פרשת ראה - דבר הרב
העבודה הזרה של ימינו – ותיקונה
פרשת ראה היא כידוע הכנה עצומה לראש השנה. ועד שהדבר רמוז במילה “היום” ואומרים על כך ענקי הדורות – “היום” זה ראש השנה. והנה בפרשת ראה מזהירה התורה בצורה חריפה ביותר על עבודה זרה.
וידוע שבדורות הקודמים העבודה זרה הייתה כה חזקה ועוצמתית, עד שאנשים גדולים מאוד היו מרימים את שולי בגדיהם ורצים לעבוד עבודה זרה…. אלא שחכמינו ז”ל קיבלו רשות להחליש את כוחה, והיא איננה עוד חזקה כשהייתה. ועוד שהיא מחליפה צורה ואין לה את הכח להתגלות בפשטות אלא רק בתמורות ודרך הסתר והחבא.
אלא שהצורה העוצמתית ביותר שהעבודה זרה מתגלה בה היא בצורת הכעס! כי הכועס הוא עובד ממש עבודה זרה. וכמאמר האדמור הזקן בתניא “שנסתלקה ממנו האמונה לרגע”, כי אילו היה מאמין שמאת השם הייתה זאת לו, לא היה בכעס כלל…. אלא שזהו נסיון קשה וגדול, כי על מנת לכעוס מספיק להתלונן קצת, ולהתעצב קצת, ולא להיות מרוצה רק עוד קצת – והנה לפתע האדם רועם בקול רעש גדול. ולכן הזהירו חכמי האמת במאוד מאוד שלא לכעוס, ועד שעל כל כעס התיקון בכתבי האריז”ל – למי שרוצה לנקות את הרושם לגמרי – הוא 151 תעניות כמניין כעס (ובצירוף הכולל).
ולכן הפליגו מאוד מאוד בכל הדורות – הן הראשונים והן האחרונים – בגנותו של הכועס וכך אמרו חז”ל בגמרא : “המשבר כלים בחמתו הרי זה עובד עבודה זרה”. וכן כתב הרמב”ם – “שכל הכועס כאילו עובד עבודה זרה”, ו”בעלי כעס אין חייהם חיים”, וכן הרמב”ן כותב באגרתו המפורסמות, “תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת ובזה תנצל מן הכעס שהיא מדה רעה להחטיא בני אדם” וכאלו רבות…. אלא שהיצר הרע הוא דווקא שם את הכעס במעלה העליונה ביותר, כי דרכו יוכל להחטיא את האדם ולהורידו לשאול תחתיות ח”ו.
אלא שעם ישראל הוא עם חכם ונבון, וכל מגמתם ומרצם האמיתי הוא להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, ולא בעצלות ובעצב, אלא בעבודה אמיתית ואיתנה, ולכן מתאמנים באמונה שלימה ולא מחליפים את האמונה האמיתית שאין עוד מלבדו , והכל מאיתו יתברך, ובזה זוכים לעשות נחת ליוצרם ומחוברים בכל חלקי המציאות לבוראם. אלא שהמדד לכך הוא שהאדם נמצא בשמחה…. ולכן השמחה בימינו היא התרופה לכל החולאים הרעים, ולכל מחלות הנפש. ושמחה זו היא אינה הוללות, ושמחה זו היא אינה השתטות, זו שמחה של מצווה, זו שמחה של בריאות, זו שמחה שעליה מצווים בכל חלקי האנושות.
ועל כן חברים אהובים בהתקרב חודש אלול, בואו ונוציא את הראש מהלול, ונחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה על המלך, שכל כך אוהב את עמו ישראל עד שבחודש אלול יוצא לשדה ומראה פנים שוחקות לכולם, ומסביר את דרך התשובה למי שרק רוצה. עוזר לתרגל, ונותן הדרכה, רגע לפני שמתלבש ביראה. רגע לפני שאותנו הוא בוחן בואו ונמלא את פני המלך בחן, ועל זה הרי וודאי ניבחן. ובע”ה שכבר נזכה בזאת השנה, לביאת משיח צדקנו ונשוב לבית השם ברננה.
שבת שלום.