יום שלישי, י”ג אייר התשפ”ד
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שתף:

רבות מחשבות בלב איש, ועצת השם היא תקום.

מצוות הביטחון הנגזרת מתוך מצוות האמונה, מחייבת את האדם לבטוח ולהאמין שכל מה שנעשה עמו בוודאי לטובה.

מצוות הביטחון הנגזרת מתוך מצוות האמונה, מחייבת את האדם לבטוח ולהאמין שכל מה שנעשה עמו בוודאי לטובה.
יש מקרים שבהם צרה פוקדת את האדם, אולם נראה בעליל שמצרה זו תצמח טובה. לעומת זאת רבים הם המקרים שבהם נדמה לכאורה ששום תועלת לא תצמח מהצרה, ואף על פי כן חובתנו להאמין שהדבר נעשה לטובת האדם: או שהצרה עצמה באה לכפר או להוסיף זכויות לאדם, או שצרה שממנה תצמח תועלת אף אם אין הדבר נראה. בכל מקרה על האדם להאמין שכל דעביד רחמנא לטב עביד. ועל האדם לקוות לישועת ה’ שתוציא אותו מהצרה, גם כאשר נדמה שאין דרך להיחלץ ממנה. בפרשת שמות אנו רואים שרק עצת ה’ תקום. בהתנהגות ה’ עם פרעה המצרים שאמרו “הבה נתחכמה לו פן ירבה”, והקדוש ברוך הוא הכריז כן ירבה. הם עינו את ישראל כדי להמעיטם, והשם בטובו עשה ש”כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ”.
ארבע גזירות גזר פרעה עליהם.
הוא חשב למעטן מפריה ומרביה. “וכאשר יענו אותו כן ירבה”. ואכן נתרבו ישראל בצורה לא טבעית וילדו “ששה בכרס אחת”.
כמו כן כאשר רצה פרעה להתחכם ולהרוג את מושיען של ישראל וגזר” כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו”, ראינו איך “עצת השם היא תקום”.
פרעה שמע מאצטגנינין שמושיעם של ישראל עתיד ללקות במים, ולכן גזר להשליך ליאור גם את ילדי המצרים.
בכך “הבטיח” לעצמו את הצלחת המשימה, למנוע את ישועת ישראל. סופו של דבר היה שלא זו בלבד שמשה לא הושלך ליאור, אלא הצלתו באה מבית המלך. בת פרעה היא שהצילתו מן היאור והוא גדל בבית פרעה. הנה אנו רואים כאן שלעולם אין להתייאש.
גידולו בבית פרעה היה ברכה בפני עצמה. כמו שכתוב: ומחשבות השם עמקו, ומי יכול לעמוד בסופו, ולו נתכנו עלילות. אולי סיבב השם זה שיגדל משה בבית המלכות להיות נפשו על המדרגה העליונה בדרך הלימוד והרגילות, ולא תהיה שפלה ורגילה בבית העבדים.
אילו היה גדל בין אחיו ויכירוהו מנעוריו, לא היו יראים ממנו, כי יחשבוהו כאחד מהם”. נמצא, שלא זו בלבד שמשה לא הושלך ליאור, אלא הצלתו באה מכוח הגזירה של “היאורה תשליכוהו”. אותו אמצעי שהיה למנוע את חיי מושיעם של ישראל הביא לתוצאה ההפוכה! שכן בגלל הגזירה החביאה יוכבד את משה בתיבה, ועל ידי זה מצאה אותו בת פרעה ולקחה אותו אל בית המלך להחיותו. מכאן אנו לומדים שכל מעשה אנוש ותחבולותיו, לא יועילו להתקין אפילו זיז כלשהי ממה שנגזר בשמיים. רק תשובה, תפילה וצדקה, יכולים להעביר את רוע הגזרה, ולא שום פעולה אחרת. יתירה מזו, אותן פעולות שאדם עושה להגשמת רצונו ותכניותיו, יכולות להשתנות בגזרת הבורא ולהיות סיבה לתוצאה הפוכה לגמרי.
פרשת שמות העוסקת בפרק עגום וקשה מביאה את בשורת האמונה. בעזרתה אנו זוכים לראייה זכה וברורה, ודבר זה מעניק לאדם חיזוק ועידוד ויכולת עמידה במצבים קשים. יש לזכור תמיד שהכל מאתו יתברך, גם אם הסיבות הקרובות אלינו מבלבלות אותנו.
הקדוש ברוך הוא א-ל מסתתר, וכדי להעמידנו בניסיון הוא מסתיר את פעולותיו. תפקידנו הוא להסיר את המסווה לגלות על ידי התבוננות את יד ה’ המנחה אותנו בכל עת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ההרשמה התבצעה וצוות הללויה ירשום את האותיות בספר עבור החיילים הגיבורים שלנו. יחד ננצח.

שימו לב!

כדי לכתוב ספר תורה וכדי להמשיך ולעמול אנו זקוקים לעזרתכם

השקיעו מספר דקות והוסיפו זכויות לעם ישראל