתוך כל דבר בעולם. ואז אדרבא המברר אותם מתעלה על ידם פי כמה וכמה ממה שהיה קודם.

למשל : האדם צריך למאכל ולא המאכל לאדם, מדוע? כיוון שבמאכל יש ניצוצות שנפלו מעולם התהו וכעת הם רק משהו גשמי, אך בתוכם יש כמין אנרגיה מאוד עוצמתית. שצריכים לשחרר..
ובכך שהאדם טרוד בענייני העולם הזה ומתקן אותם על ידי זה הוא מתעלה למקום שגבוה יותר אפילו מהמקום שנשמתו הגיעה ממנו. או בסגנון אחר – על ידי קיום המצוות מלשון “צוותא” האדם מתחבר למהותו ועצמותו של הבורא בעוד שבעולמות העליונים, הוא נהנה רק מזיו אורו יתברך ולא מעצמותו. והרי קיום המצוות יכול להיעשות רק על ידי דברים גשמיים.

ולכן רגע לפני שמבקשים לברוח מהעולם הגשמי וטרדותיו (כי אם זה לא מטריד זו שאלה גדולה) כדאי במקום זאת פשוט לתקן אותו… אלא שכדי לתקנו צריכים לדעת איך.. ולזאת צריכים ללמוד ולהתפלל.. וזו ההזדמנות להזכיר לחובבי התורה ולומדיה שבמוצאי שבת הקרובה אנו מתחילים ללמוד את מסכת ראש השנה. ועל כן כל מי שרוצה להכיר את התורה ולהצטרף למעגל לומדי הגמרא ומסיימי הש”ס מוזמן להצטרף.

בברכת שבת שלום, והצלחה במשימה הקדושה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל