ועשית את הקרשים למשכן עצי שיטים עומדים” (כו ,טו ) “עצי שיטים עומדים” אמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחאי , כל המצוות כולן אין אדם יוצא בהן אלא דרך גדילתן שנאמר “עצי שיטים עומדים” – שעומדים דרך גדילתן (סוכה מ”ה 🙂
הגמרא מתכוונת לומר, שיש לקחת חפצי מצווה כדרך גדילתן. ורש”י בפירושו על הגמרא נותן דוגמאות למצוות : “כגון קרשי המשכן, ועמודים, ולולב ,והדס וערבה.
הדברים תמוהים. מה משמעות הביטוי “כל המצוות כולן”? מאימתי כמה מצוות בודדות נקראות בלשון הגמרא “כל המצוות כולן”?
נראה שרשב”י מלמדנו כאן כלל המבאר את דרך השפעתן של המצוות. בפועל ולמעשה אנו רואים את הכלל הגדול הזה בכמה מצוות פרטיות. כל המצוות יש בהן בחינה של דרך גידול העץ. וכך מבאר הכוזרי את צורת הקשר בין עם ישראל לארצו (מאמר שני י”א-י”ב) : “אמר הכוזרי: אולם אני לא שמעתי כי יש לאנשי ארץ ישראל יתרון על שאר בני אדם. אמר החבר: כך גם הרכם שאתם אומרים כי הכרם מצליח בו, לולא היו נוטעים בו את הגפנים ועושים את כל מלאכת עבודת הכרם הדרושה לגידולם לא היה עושה ענבים … יש גם לארץ חלק במעלה הזאת וכן למעשים ולמצוות התלויים בארץ שהם מעין עבודת הכרם לכרם .
המצוות הן דרך לגדל את עם ישראל בארץ ישראל. הגמרא מלמדת , כי פעולתן של המצוות היא כדרך גדילתן של צמחים. נעמוד על שתי נקודות הקשורות לעניין:
א . אחד המאפיינים העיקריים של צמיחה הוא ההתפתחות האיטית שלה. הצמח גדל שלב אחרי שלב, עלה אחרי עלה. אין צמיחה מתוך “זבנג וגמרנו” יש המצפים כי בארץ ישראל, “ארץ אשר ה’ אלוקיך דורש אותה תמיד עיני ה’ אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה”, נזכה לחוויות רוחניות עזות ומשמעותיות, שיהיו עבורנו כעין “מכת חשמל” שתשנה ברגע אחד את כל החיים לטובה. אין זה כך. הנכנס לארץ ישראל איננו חש בשינוי מוחלט של אישיותו ועולמו הרוחני. מעלתה של ארץ ישראל מופיעה “דרך גדילתן”, ודרושה עבודה רבה כדי לזכות בה לתוצאות.
ב . בכמה מקומות לומדים חז”ל דברים מבריאת העולם . אחד המקומות במצוות קריאת שמע, שבה הביאה המשנה את מצוות שמע של ערבית לפני קריאת שמע של שחרית.
ואומרת הגמרא “יליף מברייתו של עולם” מסביר ר’ צדוק: “דבכל דבר הלילה קודם ליום , בכל דבר ההעדר קודם להויה … כי כל חיי האדם כך מורכבים מהזמן חושך ואור יום ולילה כך חוזר חלילה רק שהחושך קודם. ברייתו של עולם היא שימי המעשה קודמים לשבת . עבודת העמל קודם ל”מעין עולם הבא” למדרגות רוחניות עליונות שניתן להשיג בשבת. הסדר הוא מלמטה למעלה, מהחושך לאור, מעבודת האדם אל המדרגה הרוחנית ולא הפוך.
ההתגלות האלוקית הגדולה ביותר היא “כברייתו של עולם” . לא בהבזקי אור גדולים ככל שיהיו, אלא על ידי אור המופיע בשגרת החיים. בצורה כזו מופיע אור גדול ומשמעותי יותר מכל ההבזקים. הנכנס לארץ ישראל או לעולמה של תורה, צריך לדעת מה לפניו. לא “מכות חשמל”, חוויות רוחניות וריגושים חזקים, אלא עבודה שגרתית ורצופה – שבתוכה נמצא האור.
עוד מצוה, עוד לימוד תורה, עוד מעשה חסד – על ידי כל אלה מגיע אלינו אור עליון, העטוף בכיסויים רבים על מנת שייקלט בקרבנו כראוי.