יום ראשון, י”א אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

שבת פסח תשפ”ב

שבת פסח תשפ"ב - דבר הרב

פסח כשר וגם שמח

אחת הברכות המפורסמות והמקובלות בפסח היא הברכה “פסח כשר ושמח”.  צמד המילים הזה של כשרות ושמחה ביחד הם כל כך הפכיים שהם אפשריים באמת רק למי שיש בו אמונה אמיתית. שהרי כשרות זה עניין של הקפדה (ויש בזה רמות שונות של הנהגות אך בכל מקרה מדובר בשמירה וקפדנות בשמירה על חוקי התורה) ולעומת זאת השמחה היא פורצת, וכמאמר “שמחה פורצת גדר”. וזהו פלא.

אלא שצמד המילים המבורך הזה מגיע כדי לבטא רעיון חשוב ויסודי בעבודת השם בכלל ובעבודת השם בחג הפסח בפרט.    שכן כדי לקיים את התורה הקדושה נדרש מהאדם להתעלות מעל טבעו ולדייק בשמירת התורה והמצוות כפי רצון השם, מה שלעיתים דורש מהאדם למאמץ גדול מאוד עד שקשה לכך לעלות בקנה מידה אחיד עם השמחה המוזכרת.   אל שזה נכון לפרקים ובעיתים מזומנות שבהם האדם צריך לכוף יצרו, ואם הדבר הופך להיות כך דרך שגרה, זהו בדיוק המדד לכך שעבודת השם שלו שגויה, שכן עבודת השם בשמחה היא יסוד גדול מאוד בתורתנו הקדושה.  וכבר הפליג הארי הקדוש בהגדרת החסרון שמגיע לאדם רק “תחת אשר לא עבדת את השם בשמחה ובטוב לבב מרוב כל ואבדת את אויביך”…

וגם להיפך – כדי לשמוח שמחה אמיתית שאין בה הוללות וליצנות חלילה, נדרש מהאדם לשים לב שאינו עובר על איסורים כאלו ואחרים בדרך למה שקרוי אצלו שמחה,  שכן המדד לכך שהאדם אכן נמצא בשמחה אמיתית וראויה היא דווקא כשיש לו גבולות אמיתיים בתוך שמחתו, והגם שהשמחה פורצת גדרות, היא אינה פורצת גדרות אסורים, ואדרבא היא מגדילה את הפריצה במקומות הנכונים והחשובים בעבודת השם.  וכמו בהתוועדות ריעים, או בתפילה והודאה בכוונה.

 

ולכן הביטוי של צמד המילים “כשר ושמח”  הוא שאיפה שצריך האדם להשתדל להגיע אליה ככל האפשר, מדריגה אחר מדריגה כפי יכולתו ומקומו בעבודת הכשרות (יראה) והשמחה (אהבה).  
אלא שכדי להתעלות גבוה יותר בעבודת היראה והאהבה (דחילו ורחימו) הנקראים “כנפיים” בזהר הקדוש,  שהרי יש ללכת מחיל אל חיל, נדרש דלק רוחני ויכולת דילוג שונה מהרגיל.   וזהו דווקא על ידי הדילוג והפסיחה.   ומכאן שרש הברכה “פסח כשר ושמח”.   שכדי להיות גם כשר וגם שמח ובמדרגה שונה מאיך שהיה קודם, יש לדלג ולפסוח מהעניינים שהיו קודם לדילוג זה.   שזה נעשה על ידי עבודת התשובה. שהרי עיקר עניין התשובה הוא דילוג ממצב אחד למצב אחר לגמרי.  שהרי בעל התשובה (בכל תחום ובכל מימד שהוא)  אינו אותו אדם שהיה קודם.    וכדברי הרמב”ם “שיעיד עליו יודע תעלומות שאינו אותו האיש”  וש”נהפך לאיש אחר”.   ואף שיש בזה פרטים רבים ומדרגות שונות, הכל לפי מי שהוא אדם ובגודל תשובתו, עדיין יש לדלג.

ועל ידי שמדלגים לא (רק) בנקיון הבית בלבד, אלא גם בנקיון הלב ותיקון הדרכים, ויושבים בליל הסדר כדי להשתמש בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותנו על מנת לחזק את האמונה הטהורה בבורא העולם ומנהיגו, ומאירים את המשפחה והסובבים באור אמונה והשגחה פרטית של יציאת מצרים.  על ידי זה זוכים לפסח כשר ושמח בגשמיות וברוחניות ובע”ה זוכים להיגאל בגאולה האמיתית והשלימה, שהכלי המתאים לה ביותר הוא הרי בחודש ניסן.

בברכת פסח כשר ושמח. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל