יום חמישי, י”ח אדר ב’ התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

פרשת ויקרא – קרבן מכם

ספר ויקרא אותו אנו מתחילים לקרוא השבוע בע”ה. נקרא גם תורת כהנים. על שם כל מעשי המקדש ובפרט קרבנות הנעשים שם.   ובפרשיה הראשונה כתוב “אדם כי יקריב מכם קרבן לה'”.    וידועה השאלה – מה פירוש “אדם כי יקריב מכם”? שהרי לא מקריבים את האדם.   אלא האדם הוא מקריב קרבן.   ולכאורה היה צריך להיות כתוב : “אדם מכם כי יקריב קרבן”.  ואם כן מה הוא זה שנכתב “אדם כי יקריב מכם קרבן” ?

ובדרושי החסידות מוסבר, שאכן בפנימיות הענינים הפרשה מדברת בכך שכל עבודת האדם בעולם הזה,  היא להקריב ממנו קרבנות. וכפי שמוסבר בזוהר  הקדוש שהלב הוא מזבח, ויש להעלות עליו קרבנות, והכל לפי מי שהוא האדם כך הוא זובח ומנסך ומקטיר את לבו לשמיים.  והיינו שכשאדם נותן את עיקר מרצו וחלבו ודמו להשם, ומוותר על רצונותיו האישיים,  או משפרם לכיוון הרצוי יותר בעבודת השם, הדבר עולה לריח ניחוח להשם, כעולה וכקרבן.

וגם בזה ישנם סוגים שונים של קרבנות וסוגים שונים של בהמות.   כי יש מי שהוא שור זועם. ומקריב את קרבנו מן הפרים,   היינו שמעדן את טבעו הגס והפרוע ומסוגל לסבול על גבו עול מלכות שמיים גדולה מהרגיל., וכמאמר רב יוסף בגמרא “רב תבואות בכח שור”. ויש מי שהוא בדוגמת עז היינו שהוא עקשן ביותר ויש לו לעבוד על מידותיו להיות עקשן רק בענייני קדושה ולא בעניינים טפלים כלל.  ויש מי שהוא בדוגמת כבש, ועוף וכו’…
והעיקר בכל זה שהנחת רוח הגדולה שיש להשם בעבודת האדם הוא ריח הניחוח של האדם הזובח יצרו, או יתרה מכך מקטיר אותו כליל להשם –  דהיינו תיקן את מידותיו.

ותיקון המידות הוא הרי דבר גדול מאוד וכמאמר רב סעדיה גאון שכל הבריאה היא בשביל כך. ועוד מה שלימד רב את רב כהנא (מה שלמדנו בשבוע שעבר בפסחים דף קיג יחדיו) “פשוט נבילתא בשוקא ושקיל אגרא ולא תימא כהנא אנא וגברא רבא אנא וסניא בי מלתא” כלומר עדיף שתפשוט נבילה בשוק שהוא דבר בזוי ולא תזדקק לבריות ותתפאר בייחוסך או בגדולתך כדי להכריחם לעזור לך.   ומביא הרבי הריי”ץ  שכך פירשו את העניין חסידים : פשוט את נבלתך שלך – היינו מידותיך הרעות בעצמך,   כי אם לא תעשה זאת אז תזדקק לבריות – והיינו שהם יעשו זאת לך.  כי כל דבר שנדרש לאדם לתקנו והוא אינו מתקנו, חוזר אל האדם ללא הרף בכל שלב ושלב בחייו, במופע כזה או במופע אחר.

אלא שאינו דומה תיקון המידות שעושה האדם לבדו בכוחותיו המוגבלים, והיחידניים, לתיקון שעושים כקהילה יחדיו. בדיבוק חברים, ובאחדות של יהודים מזנים וממינים שונים כבקהילתנו הקדושה, – שעל ידי קביעת עיתים לתורה וקביעת עיתים לתפילה ועשיית צדקה וחסד ושמחה של מצווה שנעשית יחדיו, אפשר לשנות דברים שאפילו מלמעלה לא ניתנה קודם הרשות לשנותם.   וכמאמר החסידי :  “מה שהתוועדות חסידית יכולה לפעול אפילו המלאך מיכאל לא יכול לפעול”. ולכן אל תסתפקי בקריאת שורות אלו כקריאת עלון שאפשר לסמן עליו “קראתי”, אלא צא ממקומך היחידני, הקרב את קרבנך, אפה עצמך כמצה – ואל תתפח כלל, והצטרף לעשייה מבורכת של הבאת הגאולה שכבר נמצאת פה ופועמת, וכל שצריך הוא להפשיל שרוולים ולהצטרף לעבודת הבאת הגאולה והבאת משיח צדקנו בפועל ממש.    וב”ה ישנה הרבה עבודה לכולם.

לראיון עבודה והגדרות תפקידים אתם מוזמנים לפנות אליי.  אשתדל לעשות זאת באהבה. שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל