יום שני, כ”א ניסן התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

פרשת משפטים – אין עוד מלבדו.

הכרה בחסדי ה' מאמרים לפרשת צו

הסגולה של “אין עוד מלבדו” אינה עוד קמע אלא היא מהות חיינו ותכליתם. שנאמר: “וידעת היום והשבת אל לבבך, כי האלוקים, בשמים ממעל, ועל הארץ מתחת, אין עוד”.
אדם שמשריש בליבו את התכלית הנ”ל מכיר בעצם במציאות השם, בכוחו, בעובדה שאין זולתו, באחדותו וכו’.
ואיך מגיעים אל התכלית הזו? על ידי לימוד התורה וקיום המצוות. ואז, כאשר אנו מבינים מיהו “בעל הבית” של העולם, אנו יכולים לפנות ישירות אליו ולבקש מה שברצוננו, ואנו מאמינים ובטוחים שהוא יעשה הטוב בשבילנו. והוא יעשה.

את הדברים האלה כתב רבינו חיים מוואלוז’ין כסגולה שנקראת “אין עוד מלבדו”. וצריך להבין אותה להפנים ולחיות אותה.
איך יתכן הדבר, שכאשר אדם קובע בליבו לומר “אין עוד מלבדו”, יוכל להשיג דברים שבדרך הטבע והשכל לא צפוי שיקרו, או להינצל מהם?
כדי להבין זאת נבין, את דברי המשנה (ראש השנה, פרק ג).
“והיה כאשר ירים משה ידו גבר ישראל וגו’. וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה?! אלא כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדין את ליבם לאביהם שבשמים, היו מתגברים. ואם לאו, היו נופלין.
וכן כתוב (במדבר כא) “עשה לך שרף ושים על נס, והיה כל הנשוך וראה אותו וחי. וכי נחש ממית, או נחש מחיה?! אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את ליבם לאביהן שבשמים, היו מתרפאים.
על פי שאלת המשנה, מפליא איך במלחמת עמלק משה רבנו מרים את ידיו וישראל מסתכלים עליו ומנצחים, וכן איך משה רבנו מעמיד נחש נחושת גדול, וישראל מסתכלים עליו וחיים. אלא שסוד ההצלחה הוא בכך ישראל “מסתכלים כלפי מעלה” ונזכרים בקדוש ברוך הוא- הכל יכול, שאין עוד מלבדו, ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים”, ומבטלים את כל הכוחות כולם, אז “היו מתגברים” ומנצחים במלחמה, או ש”היו מתרפאין” מנכישת נחש או מהמחלות.
מילות המפתח לקבלת הסיוע המיוחד מהקדוש ברוך הוא הן “משעבדים את ליבם לאביהם שבשמים”.

זוהי בעצם תכליתנו בעולם, זוהי הנקודה העיקרית: “וידעת היום והשבות אל לבבך כי הוא האלוקים, בשמים ממעל, ועל הארץ מתחת, אין עוד.”
כשאנו מגיעים לנקודה העיקרית, שהיא האמונה במציאות ה’ ובמלוא הארץ כבודו, הביטחון בהשגחתו הכללית והפרטית והיתלות בקדוש ברוך הוא ב”אין עוד מלבדו”- אז הקדוש ברוך יכול לתת לנו את הבלתי נודע והבלתי הגיוני, אז הקדוש ברוך “מפליא לעשות” ו”מצמיח ישועה”.

דוד המלך ע”ה מגדיר את הנקודה הזאת במילים (תהילים נ”ה,כ”ג): “השלך על ה’ יהבך, והוא יכלכלך”.
כלומר, כל עוד יש לך איזו דרך לטפל בענייניך, כמובן תוך אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא, אבל גם מתוך המחשבה “אני אנסה, אשתדל ואולי גם אצליח” – הקדוש ברוך הוא אכן מניח לך לנסות.
אבל כאשר אתה “מרים ידיים” ואומר: אני לא יכול יותר! הקדוש ברוך הוא, אבינו שבשמים, אומר: אם אתה לא יכול ואתה פונה אלי, לאבא, אז אני אעזור לך ואף אראה לך את יכולתי: השלך על ה’ יהבך – והוא יכלכלך!
זה קורה כאשר אנו פונים לקדוש ברוך הוא בפשטות ובתמימות: “אבא אני מבקש! כי רק אתה יכול, אף אחד אחר לא יכול, וכמובן גם אני לא יכול”.
הקדוש ברוך הוא מחכה לקריאתנו. מחכה שנפנה אליו ואז יעטפנו בחסד וברחמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל