יום שבת, י”ב ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

פרשת כי תשא – חנון ורחום

למי לא קרה שהילדים או אפילו המבוגרים שבסביבה טעו פעם אחר פעם עד שכבר היה קשה להיות סלחן?

מסתבר שיותר קל לסלוח שמבינים שהדבר כנראה לא יחזור על עצמו. שהרי זוהי מעלה גדולה מאוד – לסלוח, עד שהתורה אומרת שאפילו אדם שקטע את יד חברו צריך לסלוח למבקש הסליחה.

אלא שאיך אומרים בעולם : “לכל דבר יש גבול”.  ובנידוננו,  כשאדם חוזר על הפגיעה שוב ושוב, קשה יותר לסלוח.

לא כן הדבר אצל הקב”ה הנקרא “חנון המרבה לסלוח” ועוד יותר מכך (שמרבה לסלוח הוא בלשון ריבוי אך עדיין משמע שיש גבול) נקרא “רב לסלוח”  היינו שהוא גדול (רב) הסליחה.  וסליחתו אינה בערך לסליחתנו, כי אין אצלו יתברך גבול לסליחתו, ואין הפרש בין אם האדם חטא לו פעם אחת או רבבות פעמים לעניין הסליחה. כי ב”אין סוף” שישנם במידותיו יתברך לא שייך לומר “יש גבול”.  וכך לימד הקב”ה את משה רבנו והדבר נכתב בתורת משה לאחר חטא העגל, כדי שנדע לדורות שלא תמו חסדיו ולא כלו רחמיו של הקב”ה, ואין הדבר תלוי אלא בתשובה.   ועד שאין לך דבר העומד בפני התשובה.

ואין התשובה היא כמו שחושבים בעולם,  דווקא על חטאים.  כי בתשובה ישנם דרגות רבות. והיינו להשיב את לבו אל השם, כל אחד לפי מי שהוא, והזמן שהוא נתון בו.    כי אפילו בתוכו אוהב את השם אהבה גדולה ונכבדה מאוד, וירא את כבודו יראה גדולה ונישאה, אין זה מספיק לומר זאת באופן כללי, אלא שיש להביא את האהבה לידי גילוי.  וכבדיחה הידועה לגבי ההוא שאמר לאשתו בתחילת הנישואין שאוהבה מאוד. ואחר כך לא אמר כך עוד.  ושהתרעמה על כך, עשה עצמו תמה ואמר : והלא כבר הזכרתי זאת מייד בתחילת נישואינו ומדוע יש לומר זאת שוב…    וכדבר הזה ועוד הרבה יותר חפץ השם שנגלה בעצמנו את פנימיות האהבה והיראה אליו.   שהרי מצד שכלנו יש לנו את כל הסיבות ואת כל ההצדקות להודות לו ולהללו ולשבחו ולהכירו כפי כוחנו.   אך יש להשיב את לבנו על כך בכל פעם מחדש, כי השם נתן לנו נסיונות רבים המבלבלים את הדעת ומנסים להטותנו מדרך הישר ולשכוח ח”ו את היסוד עליו הכל עומד.   וכשהאדם שב לאחד, וזוכר שהכל נעשה כאן בהשגחה פרטית ואין עוד מלבדו, וכל מאורעותיו הן לטובתו אזי זאת הבחינה היא מעין עולם הבא, כבר בעולם הזה.

ולא דומה תשובה שאדם עושה לבד, לתשובה שאדם עושה בקהל עם, שכשיהודי אחד “סוחב” את עצמו לאהוב ולירא. הדבר בהחלט עושה רעש למעלה.    אך כשיהודי סוחב עמו קהל שלם, והוא גם הוא “נסחב” אחר קהל שלם בתשובתו, אין הקב”ה מואס בתפילת רבים, וברוב עם הדרת מלך. ועל כן יש לכל אחד ואחת לחזק את בדק הבית בקהילתנו הקדושה יחד עם שאר קהילות עם ישראל הקדושים, ולשאול כל פעם ופעם מחדש, מה ניתן לעשות כדי לחזק את קהילתנו הקדושה. בין בגשמיות ובין ברוחניות. וע”י עבודה משותפת, שבאה מתוך אהבת ויראת השם ואהבת ישראל, שלמעלה ממחלוקות ומפלגות, נזכה בע”ה לביאת משיח צדקנו שהוא המנהיג האמיתי של בנ”י, תיכף ומיד ממש.   בברכת שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל