יום שישי, ב’ אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

ניסיון העקידה מול ניסיון אור כשדים

“ויהי אחד הדברים האלה והאלוקים נסה את אברהם”.
מקשים העולם על השוני ביחסה של התורה אל הניסיון הראשון לעומת הניסיון האחרון – הוא לפלא בעיני העולם.

הניסיון הראשון היה כידוע ניסיון אור כשדים שבו אברהם הפיל את עצמו אל תוך כבשן האש מרצונו מבלי שנצטווה מפי השם יתברך. לעומת ניסיון העקידה – אף על פי שנדרש בו להעלות את בנו יחידו לעולה – מכל מקום היה זה על פי ציווי השם יתברך. יתירה מזאת: הניסיון הראשון היה עוד בטרם הציץ עליו בעל הבירה, ואף על פי כן הלך בשמחה להישרף למען כבוד שמו יתברך; מה שאין כן בניסיון העקידה, שהיה לאחר שנתגלה ה’ אל אברהם כמה וכמה פעמים. וכאן נשאלת השאלה מדוע אם כן, ניסיון אור כשדים מוזכר בתורה רק ברמז בפסוק “אני ה’ אשר הוצאתיך מאור כשדים”, ואילו בתיאור מעשה העקידה הרחיבה התורה מאוד? גם בכל הדורות מזכירים רק את העקידה ולא ניסיון אור כשדים. הדבר הזה דורש הבהרה.

לדעת הגר”א לופיאן זצ”ל הסיבה שאין התורה מתפעלת כל כך ממסירות הנפש שגילה אברהם בניסיון אור כשדים היא משום שאברהם עשה זאת מתוך הכרה שכלית ברורה. אברהם בשכלו השיג אמיתות האמונה בה’ – וגם התברר והתאמת אצלו כי חובתו בעולמו היא למסור נפשו עבור כבודו יתברך – הרי זה עונג של ממש עבורו למסור את הנפש. ניסיון העקידה קשה היה אפילו לאברהם, לפי שכל ימיו היה עובר ממקום למקום וקורא בשם ה’. לכולם היה אברהם אומר שהעבודה להשם יתברך היא אך ורק בעשיית חסד ורחמים בעולם, ובוודאי שלא על ידי שחיטת בני האדם והקרבתם לפניו כפי שהיה נהוג בזמנם. לאחר שנים רבות של עשית נפשות, הוא שומע את הציווי: “קח נא את בנך… והעלהו שם לעולה”. – מה יענה אברהם, במקרה כזה לחסידיו, לאחר שובו מהר המוריה מעקידת בנו יחידו עפ”י ציווי ה’? כמו כן בהחלט היה ניתן לצפות שאברהם ישאל את עצמו מה יהיה עם כל האלפים והרבבות שנתקרבו על ידו לעבודת ה’. הרי הם ודאי יחזרו לסורם ונמצאת כל יגיעתו במשך עשרות שנים לריק. לאור כל זה לא היינו מתפלאים אילו היה אברהם שואל את עצמו האם ייתכן שזהו באמת חפץ ה’?
אבל אברהם, עבד ה’, קיים במלואו את הצו “התהלך לפני והיה תמים “. הוא לא עשה שום חשבונות של רווח והפסד בשעת חיובו לקיים מצוות בוראו.
כל זאת משום שירא היה לסטות אפילו במשהו ממה שנצטווה. בטוח היה אברהם כי ה’ לא יעזוב חסדו מאתו ולא יכשילנו בדבר שהוא עלול לטעות בו. ובאמת כך היה שלא ציווהו ה’ לשוחטו אלא להעלותו. אלא שכל זה היה הניסיון שאברהם לא יבין את הרמז.

ומשום שאברהם הלך לקיים את מצוות בוראו גם כאשר הציווי הוא נגד שכלו והבנתו, האריכה התורה בזה יותר מאשר בניסיון אור כשדים. וזה גם מה שאמר לו המלאך אחרי העקידה: “עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה”. לא נאמר כאן “אוהב אלוקים אתה “, משום שעיקר ושורש מעשה העקידה היה מכוח היראה והפחד שלא להמרות פי ה’ בשום עניין ואופן שבעולם. והוא משאחז”ל “יאמר לך אדם חכמה בגויים תאמין, תורה בגויים אל תאמין”. חכמה היא התנהגות האדם על פי השכל. ואכן היו פילוסופים גדולים כמו סוקרטס ואריסטו שכל הנהגתם היתה על פי שכלם וחוכמתם; אבל “תורה בגויים – אל תאמין”. כי בשום אופן לא ישיגו אורחות חיים על פי התורה. אצלם לא תיתכן הנהגה על פי דרך מסוימת נגד השכל האנושי, ובאמת לא נצטוו על זה. מה שאין כן, אנו בני אברהם יצחק ויעקוב לנו ניתנה דרך התורה לשמור דרך עץ החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל